sp0ven (oregistrerad) Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Då var det dagas att flytta ut min mixplats från vardagsrummet till en betongbunker!! Har en lokal med måtten 3 x 6,7 x 2,4 m. Har räknat ut problemefrekvenserna: med denna formel: ljudets hastighet/rumsmått x 2 = Frekvens 57Hz 115Hz 26Hz 51Hz 72Hz 143Hz Sedan har gjort en skiss på hur jag tänkte bygga. Skissen grundar sig på hur andra här på forumet gjort. Men hur vet man vilka dimensioner man ska ha. Alltså tjocklek på väggen bakom högtalrna osv. Har inte hittat någon info om detta på forumet. Folk verkar bara bygga för att sedan börja mäta och korrigera efter... Vore ju gött att göra rätt från början 😮 /V
Gilbert Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 https://www.studio.se/index.php?showtopic=73143
joachime Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Den "vägg" du lagt in bakom högtalarna i sketchup-bilden består av porösa absorbenter, och i vissa fall reflekterande ytskikt (för att reflektera övre mellanregister och diskant). Det finns ett antal "tänk" bakom vinklarna. "tjockleken" är egentligen bara ett resultat av hur stora vinklarna är. Porösa absorbenter handlar ofta om att känna sig fram. Framförallt om de absorberande egenskaperna för materialen och/eller konstruktionen inte är helt kända. Det är helt enkelt smidigast att känna sig fram. Men börja med att mäta upp ditt rum. Placera högtalarna ungefär där du planerar att ha dem och placera en mikrofon (gärna en rundtagande småmembrans kondensatormikrofon) vid din tilltänkta lyssningsposition. Spela både in ett kortare brus och dess utklingning (ca två sekunder efter bruset tystnar) och ett sinussvep från 20 till 200-300 Hz. Låt svepet vara minst 5 sekunder långt.
Gilbert Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Eller ta hem REW: http://www.hometheatershack.com/roomeq/
sp0ven (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Tack för svaren! Har tankat ner Room EQ Wizard nu. Körde igång ett test där jag sitter nu för att få en uppfattning av programmet, rakt upp och ner. Har inte lagt ner någon tid på att placera ut micken osv. Något meddelande kommer upp och eftersom jag inte har en aning om vad jag sysslar med så vet jag inte hur jag ska tolka det 🙂 . Om jag fattat rätt så kan jag använda t.ex min NT3:a när jag gör mina "riktiga" mätningar i lokalen??? Eller måste jag låna en mätmick? Om jag använder mig av mina ESI Near05 experience vid mätningarna och sedan skaffar andra nya monitorer kommer mätningarna fortfarande gälla då? Nu är jag grymt pepp iaf 😄! /V
Gilbert Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 En NT3 är kanske inte den lämpligaste micken att mäta med och ett par ESI Near05 är absolut inte det ultimata att göra mätningar med (då de inte kommer att ge pålitliga resultat under ca 70-80Hz. Bäst vore om du köper de högtalare du ska använda och om möjligt lånar en mätmikrofon. Du kan fortfarande använda NT3:an men lita inte på något över ca 1-3 kHz.
Gilbert Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Något meddelande kommer upp och eftersom jag inte har en aning om vad jag sysslar med så vet jag inte hur jag ska tolka det 🙂 . http://www.hometheatershack.com/roomeq/wiz...html/index.html Kolla upp kap 4, 5, 6 och 7.
