Gilbert Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Nu är impulsfilen bättre. De största problemen enl. mig är: Reverbtiden vid 58,5 Hz, 48 Hz och 67 Hz i den ordningen. Dippen vid 56,5 Hz, 75 Hz och 80 Hz samt toppen vid 67 Hz. Fortfarande lite osäkerhet kring mätningen men om den är korrekt genomförd så ser det ut som om diskanterna på dina högtalare är trasiga… ganska onaturligt fall efter 6 kHz. I ett obehandlat rum så brukar kurvan över ca 3-5 kHz vara ganska jämn.
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Tack Gilbert, grymt! Så jag ska fokusera på 58.5 Hz till att böra med? Om jag skulle bygga en helmholtz skulle den då placeras på sidan av mixplatsen, grundat på "344/6 = Hz" ?? Det vore ju riktigt tråkigt om högtalarna är trasiga... Men när jag har lyssnat har jag inte hört att det skulle "saknas" diskant. Hur säkerställer jag att monitorerna är hela då? Jag kan inte heller garantera att mätningarna är korrekt utförda. Jag har bara gjort som programmet (fuzzmeasure) sagt till mig /V
Gilbert Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Tack Gilbert, grymt! Så jag ska fokusera på 58.5 Hz till att böra med? Om jag skulle bygga en helmholtz skulle den då placeras på sidan av mixplatsen, grundat på "344/6 = Hz" ?? Det vore ju riktigt tråkigt om högtalarna är trasiga... Men när jag har lyssnat har jag inte hört att det skulle "saknas" diskant. Hur säkerställer jag att monitorerna är hela då? Jag kan inte heller garantera att mätningarna är korrekt utförda. Jag har bara gjort som programmet (fuzzmeasure) sagt till mig /V Jag tror inte högtalarna är rasiga, det är nog mätningen som inte är hundra. Jag skulle om jag var i dina skor börja med att spela de problematiska frekvenserna och ta reda på vad som orsakar dem och har du lite tur så stämmer alla med den teoretiska uträkningen och då är det enkelt att veta vilka ytor som behöver vilken absorbent. Om du har tur så kan du ta två närliggande problemfrekvenser med samma panel om de visar sig att de utnyttjar samma ytor. Se till att spara ytorna som orsakar de geometriska första reflexerna för vanliga porösa absorbenter.
Gilbert Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Jag måste samtidigt lägga in lite reservation då mätningen ger ett annat ”ovanligt” resultat: Oftast (i obehandlade rum) så brukar topparna i området under ca 100-150 Hz vara betydligt starkare (ofta mellan 10-20 dB) än övre registret och detta är inte fallet enl. mätningarna du gjort. Antingen så beter sig ditt rum på detta vis eller så är det högtalarna/micken som orsakar detta. Har du provat olika placeringar och kollat vilken som ger bäst resultat? Om inte så kan det vara en bra idé (och jag skulle då fokusera på det lägsta registret, ca 20-150 Hz då detta område är svårast att ”bygga till” så ju mer ”hjälp” man kan få här desto bättre).
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Okej. När jag spelar problemfrekvenserna så ska jag gå runt och lyssna då? Hur ska jag veta vad som genererar problemen? Alltså hur väver jag ihop verkligheten med teorin? /V
joachime Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 De största problemen enl. mig är:Reverbtiden vid 58,5 Hz, 48 Hz och 67 Hz i den ordningen. Dippen vid 56,5 Hz, 75 Hz och 80 Hz samt toppen vid 67 Hz. Håller med. Vill även lägga till dippen mellan 100-130 Hz.
