Jump to content
Annons

Gjorde music live online på web tv

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Håller på och testar lite web tv och för tillfället så leker jag lite och testar om det går att streama ljud och bild med vettigt resultat live online och det gör det faktiskt. Låten är ju inget seriöst men det här är ju bara en test.

Detta kan ju tex vara användbart vid samarbeten eller när man ska lära sig/lära ut programvara. Löper upp och ner måste nämligen hjälpa frugan ibland, hon är handikappad så det är därför jag inte är på plats ibland om man undrar.

Ha det

http://www.justin.tv/burninsven#r=yFu1mc8

Redigerat av BurninSven
Annons
Postat (redigerat)

Häftigt!

Men är det en loop eller är det bara låten du jobbar på?

EDIT: Majackordet passade ju med figuren där.

EDIT2: Jaha nu sitter vi åtta pers och tittar på när sven lägger bas. haha coolt.

Redigerat av laxlaxlax
Postat (redigerat)

Hallå folks kul att ni kollade.

Det här projektet började med att jag kom på att det borde ju vara möjligt att samarbeta över nätet med Skype så jag kontaktade en från musesmuse.com (ett annat forum som jag har varit medlem på i omgångar under ett gäng år). Men det visade sig inte vara jättelätt att i Skype få ljudkortets ut och in gångar att funka som vi är vana med. Då av en händelse så hamnade jag på Justin.TV och fick smak för det här med web tv.

Musesmuse är föresten ett bra engelskspråkigt ställe med fokus på Songwriting så behöver ni kritik på texter (även musik givetvis) så signa på där det är skitbra folk där.

Men nej det kanske inte är nån riktig låt direkt utan bara lite för att testa om det skulle vara möjligt att det här kanske skulle kunna funka till online tutorials och collab och sånt. Den blev lite tjatig oxå men så blir det ju när man inte har nån riktig sångidé utan bara slänger dit lite gura och bas på några trumloopar. Man är ju inte världens bästa musiker eller låtskrivare heller så det gör ju det hela lite mera komplicerat. Men i förlängningen för alla er här som kan det här så borde det ju rimligtvis inte finnas bättre sätt att promota sig själv och sin musik. Eller varför inte live online kliniks/workshops, det här borde ju gå att tjäna pengar med hjälp av tycker man ju.

Man kan ju tänka sig att det oxå skulle funka "på riktigt" i livegig lägen om man har bra kameror och kan skifta mellan dom och göra snygga övergångar och sånt.

(Iofs så skulle man ju kunna testa att dra dit nåt sångaktigt bara för att checka om det går att få ett bra live online sångljud oxå. Jag körde ju på en gammal Pentium 4a dator (där jag sen streamar upp ljudet och bilden via min ordinarie dator) och jag tror inte den orkar speciellt mycket mer än det ni hörde så att få till ett bra sångljud med lite effekt kanske blir knepigt.)

Kör ju min ordinarie på mac och det verkar inte finnas speciellt mycket mer än ett program som då är Wirecast. Wirecast verkar inte fixa att köra med annat än det interna ljudkortet (möjligen ett mac USB ljudkort då) och som "ljudmänniska" kan jag överhuvudtaget inte kan fatta hur man kan glömma att skriva programmet. Det kostar oxå lite över 3000 spänn och det gör det här med missen angående att man inte kan använda ens ordinarie ljudkort verkligen lite tveksamt om det då är värt dom pengarna. Det är jäkligt kompetent på video sidan måste man ändå säga, har testat Demon.

Jag körde på en gammal analog stenålderskamera så därför var bilden inte så bra. Har en lite bättre Logitech webcam men sladden är för kort för att det ska bli nån bra kamera vinkel dessvärre.

Programmet som jag streamar med är Quicktime Broadcaster som då faktiskt är gratis men jag tror det bara finns i macversion dessvärre. Det fixar bra ljud och bra bild men bara en kamera dessvärre om man inte kör en habravinsk förstås, men då åker man på att köra med ett gäng datorer och Svideo eller analog video till usb konverter som jag gör.

(Har en extern switch grunka på ingång från Hongkong som jag kan switcha mellan med så då blir det lite annat läge, men då måste jag fixa andra kameror oxå.)

Iofs så tror jag att det är bra mycket bättre med programvara och övriga lösningar på PC sidan om jag har förstått det hela rätt.

