grane Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Det skulle vara kul att se hur en studio skulle se ut om vi här på forumet fick obegränsade möjligheter... Vad vill ni ha där? 😆 Jag kan börja med en Neumann U47. Det är ofta den står kvar i sångbåset efter att man testat mickar inför nya sångtagningar. Den här tråden är tänkt som en hjälp för den som vill sträva mot bättre kvalitet i studion och kanske få lite inspiration och idéer....
laxlaxlax Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Åh! Härlig tråd! Såhär ser den ut: Ett stort och rymligt och hemtrevligt hus på landet ett sommarlov som aldrig tycks ta slut, drösvis med duktiga musiker som hänger och lullar runt i trädgården utanför som man kan plocka in efter behov. En rejäl matmorsa som lagar mat på bestämda tider och nära till en badsjö. Fullt av instrument i ett rum med högt i tak och öppna fönster. Det gör inget om det läcker in fågelkvitter på kanalerna. Studiobord: Nåt med trägavlar. Och rullbandare som sköts av en sävlig, lugn ljudtekniker. Gärna klädd i vit rock.
Hellpig Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Åh! Härlig tråd! Såhär ser den ut: Ett stort och rymligt och hemtrevligt hus på landet ett sommarlov som aldrig tycks ta slut, drösvis med duktiga musiker som hänger och lullar runt i trädgården utanför som man kan plocka in efter behov. En rejäl matmorsa som lagar mat på bestämda tider och nära till en badsjö. Fullt av instrument i ett rum med högt i tak och öppna fönster. Det gör inget om det läcker in fågelkvitter på kanalerna. Studiobord: Nåt med trägavlar. Och rullbandare som sköts av en sävlig, lugn ljudtekniker. Gärna klädd i vit rock. Låter underbart... fixar du studion så lovar att jag kan vara en av de som lullar runt i trädgården. 😄
alex30free (oregistrerad) Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 http://www.capitolstudios.com/
hwasser Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 (redigerat) Helt ärligt så är jag nöjd som det blir när ja får brorsans rum (han flyttar hemifrån 1 mars). Sen flyttar jag hemifrån i höst (eller april om tjejen får jobb tills dess. Jag är bara 19 och tjejen 20). Det ända som saknas är ett digitaltrumset! ..sen skulle det vara ballt att ha lite analoga effekter (kompressorer, eq, reverb), fast det är lite över min budget, är nöjd som det är, tycker EQ everything är den bästa EQ-bundlen, får man massor med EQ som färgar olika (modelleringar av Neve 1081, Neve 1084, API, Universial Audio, osv) tillägg: det jag vill ha är mer erfarenhet, bli bättre på elgitarr, akustisk och elbas, bättre på att mixa. Därför har jag erbjudit att spela in och mixa så många projekt som möjligt, vänners amatör band, demos, vänners skol-projekt osv så fort ja skaffat ett BRA digitaltrumset (jag är kräsen när det gäller trummor, har spelat i 4-5 år från lågstadiet och frammåt men känslan sitter i än!) Redigerat 1 februari 2010 av hwasser
Valle Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Jag har alltid varit svag för 70-talsdesign när det gäller studios. Men eftersom 80% av er här inte skulle begripa vad jag snackar om — även om jag postade en bild — så delar jag med mig av ett annat tema jag är svag för när det gäller studios, nämligen rymdskeppsmodellen: Peter Gabriel's Real World Studios: (Det är inte jag på bilden) Eller varför inte: Tommy Lee's Atrium Studio:
jahaa Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Finns det någon som kan räkna upp vad det är för högtalare i realworld-studion? Dom vita känner man ju igen! 😏 Men dom där med gula högtalarelement? någon?
Rabieshund Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Finns det någon som kan räkna upp vad det är för högtalare i realworld-studion?Dom vita känner man ju igen! 😆 Men dom där med gula högtalarelement? någon? Det är nån KRK-högtalare. Modell vet jag icke!
maart (oregistrerad) Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 http://www.capitolstudios.com/ var på studiebesök där 2007 och håller med om att det är en riktig drömstudio 😆
Dingbats Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Det ska vara mörkt och ligga under marknivå, med högst kanske ett fönster nånstans uppe vid taket som ligger precis ovanför marken. Lite härlig belysning med kitschiga gamla lampor, inga spotlights här inte. Kontrollrummet ska vara rätt trångt, men det måste få plats med en gammal nersutten soffa. Ett 16-kanalsbord och en 8- och en 16-bandare, och så Logic för det är jag mest van vid. Flera rack med härliga kompressorer, eq:ar, delay och allt man kan tänka sig, plus en arsenal effektpedaler. I liverummet, och i kontrollrummet med för den delen, ska det finnas sjukligt mycket olika instrument av alla möjliga sorter. Liverummet kan få vara en 30 kvadrat eller nåt, absolut högst. Och så ska jag vara ledig och försörjd dygnet runt i flera år med härliga musikaliska människor omkring mig.
drloop (oregistrerad) Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 (redigerat) Finns det någon som kan räkna upp vad det är för högtalare i realworld-studion?Dom vita känner man ju igen! 🙁 Men dom där med gula högtalarelement? någon? Exigy MHS2/S215B + NS10 är standard monitorer. Sedan kan begära in Mackie HR824, KRK E8 samt KRK 7000 om man behöver. Redigerat 1 februari 2010 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Jag har alltid varit svag för 70-talsdesign när det gäller studios. Typ Bohus Sound (Studio Bohus) Jag gillar Bohus studion. Är också svag för 70tals designer... :-) Bara att alla dimmers är stora trafobalanserade monsterreglage är coolt.
Valle Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Typ Bohus Sound (Studio Bohus) Jag gillar Bohus studion. Är också svag för 70tals designer... :-) Precis! Mycket träpaneler och/eller "stenmurs"-väggar. Det enda som egentligen saknas är röd eller grön filtmatta! 🙁
laxlaxlax Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Låter underbart... fixar du studion så lovar att jag kan vara en av de som lullar runt i trädgården. 😑 Fixar! Just det, det måste ju finnas lika många långbenta sjuttiotalsdonnor med utsläppt hår och klänning som det finns musiker som också lullar runt i trädgården. Och en vattenspridare.
Hellpig Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Precis! Mycket träpaneler och/eller "stenmurs"-väggar. Det enda som egentligen saknas är röd eller grön filtmatta! 😏 Va fan menar du?! (<- halvobskyrt skämt, se några poster uppåt) Fixar! Just det, det måste ju finnas lika många långbenta sjuttiotalsdonnor med utsläppt hår och klänning som det finns musiker som också lullar runt i trädgården. Och en vattenspridare. Who-ho! Jag föreslår att du kopplar vattenspridaren till en stor öltunna! Sedan tror jag du har skapat något som kunde vara min definition av paradiset.
Hellpig Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 Hmm... en komponent i min favoritstudio skulle vara en något kritisk men grymt duktig ljudtekniker som skötte om pryttlarna. "Gitarren skall låta så här..." "Basen bluddrar med bastrumman!" Allting färdigmickat när man skall spela in. Ja, just det, jag får nog erkänna att jag gärna hade sett helt analoga prylar där också!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.