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Jag måste samtidigt lägga in lite reservation då mätningen ger ett annat ”ovanligt” resultat: Oftast (i obehandlade rum) så brukar topparna i området under ca 100-150 Hz vara betydligt starkare (ofta mellan 10-20 dB) än övre registret och detta är inte fallet enl. mätningarna du gjort. Antingen så beter sig ditt rum på detta vis eller så är det högtalarna/micken som orsakar detta. Har du provat olika placeringar och kollat vilken som ger bäst resultat? Om inte så kan det vara en bra idé (och jag skulle då fokusera på det lägsta registret, ca 20-150 Hz då detta område är svårast att ”bygga till” så ju mer ”hjälp” man kan få här desto bättre). Nu såg jag ditt inlägg. Konstigt, jag såg det inte förut. Ska kolla detta! /V
Gilbert Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Okej. När jag spelar problemfrekvenserna så ska jag gå runt och lyssna då? Hur ska jag veta vad som genererar problemen? Alltså hur väver jag ihop verkligheten med teorin? /V Ja, spela upp konstanta sinusar i varje frekvens av intresse och kolla vad som händer i rummet och ta reda på vilka ytor som är ”med i spelet” vid olika frekvenser och kolla om det stämmer med teorin (ibland gör det inte det och då måste man manuellt ta reda på vilka ytor som är av intresse). https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377 https://www.studio.se/index.php?showtopic=69718 Du har ju bekymmer med fler frekvenser än de jag tog upp så det är en bra idé att dela upp projektet i flera omgångar och mäta mellan varje åtgärd och se om man är på rätt väg. Använd inte upp en hel yta för en enskild problemfrekvens på en gång m a o då en annan stående våg kanske också behöver just denna yta för att kunna tämjas.
sp0ven (oregistrerad) Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Tja! Nu har jag varit i studio och pillat lite. Jag får ingen ordning på mätningarna och börjar misstänka att mitt kanske lite avdankade ljudkort står bakom problemen. Hur som helst. Jag har spelat lite sinustoner som är mina stor problemområden. Jag började med 48, 58.5 och 67 Hz. Jag knallade runt och lyssnade. Skissade sedan ner vart jag hörde "mest". (Dom ljusgröna områdena) 48Hz sinuston 58.5Hz sinuston När jag spelade 67Hz så skakade hela rummet. Kändes löjligt att göra en skiss för den! Vart ska jag börja jobba? Vill börja bygga imorgon!! 😮 Tack för all hjälp! /V
Gilbert Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Det räcker inte med att veta "var det låter mest" utan du måste ta reda på vilken "riktning" problemfrekvensen ligger i. Kolla igenom relevanta delar i Crunchers megatråd så förstår du bättre.
sp0ven (oregistrerad) Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Med tanke på att min studio ska vara mer en kreativ arbetsplats och låtskrivarhörna än ultimat mixplats, känner jag nu att den skulle lida av dom stora åtgärderna man skulle vara tvungen att göra. Jag inser nu att jag varken har tiden eller intresset att sätta mig in i akustikens värld för att lyckas uppnå detta heller. MEN, det vore gött om någon bara kunde säga till mig vad jag skulle göra 🙂 Hur som helst. Jag tänker börja med att sätta upp lite absorbenter och utgå ifrån det. Tack för all hjälp! /V
Mojje Cruncher Andersson Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Med tanke på att min studio ska vara mer en kreativ arbetsplats och låtskrivarhörna än ultimat mixplats, känner jag nu att den skulle lida av dom stora åtgärderna manskulle vara tvungen att göra. Jag inser nu att jag varken har tiden eller intresset att sätta mig in i akustikens värld för att lyckas uppnå detta heller. MEN, det vore gött om någon bara kunde säga till mig vad jag skulle göra 😄 Hur som helst. Jag tänker börja med att sätta upp lite absorbenter och utgå ifrån det. Tack för all hjälp! /V Nänänä Spoven!!! Den gubben går inte!!! Ha ha ha! Har du väl börjat så får du fasen se till att förverkliga oxå. Många personer som hjälpt och satt sig in i ditt projekt och deras enda "pröjs" för jobbet, är att du verkligen lyckas med att lösa dina problem! Ge inte upp nu för fasen. Du har fått massa hjälp och mer kommer du få. Det ÄR motigt som fasen när man inte hajjar alla parametrar och i ditt fall tror jag det beror mestadels på din ivrighet. Du gör dig själv en björntjänst till ditt kreativa skapande i studion om du "bara" hänger upp lite absorbenter. Du kommer ångra att du inte tog dig tiden att fixa till det när du sitter där i mixdown sen och inte får ordning på rumblet i basen och otydligheten i låga sångregistret!!! Vi hjälper dig ska du se så ta dig för fasen i kragen nu, ta ett djupt andetag och acceptera att allt inte går på en dag så ser vi till att knäcka den här nöten!! Keep the spirits high!! Vänligen. /Mojje a.k.a Cruncher