Redigerat av BurninSven
Postat

Tjena Cruncharn hoppa dit så kan jag lira upp det som blev. Orkar inte lira på nåt mera bara 😐 . Jag ser om du är där så då trycker jag på play.

Postat

Jag har testat lite också fast än så länge bara med ljud. Men möjligheten finns att sända video också från tex. VLC Player. Jag sitter på en streamingserver som jag kopplar upp mot och den kan hantera flera källor och leverera många kanaler. Sändningarna går enkelt att visa på en websida genom att embedda de med audio tagen i html5 och till det kan man slänga in en chatbox också som tex. bumpin.

Postat (redigerat)

Jo dom skriver på Justin.TV att det ska gå att köra med VLC som i sig verkar vara ett sjujäkla program. Har mest använt det som vanlig spelare men jag vet att det kan så oändligt mycket mer. Kör ett livegig du oxå det vore skitskoj att få titta.

Uj kollade på klockan det är sent kort sagt, hehe så det kan gå. Nåväl över 1900 visningar på lite över en vecka trots att jag mestadels av tiden suttit still med ryggen mot kameran så helt fel är det nog inte det här.

Redigerat av BurninSven
Postat

Nackdelen med JustinTV är att om du börjar få många tittare slängs de ut och kan sedan bara kolla i 30s i taget. De som har pro betal kan komma in på någon annans bekostnad.

Postat
Nackdelen med JustinTV är att om du börjar få många tittare slängs de ut och kan sedan bara kolla i 30s i taget. De som har pro betal kan komma in på någon annans bekostnad.

Konstigt sätt att se det på. Den som betalar för sig gör det aldrig på någon annans bekostnad, det är tvärtom.

Postat

Det hade jag ingen aning om. Nåväl det kommer nog aldrig att beröra mig, kan inte tänka mig att jag skulle kunna bli så populär.

Postat (redigerat)

Lite clips/korta snuttar från dom olika instrumentpåläggen. Dra ner volymen till 65 70 % för ljudet på Clipsen verkar inte bli lika bra som när det går live, annars blir det lite av en Lesley effekt på nåt sätt.

http://www.justin.tv/clip/67f22315272ba6c6

http://www.justin.tv/clip/8c14e9e096829734

http://www.justin.tv/clip/44c881cc1b4cc5cc

http://www.justin.tv/clip/1107fe5ea60b66e0

Så här blev det "färdiga" resultatet

http://www.justin.tv/clip/a7aab02658611483

Redigerat av BurninSven
Postat

Roligt med sånt här!!

Jag tycker ofta man kan skönja en viss inneboende osäkerhet i gitarristers kompositioner av typen, "hur ska jag spela härefter"? Temat är lite positivt sådär och återkommer på slutet [och det är ju bra], men när du gör triolerna och ska gå vidare i temat så står det och tuggar lite. Som lyssnare vill man ju följa tonerna och inte undra vad är det som händer nu. Men detta är inte specifikt för dig, jag tycker mig hitta det hos 70-80 av alla kompositörer, särskilt gitarrister. Ingen vän av ghost notes.

Det bästa med låten är ändå det som händer vid 1:26 och dryga minuten framåt.

Sedan är det ju en stillbild och händer inte så mycket, men vad jag förstått så är detta mest till för att testa tekniken ännu så länge.

Önskar själv kunna göra nåt liknande framöver kanske. Har en inbyggd webcam i min laptop och en separat dvd-videokamera. Kan jag ha nytta av det?

Bra jobbat!

😉

pasta & gorgonzolasås//:debatt

Postat

Jo du träffar huvudet på spiken det här var i princip hela tiden en fråga om vad i hundan ska jag lira nu 😉 . Men som sagt det var ju bara ett test och att det är stillbild på det clipet där hela "låten" spelar beror på att jag helt enkelt inte hittade det sista tillfället där jag lyssnade igenom det färdiga. Jag fattade först igår att allt man sänder läggs i arkiv där man kan leta fram det i efterhand och det blev ett jäkla letande så jag tog den här bara helt enkelt.

I mitt fall så kör jag ju med två datorer till det här, en till musikprogrammet och en till sändningen. Det var det bästa billigaste som jag kunde hitta på.

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Lekte lite online med Logic i natt igen kunde inte sova så varför inte göra nåt skoj då. Orkar jag så fortsätter jag framåt kvällen igen. Här är ett clip av "momenten" och en snutt av hela resultatet so far. Obs bara lek som förra gången men kanske kan bli nåt om man pillar med det men det får vi se, den ska bli färdig i alla fall.