MattiasA Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Såg att du använder Mac på bilderna. REW fungerar tydligen inte helt bra till Mac med Firewireljudkort av någon anledning. Finns ju fuzzmeassure som trial till mac annars.
sp0ven (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Grymt! Tack för informationen! Då är det bästa om jag senarelägger själva mätningarna tills jag har mina nya monitorer osv! Höres! /V
alex30free (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 ser ut som comb-filter i din akustik Tack för svaren! Har tankat ner Room EQ Wizard nu. Körde igång ett test där jag sitter nu för att få en uppfattning av programmet, rakt upp och ner. Har inte lagt ner någon tid på att placera ut micken osv. Något meddelande kommer upp och eftersom jag inte har en aning om vad jag sysslar med så vet jag inte hur jag ska tolka det 😄 . Om jag fattat rätt så kan jag använda t.ex min NT3:a när jag gör mina "riktiga" mätningar i lokalen??? Eller måste jag låna en mätmick? Om jag använder mig av mina ESI Near05 experience vid mätningarna och sedan skaffar andra nya monitorer kommer mätningarna fortfarande gälla då? Nu är jag grymt pepp iaf 😄! /V
Gilbert Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 ser ut som comb-filter i din akustik Ser mer ut som något gått galet vid mätningen.
alex30free (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 har du kalibrerat ljudkortet och SPL mätaren?!
sp0ven (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Jag har som sagt inte lagt ner någon tid på att placera ut micken, men jag har kalibrerat SPL. I princip startade jag bara programmet och körde för att få en uppfattning om funktioner osv.
cborg Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Jag har som sagt inte lagt ner någon tid på att placera ut micken, men jag har kalibrerat SPL.I princip startade jag bara programmet och körde för att få en uppfattning om funktioner osv. Det kan vara lite klurigt med REW. Du måste kunna stänga av medhörningen på ljudkortet för att slippa rundgång så att säga. Sen måste du börja med att kalibrera ljudkortet med en loopback för att kolla frekvenssvaret. Det handlar om att ha referenser man kan jämföra med.
sp0ven (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Ja, medhörningen sänkte jag ganska snabbt! Det rundade ju lite 🙂 Okej, en loopback? Kan det vara så lätt som att dra en tele från utgång till ingång?? Antagligen inte 😛 Vad är det som gör att REW inte skulle fungera så bra med Mac? Något vanligt problem? /V
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 det där ik multimedia programmet, room correction eller vad det heter`? funkar det verkligen att köra i ett askasst rum o sen bara fitta lite i det där programmet så ska det låta korrekt eller?? verkar ju helt sjukt isåfall...
ErikR Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 det där ik multimedia programmet, room correction eller vad det heter`? funkar det verkligen att köra i ett askasst rum o sen bara fitta lite i det där programmet så ska det låta korrekt eller?? verkar ju helt sjukt isåfall... Det kan knappast förvandla ett kasst rum till en studio i proffsklass, men det kan säkert göra lyssningen väsentligt mycket bättre. Med en tajt budget tror jag att Room Correction + få absorbenter ger bättre resultat än enbart absorbenter + någon enstaka liten basfälla.
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 nee..sen spelar jag in i samma rum så behöver ju även då ha ett hyffsat bvra rum..
sp0ven (oregistrerad) Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Ska beställa nya monitorer från thomann. Adam A7 blir det nog! Hittade dom för några hundra billigare men det står ADAM A7 B-STOCK. Vad innebär det?? Demovara, återlämnade eller dyl.?? /V
ErikR Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Ska beställa nya monitorer från thomann. Adam A7 blir det nog! Hittade dom för några hundra billigare men det står ADAM A7 B-STOCK. Vad innebär det?? Demovara, återlämnade eller dyl.?? B-Stock betyder någon form av andrasortering. Antingen har någon köpt dem men skickat tillbaka eller så har de någon liten skavank (typ repa). Vanlig garanti gäller dock även på B-Stock prylar. Du kan maila och fråga vad det är som gör just de här monitorerna till B-Stock.