Gilbert Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Nänänä Spoven!!!Den gubben går inte!!! Ha ha ha! Har du väl börjat så får du fasen se till att förverkliga oxå. Många personer som hjälpt och satt sig in i ditt projekt och deras enda "pröjs" för jobbet, är att du verkligen lyckas med att lösa dina problem! Ge inte upp nu för fasen. Du har fått massa hjälp och mer kommer du få. Det ÄR motigt som fasen när man inte hajjar alla parametrar och i ditt fall tror jag det beror mestadels på din ivrighet. Du gör dig själv en björntjänst till ditt kreativa skapande i studion om du "bara" hänger upp lite absorbenter. Du kommer ångra att du inte tog dig tiden att fixa till det när du sitter där i mixdown sen och inte får ordning på rumblet i basen och otydligheten i låga sångregistret!!! Vi hjälper dig ska du se så ta dig för fasen i kragen nu, ta ett djupt andetag och acceptera att allt inte går på en dag så ser vi till att knäcka den här nöten!! Keep the spirits high!! Vänligen. /Mojje a.k.a Cruncher Ja, vad säger man... +1
Gilbert Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Kom och tänka på vad som skulle kunna förklara fallet under ca 150-200 Hz; Har du möjligtvis ställt om högtalarna till ”half space” eller ”quarter space” (bassänkning för placering nära vägg)?
AnthonyS Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Tyvärr så är det inte så enkelt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807 Ingen tråd gör mig så glad som den! 🙂 (Efter att jag läste den första gången har uttrycket "Men den har ju över tusen dynamiska filter" missbrukats flitigt av mig, i alla tänkbara sammanhang.)
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Tackar för stödet! Det börjar kännas lite hopplöst faktiskt. Vill komma igång med jobbet (inte bygget). Jag trodde aldrig att det skulle bli lätt men vafan liksom hehe!! Jag tar ett nytt grepp runt problemet och försöker reda ut det så gott det går. Kom och tänka på vad som skulle kunna förklara fallet under ca 150-200 Hz; Har du möjligtvis ställt om högtalarna till ”half space” eller ”quarter space” (bassänkning för placering nära vägg)? Om du menar reglagen på baksidan av högtalarna så har jag nollställt allt. Är det fel kanske? Jag funderar på 67Hz toppen... Jag har ju ett stort sångbås där ena kortväggen står 5.2m från framväggen. Kan det vara den som orsakar den stående vågen?? Det är iaf det enda avståndet som ger ett ganska nära resultat! Tack alla! /V
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Nu har jag andats och räknat till 10 😠 Har lånat en ny mick: Behringer ECM8000 Har gjort nya mätningar: Svep från 20 - 1000Hz Vattenfall på det: Och här är impulsfilen: http://www.speedyshare.com/files/20945147/ECM8000.aiff Jag tror jag ska fokusera på 67Hz, den verkar ge värst reverbtider. I lågbasen då. Kan man lita på kalkylatorn som finns på den här sidan http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp# när jag ska räkna fram måtten på en Helmholtz panel resonator? När jag petar in måtten i excel-arket blir det helt andra värden... Höres! /V
Gilbert Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 (redigerat) Nu har jag andats och räknat till 10 😕 Har lånat en ny mick: Behringer ECM8000 Har gjort nya mätningar: Svep från 20 - 1000Hz Vattenfall på det: Och här är impulsfilen: http://www.speedyshare.com/files/20945147/ECM8000.aiff Jag tror jag ska fokusera på 67Hz, den verkar ge värst reverbtider. I lågbasen då. Kan man lita på kalkylatorn som finns på den här sidan http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp# när jag ska räkna fram måtten på en Helmholtz panel resonator? När jag petar in måtten i excel-arket blir det helt andra värden... Höres! /V Inspelningsnivån är återigen på tok för låg så brusgolvet är för högt (vilket gör det svårt att analysera reverbtider). Enligt förra mätningen så har du värst reverbtid vid 58 Hz men det du borde göra är att analysera alla (de värsta) peakarna och dipparna under ca 300 Hz så du vet vilka ytor som behöver absorbera vilken frekvens. Om ditt rum vore tomt (inget sågbås) så borde du t ex om du spelar 26 Hz (om högtalaren skulle klara detta) höra att ljudnivån