Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena

Jo jag köpte ett par Sennheizer HD 240 Pro för någon vecka sen.

Behövde ett par lurar till min lilla studio, i princip bara för att ha som medhörning när jag spelar och sjunger in låtar på min accegitarr. Sen gärna kunna använda dom även för att mixa lite hyffsat i.

Ljudet är ju extremt ärligt. och jag tycker dom ger ett rätt bra ljud till sången, men gitarren låter extremt tunnt och det blir nästan lite tråkigt att lira "igenom" dessa. Detta är det som jag stör mig på.

Kan tillägga att min gitarr är rätt kass. Ska köpa ny gitarr så småningom, tror ni det kommer improva ljudet genom lurarna?

Jag vet inte riktigt om ja ska skicka tillbaka dessa och satsa på några med lite mer bass och diskant. men då så måste jag ju skaffa ett par till för att mixa i.

Vad tror ni? Ursäkta om mitt inlägg är en aningen rörigt men ah jag hoppas ni förstår mitt dilemma...

Skulle nån kunna tipsa om en annan bra sluten lur i samma prisklass, runt 1000. Gärna isåfall med lite mer färgat ljud.

Eller ska jag köra på denna? vad tror ni?

Föressten, finns det möjlighet att ladda ner något program för att lägga en liten eq på ljudet som går ut ur ljudkortet?

Redigerat av Beeswax
Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror knappast det beror på hörlurarna att din gitarr låter dåligt medan sången låter bra.

Det beror säkert på nåt annat. Jag tror att du har kopplat din gitarr till en micingång. Det låter så på din beskrivning. Line:ar du gitarren så måste du koppla den till en hi-Z ingång eller en DI-box.

Redigerat av Analogfreak
Postat
  Analogfreak sa:
Jag tror knappast det beror på hörlurarna att din gitarr låter dåligt medan sången låter bra.

Det beror säkert på nåt annat. Line:ar du gitarren så måste du koppla den till en hi-Z ingång eller en DI-box.

Nej jag linar inte, har ingen mic på den utan gitarren går in i samma mic som sången.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad använder du för mick?

AVALON_GUNNARS (oregistrerad)
Postat

Lurarna kanske är så pass ärliga att du inte hört hur dåligt gitarren lät förut...

Postat
  AVALON_GUNNARS sa:
Lurarna kanske är så pass ärliga att du inte hört hur dåligt gitarren lät förut...

Stämmer nog. På akustisk gitarr tycker jag min NT1-A låter bättre än den dyrare NT2-A. Och nog hörs det att min Epiphone inte är någon Martin D28. Prova en massa olika vinklar och långt ifrån/nära gitarren så¨kan det bli bättre. Sen brukar det behövas en hel del eq med, spetsa kanske vid 2,8 khz. Och kompressor ska det vara exakt lagom av, med för lite låter det som en banjo...

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Akustiken och mickplacering är det som påverkar resultatet mest.

Det stämmer bra men med en bra akustik samt mickplacering så får man fortfarande olika resultat med olika lurar 😄

En liten uppdatering på tråden. Skickade tillbaka mina Sennheizer, blir till att gå ner och testa några andra lurar nere på musikaffären så får vi se sen !

Tack för alla tips osv!

Redigerat av Beeswax

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.