Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en MBP 13" (2,26 Ghz) med 4 GB ram och en 500 GB HD (Samsung HM500JI 5400 rpm). Jag kör Logic och kan ibland märka att datorn gnyr lite.

Nu till min fråga: är det ngn som har haft en liknande konfiguration och bytt till en 7200 rpm-disk och märkt ngn skillnad?

//Das T

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag har en MBP 13" (2,26 Ghz) med 4 GB ram och en 500 GB HD (Samsung HM500JI 5400 rpm). Jag kör Logic och kan ibland märka att datorn gnyr lite.

Nu till min fråga: är det ngn som har haft en liknande konfiguration och bytt till en 7200 rpm-disk och märkt ngn skillnad?

//Das T

Klart det blir skillnad till det positiva, dock kan datorn bli lite varmare. hade själv en 7200 320GB WD hd i min MBP funkade bra men jag bytte till en 160GB Intel SSD som funkar suveränt,snabbare, mindre värme och mindre ljud.

maart (oregistrerad)
Postat
Hej!

//Das T

det beror nog på vad du jobbar med. Jag har spelat in 18 audiokanaler simultant (44.1kHz/24bit) i starx under tre timmar i sträck på en 5400rpm:are och mixat flera stora live-inspelningar (långa och med upp till 48 spår) på 5400rpm utan problem. Dock i windows. Så håller du dig till rena audio-projekt skulle jag tro att du vinner väldigt lite på att byta disk.

Postat

Du kommer tyvärr inte få ut mycket av att gå från 500 GB 5400rpm till en lika stor disk och 7200rpm. Slöseri med pengar.

En 5400-varvare på 500 GB kan säkert leverera data snabbare än en 7200-varvare på 250 GB, eftersom datan lagras tätare och då sjunker söktiderna också.

Så stirra dig inte blind på varvtalen. Ja, 7200rpm är ett bra varvtal hos snabba hårddiskar men jag kan sätta en god peng på att din flaskhals inte sitter i varvtalet.

Gör du inspelningar osv. på den interna systemdisken?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Du kommer tyvärr inte få ut mycket av att gå från 500 GB 5400rpm till en lika stor disk och 7200rpm. Slöseri med pengar.

Håller som sagt inte med datorn blir rappare av en snabbare HD. Prisskillnaden mellan lika stora 7200 och 5400 varvsdiskar är idag dessutom ganska liten. Rekommenderar dock steget till en SSD vilket kostar mer men är värt varenda öre...

Eller så kanske det räcker för honom att köpa en separat Audiodisk.Helst då en Firewirevariant.

Postat

Tack för alla snabba svar!

Jag har en extern USB2-disk (Seagate Expansion External Drive 1TB 7200rpm) men har funderat på en firewiredisk. Problemet är att datorn har bara en FW-port och mitt ljudkort använder denna (Alesis IO 26).

Följdfrågorna blir alltså: duger USB-disken eller ska jag satsa på en FW? Om ja på föregående, hur kopplar jag två FW-enheter till samma port på ett bra sätt?

//Das T

• 3 månader senare...
Postat (redigerat)

Kolla in de här nya Hybrid Solid State HDD

Den har 4 GB flashminne där de mest frekvent använda filerna hamnar. De är sjukt mycket prestanda för pengarna och jag grämer mig över att de kom någon vecka efter jag uppgraderade HDD. Men min setup nedan fungerar bra den med!

---

Efter att min externa 3,5" Seagate FreeAgent Firewire 7200RPM började kännas lite väl klumpig så prövade jag att

byta ut DVD-läsaren/Superdriven i Macbook Pro 13" mot en "Opti Bay/caddy" där det får plats en till intern 2,5" HDD.

Eftersom SSD är för dyrt i dagsläget så blev det följande:

Snow Leopard och Logic med alla pluggar o samplingar + Boot Camp: Seagate 500 GB 7200RPM

Inspelningar: Seagate 320 GB 7200 RPM

Testade o bara spela in ett spår handklapp och tog tempen med SMCFancontrol och den är på drygt 60-70C med bara 2000 RPM på fläkten - helt OK temp.

Visserligen brummar hårddiskarna lite mer än man är van vid men datorfläkten låter ändå mest.

När får vi se macbookar utan dvd-läsare? Mac Mini Server me likes!

Beställde denna "caddy" från Newmodeus

Snårig hemsida måste jag säga... kanske finns någon bättre variant bland allt de har. Jag hade hört talas om att denna skulle funka i en Macbook Pro med SATA-kontakt o det gjorde den ju som tur var!

Redigerat av peite

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.