Jump to content
Annons

Mixplatsen ska akustikbehandlas

Recommended Posts

Postat
Jag får inte båda högtalarna att spela samtidigt. Kan inte ställa in ljudkortet på det via Fuzzmeasure...

/V

du kan ju splitta mono ljudet eller gå vi en mixer innan högtalarna.

Annons
  • Svar 150
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Har du möjlighet att testa andra högtalare eller mic?

Jag kan prova med NT3:an igen och med mina ESI Near 05 Exp.

Men det känns ju som om det inte kommer ge tydligare resultat i botten med tanke på att ESI går ner till 60Hz (på pappret). Än mindre i verkligheten.

Ska pilla lite med detta ikväll!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Har flyttat runt monitorerna och gjort lite mätningar. Inget resultat som var bättre än där dom stod från början.

Jag har även delat monosignalen och gjort svep med båda högtalarna samtidigt. Fick ungefär samma resultat som när jag tog en medelkurva på vänster och höger var för sig.

Sedan bytte jag mick, provade min NT3:a igen. Har inte ändrat något i någon inställning. Bara bytt micken.

ECM8000 - Vänster högtalare.

post-13085-1266502175_thumb.png

NT3 - Vänster högtalare

post-13085-1266502205_thumb.png

ECM 8000 - Höger högtalare

post-13085-1266502240_thumb.png

NT3 - Höger högtalare

post-13085-1266502272_thumb.png

Vad är detta liksom.... Vilken mick ska jag lita på??

Kan det vara såndan skillnad???

/V

Postat
Hejsan!

Har flyttat runt monitorerna och gjort lite mätningar. Inget resultat som var bättre än där dom stod från början.

Jag har även delat monosignalen och gjort svep med båda högtalarna samtidigt. Fick ungefär samma resultat som när jag tog en medelkurva på vänster och höger var för sig.

Sedan bytte jag mick, provade min NT3:a igen. Har inte ändrat något i någon inställning. Bara bytt micken.

Vad är detta liksom.... Vilken mick ska jag lita på??

Kan det vara såndan skillnad???

NT3:an är väl ingen omni-mic (rundupptagande) om jag minns rätt... 😄

Min gissning är att det är det som ger dom stora skillnaderna i mätresultatet.

När jag mätte upp mitt rum till en början så glömde jag ställa micen i omni läge under dom första två veckorna, vilket resulterade i att jag byggde 2 st Helmholtz-lådor mer eller mindre i onödan.

Så jag säger kör på Behringer micen! 😛

Postat
Hej!

Här kommer en impulsfil med båda högtalarna spelandes. 24bit.

http://www.speedyshare.com/files/21006123/20-20kHz.aiff

/V

Dina impulser är fortfarande lite ”skumma”, själva starten kommer först efter 34ms (vilket i o f s kan förklaras med en väldigt hög latency). Konstigare är att den är så lång (över 47 sekunder)… Efter att impulsen klingat ut och nått brusgolvet (efter ca 600ms) så fortsätter det och efter ca 40 sekunder så börjar det dyka upp nya skumma ljud… Nivån är fortfarande i lägsta laget (-15dB).

Nåja, här kommer lite data:

post-9550-1266546250_thumb.gif

post-9550-1266546256_thumb.gif

post-9550-1266546260_thumb.gif

post-9550-1266546264_thumb.gif

Postat
NT3:an är väl ingen omni-mic (rundupptagande) om jag minns rätt... 😄

Min gissning är att det är det som ger dom stora skillnaderna i mätresultatet.

När jag mätte upp mitt rum till en början så glömde jag ställa micen i omni läge under dom första två veckorna, vilket resulterade i att jag byggde 2 st Helmholtz-lådor mer eller mindre i onödan.

Så jag säger kör på Behringer micen! 😛

Ja, skippa NT3 om du har en mätmick.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Yo!

Tack för datan Gilbert!!!

Tydligen är det något vajsing med mina mätningar 😄 Gillart inte!

Har med mina gamla monitorer idag. Ska ta en mätning med dom sedan!

Har lyssnat på musik en stund idag. Det som stör mig mest är vågen på ca 143Hz, 0.0.2, mellan golv och tak.

Kan man absorbera bort den på något annat sätt än en Helmholtz hängandes över skallen??

Har fortfarande kvar dippen runt 71Hz vilket antagligen beror på 0.0.1, så om jag ska sätta upp en helmholtz i taket borde det var den som får ta plats..

