Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej allihop,

Om jag skall göra en melodi utav 5 intervall (c-dur) utgår jag då från tonen C hela tiden när jag skriver ut intervallerna under noterna ?

Eller utgår man bara från den senaste tonen, alltså:

S3 är ju C till F, förhållandet mellan tonerna c och f. För att se nästa intervall, räknar man då förhållandet mellan C och tonen efter F (exempel tonen E) eller räknar man förhållandet mellan F och E ?

Jag är nybörjare så jag har lite svårt att förklara vad jag egentligen menar...

Sedan undrar jag om man alltid utgår från C (om C-dur) när man spelar det på ett piano? Alltså: C, F, C, E osv... ?

Tacksam för svar

Milla

Redigerat av Millagbg
Annons
Postat

Är det en skoluppgift eller?

Jag förstår inte den sista frågan riktigt. Den första får du nog fråga din lärare om, det är en tolkningsfråga i vad som menas i uppgiften.

S3 är intervallet mellan C och E, C och F är R4.

mattias_k (oregistrerad)
Postat

När vi har sådana uppgifter i min skola så utgår man från tonen innan. Dvs:

C [s3] E [L3] G [s2] A

Postat
Hej allihop,

Om jag skall göra en melodi utav 5 intervall (c-dur) utgår jag då från tonen C hela tiden när jag skriver ut intervallerna under noterna ?

Eller utgår man bara från den senaste tonen, alltså:

S3 är ju C till F, förhållandet mellan tonerna c och f. För att se nästa intervall, räknar man då förhållandet mellan C och tonen efter F (exempel tonen E) eller räknar man förhållandet mellan F och E ?

Jag är nybörjare så jag har lite svårt att förklara vad jag egentligen menar...

Sedan undrar jag om man alltid utgår från C (om C-dur) när man spelar det på ett piano? Alltså: C, F, C, E osv... ?

Tacksam för svar

Milla

Intervall är avståndet mellan två toner. Utgår man från en skala, som du nämner, så är intervallen relativt C ja. Så alltså är E en stor ters, F är en kvart, G är kvinten osv.. Allt i relation till C.

C spelas i grundläge med C i basen ja, annars borde det noteras annorlunda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.