Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Eller både och kanske? Om man både linear och mickar upp, brukar ni då linea genom förstärkaren?

Det kanske egentligen är det enda sättet eftersom att det bara finns två teleutgångar? 😐

Vore intressant att höra hur ni tänker kring det här!

Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Vi kör synth digitalt in i ljudkortet, men har man inte digitala ut så får man väl köra tele in i datorn / mixern.

Postat (redigerat)
Eller både och kanske? Om man både linear och mickar upp, brukar ni då linea genom förstärkaren?

Det kanske egentligen är det enda sättet eftersom att det bara finns två teleutgångar? 😆

Vore intressant att höra hur ni tänker kring det här!

Beror ju lite på vad för slags ljud keyboarden genererar, men oftast kopplar man väl in dem direkt till ljudkortet, dvs line.

Såhär gör jag iaf: är det en keyboard med "synth"-ljud så att säga så är det väldigt ovanligt att jag använder någon separat "keyboard-stärkare" utan kör det direkt in i datorn, all eventuell ljudformning görs oftast vid mix. Ibland har jag faktiskt kopplat min synth via en distbox för att få ett skitigt lead-ljud, och sånt kan ju vara kul ibland. En keyboard som har ett orgel-ljud kan det också finnas idé att kanske använda en förstärkare och micka upp, tillsammans med line och blanda, för att få ett skitigt orgel-leslie-aktigt ljud.

Dock använder jag mestadels mjukvaru-synthar och skickar bara midi från min keyboard.

Redigerat av Limpan
Postat

Kör in den i ljudkortet och spela in på midi spår så löser det sig 😄 blir avsevärt mycket bättre ljud än om man mickar upp den

Postat
MIDI! så kan man redigera det man gör fel också 😏

Om man ska spela in syntens egna ljud, och vill kunna redigera efteråt så kan man alltså spela in både midi och via teleutgången?

Eller har jag fattat fel då?

Postat
Om man ska spela in syntens egna ljud, och vill kunna redigera efteråt så kan man alltså spela in både midi och via teleutgången?

Eller har jag fattat fel då?

Du kan bara redigera midi (ja - med Melodyne kan man redigera audio också på samma sätt - men det är ändå bättre att räkna med att man inte kan redigera audio...). Har du spelat in syntens ljud och vill redigera sedan, så får du alltså redigera midi och efter det spela in syntens ljud på nytt.

Postat

Slutsats, kan du inte utföra det du tänkt spela in använd midi enbart.

Annars spela in via linje in eller mik eller en kombination av dem.

Postat
Kör in den i ljudkortet och spela in på midi spår så löser det sig 😉 blir avsevärt mycket bättre ljud än om man mickar upp den

Fast vad som är "bättre ljud" beror ju väldigt mycket på vad man är ute efter.

Hade jag en gitarrstärkare skulle jag garanterat spela in genom den emellanåt.

Nu kör jag oftast line in i mixerbordet, ibland via distpedal, och ibland rejält överstyrt så att mixerbordets ingångar distar, och ibland helt rent. 😄

Postat

Nu kör jag oftast line in i mixerbordet, ibland via distpedal, och ibland rejält överstyrt så att mixerbordets ingångar distar, och ibland helt rent. 🙂

Tack alla!

Det här var precis dom svar jag ville ha!

Postat

Nu kör jag oftast line in i mixerbordet, ibland via distpedal, och ibland rejält överstyrt så att mixerbordets ingångar distar, och ibland helt rent. 🙂

Alla tycker väl olika när det gäller ljud, men man ha ett rent och klart ljud tycker jag bara att man drar på sig en massa besvär med att micka upp en förstärkare och ha sig, jag kör med att bara köra in den i ljudkortet och sedan bearbetar jag ljudet med pluggar och sånt som finns i Logic, brukar bli bra 😄

Postat
är det nåt fel på line utgångarna från synthen?

Det kan bli jordloopar (brum) om man kopplar nätansluten utrustning direkt till ljudkortet. Fast det är nog inga problem för de flesta synthar eftersom de ofta inte är kopplade till skyddsjord. Blir det brum kan man använda en DI-box, annars är det inga problem att köra rakt in.

Postat

Jag skulle också säga midi. Det finns ju inte så många, eller kanske ingen keyboard som går upp mot Midi och någon bra plugg.

Postat
Det kan bli jordloopar (brum) om man kopplar nätansluten utrustning direkt till ljudkortet. Fast det är nog inga problem för de flesta synthar eftersom de ofta inte är kopplade till skyddsjord. Blir det brum kan man använda en DI-box, annars är det inga problem att köra rakt in.

är dom inte?

tror det är rätt vanligt

har sällan upplevt jordbrum från synth in via line i mixer eller in i ljudkort - om ens nån gång...

sen var frågan

Hur brukar ni göra när ni spelar in keyboard i studio?, Linear eller micka upp förstärkare?

varför börjar vissa svamla om midi å pluggar när det uppenbarligen är keyboarden som ska spelas in?

"hur ska jag spela in min strata?

- använd en les paul!"

Postat
är dom inte?

tror det är rätt vanligt

har sällan upplevt jordbrum från synth in via line i mixer eller in i ljudkort - om ens nån gång...

sen var frågan

varför börjar vissa svamla om midi å pluggar när det uppenbarligen är keyboarden som ska spelas in?

"hur ska jag spela in min strata?

- använd en les paul!"

Ja det blev kanske ett litet missförstånd där. Men det var bra för jag lärde mig lite om midi som jag inte visste innan.

Jag tänker att det som kan vara bra med att micka upp förstärkare när man spelar in keyboard är väl att ljudet blir lite mer levande.

Är det ingen som jobbar så? Det kanske förekommer mer i större studios snarare än i hemmastudion.

Postat
är dom inte?

tror det är rätt vanligt

Många keyboards får ström från en DC-adapter som inte har (och inte behöver) kopplas till skyddsjord. Andra som är koppade till nätspänningen är dubbelisolerade (eller vad det nu heter) eller har plasthölje och behöver ingen skyddsjord.

I hemstudion är det nog ofta inga problem med jordloopar. Live kan det vara värre, då man kan ha stora förstärkare och belysning som drar mycket ström på samma nät.

Postat

Oftast när jag spelar in keyboards gör jag det med "riktiga" grejer.

Clavinet och rhodes. Då är det ju livsviktigt att den går genom en bra stärkare innan den spelas in.

Är det en synth lr keyboard typ Nord electro är det bara att line in

Postat
Ja det blev kanske ett litet missförstånd där. Men det var bra för jag lärde mig lite om midi som jag inte visste innan.

Jag tänker att det som kan vara bra med att micka upp förstärkare när man spelar in keyboard är väl att ljudet blir lite mer levande.

Är det ingen som jobbar så? Det kanske förekommer mer i större studios snarare än i hemmastudion.

nån gång har jag kört "hammondljud" från synth genom gitarrförstärkare som jag mickat upp för att få lite mer drag i det

fråga dig vad du vill åt - inte hur du kan göra

du kan göra som du vill

låter inte ljudet direkt från synthen som du vill - testa att göra nåt annat

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.