skulle vara maximal vid kortsidorna och minimal i mitten av rummet men att ljudnivån inte skulle ändras nämnvärt om du rör dig i sidled längs kortsidorna eller upp/ned. Vid 51 Hz inträffar samma fenomen men med skillnaden att du nu får två minimumzoner (”noder”) längs längsta dimension (6,7m) och förutom maxamplitud vid kortsidorna nu även i mitten av rummet. Dessa två stående vågor heter 1.0.0. och 2.0.0 (X Y Z) där X är 6,7m, Y = 3.0m och Z = 2,4m Om du märker att du när du spelar en viss frekvens får maximal amplitud i hörnen (X Y) men ingen skillnad i volym om du rör dig i Z och en ”nod” för X och en för Y, så har du hittat stående våg 1.1.0. För att åtgärda en peak eller dipp som ev. beror på denna så är det ingen bra idé att sätta en panel mitt på en vägg då denna stående våg inte genererar någon betydande tryckvariation i mitten av väggarna utan i hörnen. I taket skulle det vara helt bortkastat att försöka åtgärda denna då taket/golvet inte har med denna stående våg att göra överhuvud taget. Excelarket stämmer väldigt bra så om du får väldigt olika värden så har du nog missat något (t ex radie istället för diameter). Redigerat 15 februari 2010 av Gilbert
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Okej, för lågt igen. Preampen på ljudkortet vill clippa när jag drar på mer. Vet inte hur jag ska komma runt det. Har gjort ett nytt försök nu iaf: Impulsfilen http://www.speedyshare.com/files/20946043/ECM8000.aiff /V
Gilbert Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Hm… nu är nivån ok men det ser ut som om du har väldigt mycket distorsion över ca 1-2 kHz… Spelade du väldigt starkt denna gång?
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 (redigerat) Okej, jag spelade väl lite högre men gasade lite på preampen. En av anledningarna till att jag inte lyckat kalibrera mitt ljudkort i REW och därför inte använder det programmet. Gör det något att det distar över 1-2 kHz. Är ju mest intresserad av dom låga frekvenserna? /V Redigerat 15 februari 2010 av sp0ven
Gilbert Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Okej, jag spelade väl lite högre men gasade lite på preampen. En av anledningarna till att jag inte lyckat kalibrera mitt ljudkort i REW och därför inte använder det programmet. Gör det något att det distar över 1-2 kHz. Är ju mest intresserad av dom låga frekvenserna? /V Spela så starkt som högtalarna klarar av utan att förändra karaktär eller indikera clip. Vad använder du för preamp?
djbolton Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Bra sp0ven, ge inte upp. Jag vill lära mig detta så jag peppar dig gärna 🥰 /Johan
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Ja, det gör jag. Jag har ett Presonus Firepod. Använder kortets egna preamp. /V
Gilbert Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Ja, det gör jag. Jag har ett Presonus Firepod. Använder kortets egna preamp. /V Borde funka bra.
Mojje Cruncher Andersson Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Gott att se att du tog ditt förnuft till fånga Spoven! Det är jävligt och energikrävande att behandla rumsakustik. Min erfarenhet från detta sa mig följande.... ...om jag slutar att bekymra mig över uträkningarna och inser att det finns otroligt kunnigt folk här på forumet, så kan jag i stället koncentrera mig på budget och att knacka spik! ...egentligen det som är roligt enligt min mening! Fast vi har ju alla olika intressen! Bra att du driver vidare ditt projekt. Du kommer le stort efteråt och framför allt, när du börjat få kontroll på ditt basregister, sitta med det största flinet på munnen sen du fick smaka på hembakta bullar för första gången!!! 😆 Take care! /Cruncharn'
AnthonyS Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Då var det dagas att flytta ut min mixplats från vardagsrummet till en betongbunker!! Har en lokal med måtten 3 x 6,7 x 2,4 m. Har räknat ut problemefrekvenserna: med denna formel: ljudets hastighet/rumsmått x 2 = Frekvens 57Hz 115Hz 26Hz 51Hz 72Hz 143Hz Sedan har gjort en skiss på hur jag tänkte bygga. Skissen grundar sig på hur andra här på forumet gjort. Men hur vet man vilka dimensioner man ska ha. Alltså tjocklek på väggen bakom högtalrna osv. Har inte hittat någon info om detta på forumet. Folk verkar bara bygga för att sedan börja mäta och korrigera efter... Vore ju gött att göra rätt från början 😉 /V Vad heter programmet du gjort ritningen i? Snart dags för en annan att dra igång ett liknande projekt nämligen. Jag bävar. Minst sagt.
