Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag sitter i dagarna och jobbar med bandets tredje popskiva. Men ibland vill jag göra något annat och har intresserat mig för minimaltechno i stil med Minilogue och Andreas Tilliander. Känner att jag har kommit så pass långt i mitt musikskapande att jag kan efterlika de flesta ljud själv och vet hur man skruvar på syntharna. Men Sub-Basar är helt nytt för mig och jag vill gärna snabbt lära mig hur man gör dem snyggt. De ligger ju oftast så lågt i mixar att man inte hör dem, men de gör en jävla skillnad. Så ge mig tips om milstolparna som behövs för en bra Sub-Bas.

Minilogue http://open.spotify.com/track/54EIXIZLUOiJN2fiqEsq9y

Andreas http://open.spotify.com/track/6StV83Tn6WO0K45Apcj7hQ

Annons
Postat
Hej

Jag sitter i dagarna och jobbar med bandets tredje popskiva. Men ibland vill jag göra något annat och har intresserat mig för minimaltechno i stil med Minilogue och Andreas Tilliander. Känner att jag har kommit så pass långt i mitt musikskapande att jag kan efterlika de flesta ljud själv och vet hur man skruvar på syntharna. Men Sub-Basar är helt nytt för mig och jag vill gärna snabbt lära mig hur man gör dem snyggt. De ligger ju oftast så lågt i mixar att man inte hör dem, men de gör en jävla skillnad. Så ge mig tips om milstolparna som behövs för en bra Sub-Bas.

Minilogue http://open.spotify.com/track/54EIXIZLUOiJN2fiqEsq9y

Andreas http://open.spotify.com/track/6StV83Tn6WO0K45Apcj7hQ

Personligen gillar jag själv att använda mig av en Sinusvåg när jag skruvar djupet på basen. Om du nu skulle vilja ha något annat ljud som mid och high i basen så finns det väll inga direkta riktlinjer för var som passar en bas. Smaken är som basen, delad.

Sen är det klart så att om du ska efterlikna en viss genre så kan det vara bra att kunskap om hur du skruvar ljud. Men det verkar du ju ha.

Jag brukar jobba med två synthar i en bas. En som agerar över 200-300hz och en som agerar under 200-300hz.

När jag jobbar med den nedre (subben) så brukar jag enkelt använda mig av en Sinusvåg, genom ett lågpassfilter. Har skär jag bort allt över 200-300hz och kanske ökar resonansen en aning (smaksak hur mkt). Skulle inte detta vara tillräckligt kan man alltid dista den en aning, men var försiktig med den. Den ska inte var dränkt i distortion.

Jag brukar aldrig låta Filter Envelope styra något i subben med där emot kan jag tycka att Amp-Envelope spelar en viktig roll i just subben. Själv tycker jag att subben ska he en svans men inte absolut en punch. Den kan nog allt få komma in ca 10ms efter resten utav basen.

Sen beror allt på hur man vill ha den. Vissa skulle nog säga att jag har fel, men det finns ju liksom ingen vidare regel för hur den optimala synthbasen skapas.

Glöm inte bort att lägga ett höpassfilter på den andra synthen, för mycket ljud den nedre regionen låter inte subben göra sitt. Låt istället dom frekvenserna vara ägnade Bas och bastrumma. Låt även båda syntharna passera samma kompressor för att pressa ihop dom båda ljuden. Jag skulle rekommendera Vintage warmer 2! Tycker den ger ett bra grepp om just lägre frekventa ljud!

Hoppas detta hjälpte något

Postat

Enklast av allt är nog att ta en "preset sub bas" på någon synth och kika hur dom gjort. Sen är det bara börja skruva på allt som går att skruva på tills du är nöjd 😮

Vanguard, Sylenth1, Novation Bass station är några VST-synthar som går att få fram en schysst sub på.

Peace!

Postat

Tack för bra tips. Tyvärr är tipsen om olika vst helt onödiga eftersom jag enbart använder Reason och Record. Sitter och pillrar med Thor nu för att skruva en snygg sub.

Min tanken var nog att suben skulle agera bas själv.

Postat

Sinusvåg blir rund och fin i tonen ända ner i låga toner. Dubba det med en till vågform som ger basen mer karaktär och så den hörs, t.ex en sågtand nån oktav upp. Eller fyrkant om du vill ha det mer runt. Sen är det bara att lattja med ett högpass så karaktären från den andra oscillatorn precis hörs.

Precis som Psyanid tipsade. Lite resonans på ett filter kan vara klädsamt.

Ska det vara en bas som dessutom gör en rytminsats så tycker jag det kan passa att styra ett högpassfilter med decay på VCF så man får lite mer diskant precis i anslaget.. på den andra oscillatorn då, i exemplet ovan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.