Måste det vara ett galet tjockt lager med tex stenull för att motverka 0.0.2??

JimBeam:

Har du byggt dina Helmholtz-lådor som var storleken mindre fast med samma stämning?? Isf har det givit dig ett bra resultat??

Hade

/V

Postat
Har lyssnat på musik en stund idag. Det som stör mig mest är vågen på ca 143Hz, 0.0.2, mellan golv och tak.

Kan man absorbera bort den på något annat sätt än en Helmholtz hängandes över skallen??

Att placera helmholtz i taket behöver inte vara mer komplicerat/riskfyllt än att byga ett innertak.

Du skulle t ex kunna kombinera helmholtz med ett moln (porös absorbent ovanför lyssningsposition).

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Att placera helmholtz i taket behöver inte vara mer komplicerat/riskfyllt än att byga ett innertak.

Du skulle t ex kunna kombinera helmholtz med ett moln (porös absorbent ovanför lyssningsposition).

Ja, det är ju sant iofs. En Helmholtz stämd till 136Hz behöver ju inte bli superstor heller.

Men man bör göra en "stor" istället för t ex två små eller??

/V

Postat
JimBeam:

Har du byggt dina Helmholtz-lådor som var storleken mindre fast med samma stämning?? Isf har det givit dig ett bra resultat??

Ja, först byggde jag 2 st 1x1m som var stämda till runt 130Hz som centerfrekvens. Sedan upptäckte jag att micen inte var inställd på omni, så efter nya mätningar byggde jag 2 st 1x1m som båda var stämda till 108Hz har jag för mig.

Nu har jag alla fyra ståendes mot bakväggen. Dom två första jag byggde är ju inte optimalt stämda pga missen med omni inställningen, men det blev ändå ett bättre resultat än om jag plockade bort dom helt.

Jag har fortfarande en liten dipp runt 120Hz som jag ska ta tag i, så planen är att skrota dom 2 felstämda och bygga 2 st nya för att få till det sista.

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Ja, först byggde jag 2 st 1x1m som var stämda till runt 130Hz som centerfrekvens. Sedan upptäckte jag att micen inte var inställd på omni, så efter nya mätningar byggde jag 2 st 1x1m som båda var stämda till 108Hz har jag för mig.

Nu har jag alla fyra ståendes mot bakväggen. Dom två första jag byggde är ju inte optimalt stämda pga missen med omni inställningen, men det blev ändå ett bättre resultat än om jag plockade bort dom helt.

Jag har fortfarande en liten dipp runt 120Hz som jag ska ta tag i, så planen är att skrota dom 2 felstämda och bygga 2 st nya för att få till det sista.

Japp, läste det... Surt!

Har för mig att du tänkte bygga två stycken mindre så du fick plats med diffusorer mellan? Kommer dom tillsammans göra samma nytta som en stor??

/V

Postat
Japp, läste det... Surt!

Har för mig att du tänkte bygga två stycken mindre så du fick plats med diffusorer mellan? Kommer dom tillsammans göra samma nytta som en stor??

/V

Min förhoppning var det iaf! 😆

Har inte testat än, så jag vet faktiskt inte. Jag tror att min dipp vid 120Hz beror på både x och y så innan jag tar tag i det projektet så kommer jag nog mäta upp rummet igen och försöka lokalisera vad dippen beror på.

Teoretiskt ska flera små lådor göra samma nytta som en stor. I praktiken blir det väl viss felmarginal per låda vilket ger fler felmarginaler ju fler lådor man bygger. Jag höftade med flera lådor i storleken 1x1m.

Däremot vore det, rent experimentiellt, kul att testa att bygga en massa små typ 0.5x0.5m och jämföra med en stor, typ 2x1m. 😎

Det skulle jag ha gjort...om jag hade mer tid... 😛

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Min förhoppning var det iaf! 😆

Har inte testat än, så jag vet faktiskt inte. Jag tror att min dipp vid 120Hz beror på både x och y så innan jag tar tag i det projektet så kommer jag nog mäta upp rummet igen och försöka lokalisera vad dippen beror på.

Teoretiskt ska flera små lådor göra samma nytta som en stor. I praktiken blir det väl viss felmarginal per låda vilket ger fler felmarginaler ju fler lådor man bygger. Jag höftade med flera lådor i storleken 1x1m.