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Gott att se att du tog ditt förnuft till fånga Spoven! Det är jävligt och energikrävande att behandla rumsakustik. Min erfarenhet från detta sa mig följande.... ...om jag slutar att bekymra mig över uträkningarna och inser att det finns otroligt kunnigt folk här på forumet, så kan jag i stället koncentrera mig på budget och att knacka spik! ...egentligen det som är roligt enligt min mening! Fast vi har ju alla olika intressen! Bra att du driver vidare ditt projekt. Du kommer le stort efteråt och framför allt, när du börjat få kontroll på ditt basregister, sitta med det största flinet på munnen sen du fick smaka på hembakta bullar för första gången!!! 😉 Take care! /Cruncharn' Tjena! Jotack! Det är drygare än vad jag räknat med! Har funderat lite på hur fasen jag ska lösa detta. Jag vill ju inte ha en massa Helmholtzlådor som kollegorna ska trängas mellan när vi skriver/jobbar. Men det kanske kan räcka med en till två stycken. /V
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Vad heter programmet du gjort ritningen i? Snart dags för en annan att dra igångett liknande projekt nämligen. Jag bävar. Minst sagt. Google Sketchup. Gratis! Och beroendeframkallande 😉
sp0ven (oregistrerad) Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Inspelningsnivån är återigen på tok för låg så brusgolvet är för högt (vilket gör det svårt att analysera reverbtider). Enligt förra mätningen så har du värst reverbtid vid 58 Hz men det du borde göra är att analysera alla (de värsta) peakarna och dipparna under ca 300 Hz så du vet vilka ytor som behöver absorbera vilken frekvens. Om ditt rum vore tomt (inget sågbås) så borde du t ex om du spelar 26 Hz (om högtalaren skulle klara detta) höra att ljudnivån skulle vara maximal vid kortsidorna och minimal i mitten av rummet men att ljudnivån inte skulle ändras nämnvärt om du rör dig i sidled längs kortsidorna eller upp/ned. Vid 51 Hz inträffar samma fenomen men med skillnaden att du nu får två minimumzoner (”noder”) längs längsta dimension (6,7m) och förutom maxamplitud vid kortsidorna nu även i mitten av rummet. Dessa två stående vågor heter 1.0.0. och 2.0.0 (X Y Z) där X är 6,7m, Y = 3.0m och Z = 2,4m Om du märker att du när du spelar en viss frekvens får maximal amplitud i hörnen (X Y) men ingen skillnad i volym om du rör dig i Z och en ”nod” för X och en för Y, så har du hittat stående våg 1.1.0. För att åtgärda en peak eller dipp som ev. beror på denna så är det ingen bra idé att sätta en panel mitt på en vägg då denna stående våg inte genererar någon betydande tryckvariation i mitten av väggarna utan i hörnen. I taket skulle det vara helt bortkastat att försöka åtgärda denna då taket/golvet inte har med denna stående våg att göra överhuvud taget. Excelarket stämmer väldigt bra så om du får väldigt olika värden så har du nog missat något (t ex radie istället för diameter). Tack Gilbert för att du tar dig tid! Jag hänger delvis med. Jag undrar ju då följande: Jag har enligt mätningarna en topp runt 58.5 Hz. Om jag spelar den frekvensen och upptäckte att det är hög amplitud i hörnen, men amplituden minskar när jag går längs med X och är som minst vid mitten av X - Kan jag då utgå från att det är en stående våg mellan långsidorna. 0.1.0? Om jag nu har stämt en Helmholtz till ca 58 Hz, vill jag då placera den i hörnet med baksidan mot en av långsidorna??? Hoppas jag lyckats med min förklaring... /V
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.