Jump to content
Annons

Sen när har kommunala musikskolan börjat kosta?


Videoten (oregistrerad)

Recommended Posts

Videoten (oregistrerad)

Blev lite förvånad när vi nu skulle anmäla dottern att börja spela blockflöjt och vi fick hem dessa anmälningspapper från kommunala musikskolan.

Där stod att man får betala 75:- / månad, ingen blodig avgift men jag trodde att den kommunala musikskolan var gratis...så var det i alla fall under alla år som jag gick där.

Hur är det på era orter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Blev lite förvånad när vi nu skulle anmäla dottern att börja spela blockflöjt och vi fick hem dessa anmälningspapper från kommunala musikskolan.

Där stod att man får betala 75:- / månad, ingen blodig avgift men jag trodde att den kommunala musikskolan var gratis...så var det i alla fall under alla år som jag gick där.

Hur är det på era orter?

Jag började spela gitarr på den kommunala musikskolan och det kostade då 7-800:- per termin (halvår)

Det var väl ca. 15 år sen. Så 75:-/mån tycker jag låter billigt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började spela gitarr på den kommunala musikskolan och det kostade då 7-800:- per termin (halvår)

Det var väl ca. 15 år sen. Så 75:-/mån tycker jag låter billigt 😏

Ja. På min ort tar de 750:-/termin, har ökat lite successivt de senaste åren. Dock behöver man vad jag vet bara betala tre avgifter per familj. Så om ett eller flera av barnen i familjen sammanlagt tar mer än tre instrumentlektioner är resterande gratis.

Kan vara bra för storfamiljer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoten (oregistrerad)

Jo det är ju inga blodiga summor det handlar om.

Till det andra då, blockflöjt är det med tyskt eller barock-grepp som dom brukar köra nybörjarna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

vilken kommun är det..ska kontakta min och hänvisar till din!

Jag började med blockföljt och hade vanligt grepp, vet inte vad de heter!!!

Jo det är ju inga blodiga summor det handlar om.

Till det andra då, blockflöjt är det med tyskt eller barock-grepp som dom brukar köra nybörjarna på?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

hemma vet jag att dom hade låga priser på musikskolan, och ett familje-rabattsystem så det blev billigare och billigare per person ju fler från samma familj som gick.

Ang. blockflöjten vet jag inte, men kolla med musikskolan, dom borde ju veta 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoten (oregistrerad)

Jo, ska ringa dom imorrn och boka upp dottern (som helst ville spela fiol) och jag önskade att hon skulle spela trummor.

Är nog lite tur att barnets mor stod på sig om blockflöjt

Link to comment
Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)

1200:- per termin + ev. instrumenthyra kostade det här när jag spelade flöjt och gitarr 😛 Får lektioner i skolan nu i alla fall, det är skönt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha!

Fiol började jag också med i åk 3. Fan vet om det hjälpte men päronen vill nog ha det till att det hjälpte gitarrlirandet (som jag tog upp helt på egen hand senare). Men kul var det att lira fiol iaf. Jag minns hartsdoften som det vore igår Efter 4:an fick den som ville "avancera" och sitta med en liten stråkgrupp (kontrabas, violiner och ett par cellos fanns med också).

Nåväl...

Jag visste inte heller att det kostade och jag gjorde en kort faktasök och frågade morsan och det var faktiskt gratis på "min tid".

Videoten: hoppas att dottern ska trivas i alla fall. Så kanske hon väljer drumkitet senare 😛 (till stor glädje och gamman för föräldrarna och grannarna.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Videoten (oregistrerad)
Ha!

Fiol började jag också med i åk 3. Fan vet om det hjälpte men päronen vill nog ha det till att det hjälpte gitarrlirandet (som jag tog upp helt på egen hand senare). Men kul var det att lira fiol iaf. Jag minns hartsdoften som det vore igår Efter 4:an fick den som ville "avancera" och sitta med en liten stråkgrupp (kontrabas, violiner och ett par cellos fanns med också).

Nåväl...

Jag visste inte heller att det kostade och jag gjorde en kort faktasök och frågade morsan och det var faktiskt gratis på "min tid".

Videoten: hoppas att dottern ska trivas i alla fall. Så kanske hon väljer drumkitet senare 😛 (till stor glädje och gamman för föräldrarna och grannarna.

/CHAE

Hehe.