Däremot vore det, rent experimentiellt, kul att testa att bygga en massa små typ 0.5x0.5m och jämföra med en stor, typ 2x1m. 😎

Det skulle jag ha gjort...om jag hade mer tid... 😛

Okej, jag slängde ihop en mindre rackare idag faktiskt, av lite spillmaterial jag fått över. Stämd till ca 137Hz. Ska skruva upp den i taket med förhoppningen att den tar lite på 0.0.2

Jag utgick då endast från mh-audio.nl-sidans kalkylator. Ska bli intressant att se resultatet!!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det var en dum fråga...

Tog bort den 🙂

Redigerat av sp0ven
sp0ven (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Dags för lite uppdatering!

Jag har nu flyttat runt min första helmholtz i rummet och hittat en mycket bättre plats där den gör ett bättre jobb. Jag ställde den mellan monitorerna, mot kortväggen och fick en väldigt tillfredsställande resultat:

Innan flytt:

post-13085-1266849785_thumb.png

Efter flytt:

post-13085-1266849803_thumb.png

YES!! Äntligen händer nått!!

Sedan bestämde jag mig för att attackera dippen på ca 77Hz. Efter lite huvudbry kom jag fram till att det antagligen beror på 2.1.0.

Så, idag har skruvat ihop min tredje helmholtz.

Jag flyttade runt den och gjorde lite mätningar och kom fram till denna installation:

post-13085-1266850193_thumb.jpg

Den nya helmholtzen underst och den lilla jag byggde av spillmaterialet. Då blev mätningen såhär:

post-13085-1266850405_thumb.png

Helt klart ett bättre resultat!

Sedan ställde jag upp gamla ljudväggar (dom bruna avlånga) som jag hittat i ett förråd här i källaren och ställde en bit spånskiva framför.

Då fick jag detta resultatet..

post-13085-1266850571_thumb.png

Fantastiskt!!

Men samtidigt undrar man ju om Helmholtzens funktion spelar någon roll... Alltså, kunde jag lika gärna ha ställt upp spånskivor i hörnen??

Hur som helt så börjar det ge efter nu! Jag hör en tydlig skillnad vid mätningarna!!

Det är lite tidskrävande att bygga alla dessa lådor, och dom tar upp mer och mer plats. Så jag tänker som så:

Nästa bygge blir nog toppen runt 140 Hz. En låda med brett q-värde som förhoppningsvis tar lite av toppen vid 114 och dippen runt 125Hz.

Det är trots allt den som är värst vid lyssning!

Have it!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Faiken Viktor detta inspirerar mig att mäta lite hemma, bara för kul för att se hur det ser ut hemma....

Vad härligt Anders!

Det är ju en jäkla djungel detta alltså, börjar du göra mätningar är du fast 😄

Kör hårt!!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

God afton!

Sitter på försenat X2000 i mellansverige och funderar lite.

Jag ska gå vidare med mitt akustikprojekt nu när jag äntligen är hemma igen.

Om man kollar på senaste mätningen så är nästa problem vid ca 114Hz och därefter ca 125Hz.

post-13085-1267211566_thumb.png

Båda dessa verkar enligt BobGold's sida använda kortsidorna av rummet, och vid lyssning kan jag verifiera att detta stämmer

ganska bra.

Jag undrar om det är möjligt att slå ut båda dessa med en Helmholtz placerad t.ex vid sidan av mixplatsen.

Vilken Hz ska man isf stämma lådan till. Jag känner rent spontant att jag borde ligga närmare toppen på 114Hz, och bygga

lådan med brett Q-värde....

Vad tror ni?

/V

Postat
Jag undrar om det är möjligt att slå ut båda dessa med en Helmholtz placerad t.ex vid sidan av mixplatsen.

Vilken Hz ska man isf stämma lådan till. Jag känner rent spontant att jag borde ligga närmare toppen på 114Hz, och bygga

lådan med brett Q-värde....

Vad tror ni?

/V

Låter som en bra idé.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Sagt och gjort!

Har snickrat ihop 114Hz-lådan idag. Och här kommer resultatet:

post-13085-1267382144_thumb.png

Dippen runt 120Hz gav sig inte rikigt, men jag är ganska nöjd!

Jag flyttade runt den en hel del men hittade en position till sist.

post-13085-1267382373_thumb.jpg

Detta är galet känsligt. Om jag flyttar den 5mm åt något håll blir mätningarna helt annorlunda.

