Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Den har inga xlringångar va? Det är synd, filmar man och flyttar sig bara lite grann ändras ju ljudet. Det borde finnas lineingång så man kunde tappa ljudet direkt från en mixer om ett helt band spelar live och ändå är uppmickade. Lite bökigt blir det med kablar, men man kan ändå filma enbart trummisen på nära håll utan att allr annat ljud dämpas.

Postat
Den har inga xlringångar va? Det är synd, filmar man och flyttar sig bara lite grann ändras ju ljudet. Det borde finnas lineingång så man kunde tappa ljudet direkt från en mixer om ett helt band spelar live och ändå är uppmickade. Lite bökigt blir det med kablar, men man kan ändå filma enbart trummisen på nära håll utan att allr annat ljud dämpas.

Kollade upp det. Jag kan iaf inte hitta nån info om att det skulle finnas. Lite synd som du säger. Ljudet ändras ju bara man tar ett steg åt sidan.

Optimala vore om det gick att lajna OCH använda sig av Q3's egna mickar. 4 spår plus bild ska den väl klara tycker man?!

Left/Right från mixer blandat med X/Y från Q3 med en liten intern balansratt! Lägg på en tusing till för att få dessa funktioner så hade jag slagit till på en direkt!

Postat

Ok. Den är tänkt att vara som en videokamera, men med mycket bättre inbyggt ljud från början. Nu har jag redan en videokamera med möjlighet att koppla in en extern mikrofon och det har jag provat och det blir skitbra bild och ljud. Men denna lilla manick från Zoom är ju så mycket mindre, det är väl storleken den ska sälja på? Bättre ljud än en liten digitalkamera är väl tanken liksom? Videokvaliteten är jag mer besviken på. Den blir väl inte riktigt som en bra micro digitalkamera, men nästan. Jag har en digitalkamera från Samsung också med mycket bra bild och videokvalitet, men helkass ljud verkligen. Då är ljudet i min mobil (med 0.5 pixelkamera/video) minst lika bra, dvs. dåligt... Dåligt blir det eftersom maxgränsen för vad den lilla digitalkameran verkar klara befinner sig nånstans vid 55 dB?

Hur man än vänder sig så krävs det flera apparater, fler mikar, fler kablar, flera personer... för att få det... professionellt.

Det Zoomen klarar framgår av figurerna ovan. That's it!!

Postat
Kollade upp det. Jag kan iaf inte hitta nån info om att det skulle finnas. Lite synd som du säger. Ljudet ändras ju bara man tar ett steg åt sidan.

Optimala vore om det gick att lajna OCH använda sig av Q3's egna mickar. 4 spår plus bild ska den väl klara tycker man?!

Left/Right från mixer blandat med X/Y från Q3 med en liten intern balansratt! Lägg på en tusing till för att få dessa funktioner så hade jag slagit till på en direkt!

Märkligt att inte en sån kamera finns. Väntar vi ett tag kommer den nog. Och då även med HQ-bild.

Postat
Märkligt att inte en sån kamera finns. Väntar vi ett tag kommer den nog. Och då även med HQ-bild.

Min lilla Samsung digitalkamera (3500 SEK), som är mycket liten och ryms i skjortfickan gott och väl utan att det märks har en fantastiskt fin bildkvalitet, med HD-upplösning på videofilmen t.o.m. Men ljudet är bara klart och fint upp till kanske gissningsvis 55 dB. Det blir en sån distorsionskatastrof redan vid eget tal in i den att jag gick tillbaka med den - men fick det bevisat för mig att det "ska vara" så... Det är inte mitt exemplar det är fel på, det är modellen, eller kanske idén med många/rentav alla av de bärbara ultrasmå kamerorna...

Nu gör Zoom en manick (2800 SEK) som ger mig/alla bättre ljud antagligen och framförallt som pallar med lite ljudtryck, men med bara ok bild.

Fast egentligen... ljudet är väl det viktigaste vid en konsert, så ändå fyller Zoomen i nuvarande form sin funktion, antar jag.

Den är ju inte tänkt att användas professionellt liksom.

Även om Zoom kan ha en annorlunda uppfattning!?

//:debatt

Postat (redigerat)

Tänkte ändå dock varna för att det kan finnas idiotegenskaper hos denna precis som min Samsung digitalkamera. Om man zoomar med min digitalkamerra t.ex. så försvinner ALLT ljud på filmen, mute-funktionen sätter alltså in. Samsung själva försvarar det med att de gjort så för att undvika att ljudet av zoomen ska tas upp.

Hehe...

Har ändå kunnat göra ok upptagningar från en och annan konsert.. Tja, man står ju inte och filmar hela tiden direkt. Man vill ju njuta av besöket,

men nästa gång får jag nog tejpa för den inbyggda miken - enda sättet att dämpa ljud in på tyvärr.

En följd av dessa nya maskiner är att kontrollerna inför och under konserter säkerligen kommer att utökas.

Redigerat av debatt
Postat

Kan avslöja att jag kan tänka mig att köpa och ha med mig Zoomen om jag skulle spela på nåt litet ställe, solo, utan krusiduller. Kanske i sommar...

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.