Jump to content
Annons

Från hörlursutgång till stereon

Recommended Posts

Pat Kramer (oregistrerad)
Postat

Jag har en enhet som bara har hörlursutgång och jag skulle vilja koppla in den i min hemstereoförstärkare. Går det att göra? Behöver man nån sorts signalomvandlare för att lösa detta?

Annons
Postat
Jag har en enhet som bara har hörlursutgång och jag skulle vilja koppla in den i min hemstereoförstärkare. Går det att göra? Behöver man nån sorts signalomvandlare för att lösa detta?

Hm. En enhet med bara en hörlursutgång ? :rolleyes: Men låt oss låtsas att du även har någon form av volymkontroll på "enheten" , så tror jag faktiskt att det är möjligt att ställa in en nivå så det inte klipper på ingångssteget till din stereo.

Postat
Funkar fint att koppla så.

Men finns det nån standard-EQ eller något annat som händer på hörlursutgångar? Min erfarenhet, när jag har kopplat in t ex en liten MD eller dylikt in i min mixer - är att det låter lite "hörlursutgång" om det. Jag kan dock inte sätta bättre ord på det.

Men det skulle kunna vara inbillning...eller bara att de hörlursutgångar jag har stött på har varit av ganska dålig kvalité.

// David

Postat

Ptja.. Det är förmodligen sämre opampar på hörlursutgången. Men finns det inga andra alternativ så.

Att det skulle va nån EQ på lurutgången tror jag dock inte.

Postat
är att det låter lite "hörlursutgång" om det. Jag kan dock inte sätta bättre ord på det.

Det stämmer rätt bra det.

Hörlursutgångar är ju gjorda för att driva en lågohmig högtalare och väldigt sällan för att ge bra ljud.

Men du kan ju börja med att sätta ett motstånd på typ 16ohm/1watt över kontakten så känner sig förstärkaren lite mer hemma.

(Det bästa är ju egentligen att öppna apparaten och ta ut signalen före hörlursförstärkaren)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.