Nästa stora monster ligger runt 138Hz och jag misstänker att det är mellan golv och tak.

Finns det någon här som har placerat en Helmholtz i taket? Skulle vara intressant med lite förslag på hur jag ska lösa det.

Lådan måste nog bli väldigt stor också, gäller att den hänger kvar.

Tacksam för tips!!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat
Bra jobbat!! 😆

Hur stor blev den senaste lådan (som tog hand om ~120Hz)?

MVH

JB

Tackar!

Den är stämd till 114Hz. Dimensionerna är:

1024x1024

165mm djup

140mm stenull mot panel.

Hålradie 7mm

12mm paneltjocklek.

Ingen som har något förslag på hur jag ska göra med Hh i taket då?

/V

Postat
Ingen som har något förslag på hur jag ska göra med Hh i taket då?

Jag är ingen hejjare på hållfasthetslära etc. Men som jag skrev tidigare skulle jag bygga in helmholtzaren i innertaket.

Känner du någon snickare kan hon/han säkert berätta hur man ska tänka och ge dig tips på vanliga lösningar.

Postat
Detta är galet känsligt. Om jag flyttar den 5mm åt något håll blir mätningarna helt annorlunda.

vill inte dämpa din arbetslust på nåt sätt - men vad händer om du flyttar mätmicken 5mm?

det känns som du lägger oerhört mycket tid å jobb på detta å att du riskerar få ett rum där du måste kryssa mellan olika dämplådor för att ta dig fram

kommer du trivas?

kommer du orka göra nån musik?

sp0ven (oregistrerad)
Postat
vill inte dämpa din arbetslust på nåt sätt - men vad händer om du flyttar mätmicken 5mm?

det känns som du lägger oerhört mycket tid å jobb på detta å att du riskerar få ett rum där du måste kryssa mellan olika dämplådor för att ta dig fram

kommer du trivas?

Ingen mätbar skillnad om jag flyttar micken 5mm.

"..där du måste kryssa mellan olika dämplådor för att ta dig fram" - Därför bygger jag den sista nu.

Jag kommer nog att trivas när det är färdigt.

Varför skulle jag inte orka göra musik?

Det enda jag börjar tröttna på nu är att snickra, vilket jag är färdig med nu...

/V

Postat
Ingen mätbar skillnad om jag flyttar micken 5mm.

"..där du måste kryssa mellan olika dämplådor för att ta dig fram" - Därför bygger jag den sista nu.

Jag kommer nog att trivas när det är färdigt.

Varför skulle jag inte orka göra musik?

Det enda jag börjar tröttna på nu är att snickra, vilket jag är färdig med nu...

/V

låter bra det 😛

det skulle inte va första ggn nån bränner sitt krut på att förbereda inför nåt som man sen inte orkar ta tag i för att man lagt för mycket tid å energi på förberedelserna

ska bli intressant att höra hur du upplever miljön att jobba i sen

Postat

kommer du trivas?

Det låter på dig som att du aldrig behövt göra i ordning en lokal själv. Stämmer det?

Postat
Det låter på dig som att du aldrig behövt göra i ordning en lokal själv. Stämmer det?

ja det stämmer hyfsat faktiskt 😛

jag har aldrig byggt en studio själv - det är bara min arbetsmiljö (aldrig ägt en heller)

men man har ju iom det också träffat många studioägare genom åren

det var inte så att jag försökte få det att framstå som att jobbet är onödigt om det ska bli riktigt bra - tvärtom är akustikbehandlingen väldigt viktig

men om meningen med utrymmet är att sitta å vara kreativ med sitt eget i första hand så har jag sett några exempel där allt runt omkring har tagit så mycket tid å kraft att lusten att vara där sen varit borta - för att ambitionen satts för högt

jag har läst å följt tråden lite av å till å slagits av hur den växt till ett rätt stort projekt från att från början börjat på rätt låg nivå

men man känner ju själv var det tar slut å spoven verkar ju nåt punkten nu där det känns tillräckligt bra så det räcker 😄

vissa fortsätter långt efter den punkten å når egentligen aldrig fram

• 7 månader senare...
Postat

Hallå där, här tog tråden slut, mitt i allt. Så spoven, hur har det gått? Och hur ser det ut? Skulle vara kul att få veta, det var ju en intensiv tråd att läsa, och nu vill jag ju inte bli lämnad mitt i allt. Tack för att tråden finns, ger mig intresse av att börja mäta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.