Jag själv anmälde mig för att spela fiol i 3:an, jag gick en hel termin utan att få spela på felan, jag fick måla min fötter på ett papper så jag lärde mej stå rätt...ligga på golvet för att kunna slappna av i axlarna rätt, lära mig att andas rätt......tror fasen inte att läraren kunde spela ens.

Så efter en termin gav jag upp och gick över till gitarr....det är 25 år sedan....och konstigt nog så kan jag fortfarande inte spela gitarr ordentligt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det beror på att den kommunala musikskolan inte hade tillräckligt med fioler eller inte tillräckligt med platser eller nåt... att hon inte får spela sitt favoritinstrument.

Man kan gå privat annars. Det gjorde brorsan (klassisk piano och klarinett) och mina tre närmaste kompisar (klarinett, gitarr resp piano). Jag lärde mig genom självstudiekurser och tv-program om gitarr.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur unga får de vara för att få spela fiol? Jag har sett riktigt små på tv bla. Det är väl roligare att vara många i en orkester än att spela själv för en privatlärare om man är liten.

Jag skulle vilja ha en fiol att ha på väggen, en gammal spräckt eller nåt. De är så vackra, de är det fulländade instrumentet utseendemässigt. Och när någon kan spela det riktigt virtuost, ojoojojoj!

Ang blockflöjt så har jag sett en blockflöjtsorkester en gång, det var grymme grymt. Den största blockflöjten var fyrkantig och stod på golvet. De minsta, piccolaBLOCKFLÖJT TROR JAG DE HETER HAR EN VÄLDIGT FIN TON intressantare än den normalstora blockflöjten tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur unga får de vara för att få spela fiol? Jag har sett riktigt små på tv bla. Det är väl roligare att vara många i en orkester än att spela själv för en privatlärare om man är liten.

Jag skulle vilja ha en fiol att ha på väggen, en gammal spräckt eller nåt. De är så vackra, de är det fulländade instrumentet utseendemässigt. Och när någon kan spela det riktigt virtuost, ojoojojoj!

Ang blockflöjt så har jag sett en blockflöjtsorkester en gång, det var grymme grymt. Den största blockflöjten var fyrkantig och stod på golvet. De minsta, piccolaBLOCKFLÖJT TROR JAG DE HETER HAR EN VÄLDIGT FIN TON intressantare än den normalstora blockflöjten tycker jag.

Stod på golvet??

Säker på att alla var blockflöjter?

Jag har alltid gillat piccolaflöjten.

Visste inte att det fanns piccolablockflöjter också,

men det kanske inte är så konstigt,

jag har ju själv en piccolo-cabasa.

Att vara 2-3 år när man börjar spela fiol är inget hinder alls,

tvärtom. Har en kompis som t.o.m. sa att det var helt

meningslöst att ens köpa en fiol om man inte börjat

spela när man var 2-3 år. Håller inte med riktigt.

Har provat brorsans elfiol och hans tvärflöjt.

Den förstnämnda kunde jag inom en halvtimme

få rena långa fina toner ur, men flöjter går jag bet på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara 2-3 år när man börjar spela fiol är inget hinder alls,

tvärtom. Har en kompis som t.o.m. sa att det var helt

meningslöst att ens köpa en fiol om man inte börjat

spela när man var 2-3 år. Håller inte med riktigt.

Har provat brorsans elfiol och hans tvärflöjt.

Den förstnämnda kunde jag inom en halvtimme

få rena långa fina toner ur, men flöjter går jag bet på.

😄

Att börja med fiol vid 2-3 års ålder är, som du säger, ingen större idé, förutom att barnen får en naturlig kontakt med instrumentet. Ska man däremot försöka lära dom något då, så får man stånga huvudet blodigt alldeles i onödan. Vid den åldern har inte motoriken utvecklats så att det är någon större idé (Å alldeles strax lägger säkert nån upp en video där en tvååring lirar skiten ur en fiol 🙂 ) Undantag finns ju alltid.

Undervisar själv fiol på musikskolenivå och vi börjar med fiol vid 7-8 års ålder.

Den skillnad som blir om barnet börjar vid 4 år eller om densamma börjar vid 7 år, har ytterst liten betydelse när/om dom fortsätter i tonåren.

Låter ju verkligen astrist med att börja med fiol och inte få röra instrumentet på det första halvåret. Oavsett instrument måste det bli musik från första lektionen, om än i något begränsad form 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...