Detta är alltså live rakt ut i etern direkt från Logic med pluggar och allt igång.

Låter den snurra ett tag om nån vill kolla.

http://en.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Redigerat av BurninSven
Postat

Grattis!!

Bäst hittills.

Rösten passar in fint i just denna låten, som skräddarsytt.

Undrar om det är min mik, den där gröna till vänster/mitten.

Postat (redigerat)

Tackar men då har du inte kollat när min kompis Lennart var här och drog av ett par låtar han är bra som sjutton kör lite åt Dyland hållet. Videon blev kass på dom däremot. Ligger bland clipsen.

Micken är en MXL V67

Redigerat av BurninSven
Postat
Tackar men då har du inte kollat när min kompis Lennart var här och drog av ett par låtar han är bra som sjutton kör lite åt Dyland hållet. Videon blev kass på dom däremot. Ligger bland clipsen.

Micken är en MXL V67

Jo, men det har jag faktiskt. Tyckte denna den senaste var kalasbra! De var ju inte dåliga heller förståss. Hyland? Dylan? 😆

Jag kör också en MXL V67. Köpte från Holmerup Musik&Data. Fina grejer.

Postat (redigerat)

Ok man tackar och bugar. Ska försöka påt igen nu om en liten stund men är lite mosig i knoppen efter en sömnlös natt, har sånt ibland. Dessutom tar jag inga risker för inatt ska det jäklar i det sovas så jag drog till affären efter ett sexpack trefemmor så om det funkar att göra nåt vettigt det vet i hundan. Men jag kommer att ha skoj i alla fall hehe.

Ja jag gillar den micken skarpt köpte den dock på Muiskbörsen, i övrigt kör jag med en förmodligen lite skum setup på mickarna. Två åttakoplade TSM MT 47 som rumsmickar och en ADK A-51 till akustisk gura dvs fyra totalt. Lät att få fasfel men när det funkar så får man ett lite mysigt riktigt liveljud.

Redigerat av BurninSven
Postat

Tjena undrar om nån kan hjälpa lite, fick nämligen ett mejl om att man kan höra men att bilden fryser i x antal sekunder för en del.

Skulle vara bra om man i så fall kunde ange vad man har för hastighet på sitt bredband. Själv kan jag både sända, lyssna och se på tre datorer samtidigt på samma bredband (12-24 mb ner 1,4-2,nånting up). Har till och med kollat på mobilt bredband och det funkar oxå, i alla fall för mig.

Stoppade i mitt gamla Delta 1010 ljudkort istället för USB ljudkortet jag körde med först och blev av med dom där konstiga oregelbundna störningarna. Det här är ju rått, inspelat live online så vi snackar inte ens låt bara ruffigt leklarv. Bilden suger i daxläget men nya grejor är på G.

Loopar bara låten nu, den kör i Logic från min andra dator som jag spelade in den på och sen in i sänd datorn. Byter väl till nån slags låtlista så småningom eller så får den gå till i kväll när jag jag färdigt den, dvs om jag får tid.

Tack på förhand

Postat

Var det så jobbigt att hjälpa till? Hmm enligt viewers räkneverket så är det ju ändå ett gäng som varit där och kollat.

Men jag förstår man kanske tror att jag sänder fräcka tidigare outgivna Live musikvideos med världseliten av artister i full HD samt har ett gäng snygga toppless Pumor som går runt och serverar cyber drinkar även nu när jag testar. Det kommer sen men fick man så kunde jag iofs lira videofilmer med samma upplösning som man får på datorskärmen och i alla fall 48 000 om jag vill men det är inte riktigt det det här handlar om.

Jag gör altså inte några fullödiga program ännu (som man tydligen trodde på ett annat forum) utan undersöker och testar hur man gör detta bäst och billigast.

Varför jag gör det det är för att just du ska få informationen så du slipper sitta leva med illusionen om att man måste trängas på Myspace med alla andra drömmare för att nå ut.

Hele lortet som dom säger på danska görs med hjälp av två standard datorer varav en är en gammal P4 häck. Nya videogrejer är på väg så så småningom ska det väl det bli ordning på det oxå.

Postat

Nu lägger jag ner här kör vidare själv. Tack för mig folks

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.