Jump to content
Annons

2 Bildskärmar i cubase

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Har fått tag på en extra bildskärm som ajg tänkt mig fungera felfritt, det gör det också men så fort jag startar cubase kan ajg bara se cubase på bildskärm ett...Hittar inte var jag ställer in det i cubase? någon som vet? om ajg går in på cubase under window menyn så hänger sig mitt essential 5..säkert ytterliggare ett fel i det jävla programmet...

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Maximera inte Cubase-fönstret, utan dra ut det över skärmarna i stället. 🙂

Om han konfigurerar skärmarna så att han får ett stort skrivbord som då har den dubbla horisontella upplösningen så täcker fönstret bägge skärmarna när man maximerar. Start-knappen ligger då längst till vänster på den vänstra skärmen och klockan längst till höger på den högra skärmen. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om han konfigurerar skärmarna så att han får ett stort skrivbord som då har den dubbla horisontella upplösningen så täcker fönstret bägge skärmarna när man maximerar. Start-knappen ligger då längst till vänster på den vänstra skärmen och klockan längst till höger på den högra skärmen. 🙂

Nej - Cubase maximeras bara i huvudfönstret.

Postat
Nej - Cubase maximeras bara i huvudfönstret.

Båda skärmarna blir huvudfönster i det här fallet.

Båda skärmerna tolkas som en enda skärm.

Med nVIDIA så går det att göra så.

Postat

Dessutom är det förslaget Analogfreak föreslog väldigt drygt i övrigt sen om man ska använda datorn, alla fönster maximeras över båda skärmarna. Bättre att köra på Claes alternativ att dra över fönstret till andra skärmen.

Postat

Finns tredjepartsmjukvara som ger ett par extraknappar i hörnet på fönstret, bland annat då just maximering över samtliga skärmar. Ultramon har jag för mig ett alternativ ska heta - googla!

Postat (redigerat)

Håller med Analogfreak, bättre att köra hela skrivbordet över bägge skärmarna.

Då kommer Cubase att fylla ut bägge skärmarna.

Och så kan man flytta enstaka fönster lite hur man vill.

Vi kör så i studion med Cubase 4:an.

Man får ställa in det i bildskärmsinställningarna. Inte i Cubase.

Vi har iofs Nvidia-kort också, rätt enkelt att ställa in där. Vet inte hur det funkar

med andra grafikkort.

Kräver ju också att man har dubbla utgångar på grafikkortet.

Redigerat av Sleap
Postat

Det ser då ut så här

hardware_faqs_nvidia_setup5.gif

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

SÅ LÄTT VA DET...HEHE .. lite störigt att man itne kan få mixern över hela fönstret bara i essential..för det kan man väl om man har hela cubase 5? där är ju 3 olika sätt man kan se mixern på...

Postat

Jag kör cubase maximerat i huvudfönstret och sedan väljer jag "always on top" i mixern och andra småfönster, de drar jag sedan ut till den andra skärmen.

Postat

På dem flesta grafik-kort kan man köra som jag gör, en huvudskärm och den andra som extraskärm. Dvs man har allting på ena skärmen, och den andra skärmen är en extraskärm. På det sättet slipper man att alla fönster du maximerar går över båda skärmarna. Just det är sjukt drygt när du använder andra program. Istället är det riktigt enkelt att bara ta tag i kanten på Cubase, ProTools eller vilket program man använder och bara dra över till andra skärmen, behövs bara en gång. Man slipper många problem. Körde en stund med att ha båda skärmarna som en horisontell skärm, men tyckte att det blev dåligt i längden pga ovan sagda saker. Fönster man drar över på andra skärmen stannar där även efter omstart osv.

Postat (redigerat)
Det ser då ut så här

hardware_faqs_nvidia_setup5.gif

Det var som fanken! Det hade jag ingen aning om - men då måste man köra med NVIDIAS kontrollpanel och ställa in det där först, eller...?

En nackdel med det, kan förstås vara att meddelanden som normalt kommer upp mitt på skärmen, hamnar precis i skarven mellan skärmarna, men det är å andra sidan väldigt sällan det kommer några felmeddelanden, så det är kanske inte så farligt ändå...

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.