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 det där ik multimedia programmet, room correction eller vad det heter`? funkar det verkligen att köra i ett askasst rum o sen bara fitta lite i det där programmet så ska det låta korrekt eller?? verkar ju helt sjukt isåfall... Tyvärr så är det inte så enkelt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807
sp0ven (oregistrerad) Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Tja! Nu är monitorer fixade! Jag behöver nu en mätmikrofon... Någon som vill låna ut??? Är det jätteviktigt att använda en mick som är avsedd för att just mäta akustik? /V
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=916093 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=903164
sp0ven (oregistrerad) Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Okej! Jag skulle med andra ord kunna använda min Blue baby bottle eller golden age fc4 och få en bra uppfattning om vilka mina absoluta problemområden är i registret under 1kHz. Kan man kompensera frekvenskurvan på mikrofonen? Enligt min uppfattning är det dom låga registren som kräver störst ingrepp?? Så om man börjar med att åtgärda dessa för att sedan korrigera det andra är en bra utgångspunkt?? /V
ErikR Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Är det jätteviktigt att använda en mick som är avsedd för att just mäta akustik? Om det bara gäller att ta reda på ungefär var rummets peakar och dippar finns så går det nog bra med de flesta mikrofoner som har någorlunda rak kurva, särskillt i basen. Jag har mätt min hemstudio både med en SM57 och det gick faktiskt att identifiera mina värsta peakar, trots att den har väldigt taskig basrespons. Senare mätningar med en riktig mätmikrofon gav givetvis betydligt mer precision i resultaten. Jag kan tänka mig att det är särskillt viktigt att mikrofonen är rundupptagande när man ska mäta reverb (RT60). Ska man mäta sånt som resultatet före/efter installation av absorbenter bör man nog ha en riktig mätmikrofon. Mätmikrofoner går också att använda för inspelning, t.ex för att ta upp rummets efterklang.
Gilbert Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 Jag skulle med andra ord kunna använda min Blue baby bottle eller golden age fc4 och få en bra uppfattning om vilka mina absoluta problemområden är i registret under 1kHz. Ja Kan man kompensera frekvenskurvan på mikrofonen? I teorin ja, men jag skulle inte bry mig om det. Enligt min uppfattning är det dom låga registren som kräver störst ingrepp??Så om man börjar med att åtgärda dessa för att sedan korrigera det andra är en bra utgångspunkt?? Ja
sp0ven (oregistrerad) Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Nu har jag försökt att kalibrera mitt ljudkort inför mätningen. Jag har provat, testat och försökt. Jag tycker inte jag kommer fram till något pålitligt dock. Om man läser i hjälpmanualen till REW så är deras kurvor ganska raka. Detta är det rakaste jag har fått till efter många om och men med clipping och fan och hans moster! Jag får även upp samma felmeddelande "Impulse peak is not where it should be...." Vid varje mätning. Här är impulse-fliken.... Fattar noll!!!! Jag börjar verkligen tröttna på detta nu! "Fussymeasure" kan jag inte använd pga att jag fortfarande kör OSX 10.4 Är det lätt att åtgärda detta eller finns det något anat program?? HJÄLP!!! /V
joachime Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Är det lätt att åtgärda detta eller finns det något anat program?? Men börja med att mäta upp ditt rum. Placera högtalarna ungefär där du planerar att ha dem och placera en mikrofon (gärna en rundtagande småmembrans kondensatormikrofon) vid din tilltänkta lyssningsposition. Spela både in ett kortare brus och dess utklingning (ca två sekunder efter bruset tystnar) och ett sinussvep från 20 till 200-300 Hz. Låt svepet vara minst 5 sekunder långt. Om du spelar in filer på det sätt jag angett ovanför och lägger upp kan jag analysera dom åt dig.
sp0ven (oregistrerad) Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Okej Joachime! Jag återkommer i ärendet! Tack! /V
sp0ven (oregistrerad) Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Tänkte på en sak. Sitter nu och väntar på att alla beställda prylar ska komma fram. Funderade lite på vad jag kan göra i förebyggande syfte. Dom problemområden jag räknat fram kommer antagligen inte stämma 100% i praktiken men vad skulle det krävas för att åtgärda t.ex 26Hz och 57Hz som jag räknat fram?? -För att återkoppla till väggen jag ritat på sketchupbilden... Hatar att sitta still 😆 /V
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.