Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag spelar in Akustist gitarr med min Röde K2 så blir originalinspelningen väldigt konstig. Eller rättare sagt, den får väldigt lite högre frekvenser så jag måste boosta upp diskanten i min EQ hur mycket som helst. Då låter det liksom överansträngt och distat.

hur brukar det fungera. ska originalinspelningen låta torr som fan, för att senare tweaka till ljudet för att det ska låta bra ?

någon annan som har en Röde K2 och hur låter det för er ?

Jag har haft min K2 ett tag nu och jag vet inte hur fan jag ska få ut rent och kraftigt ljud ur den..

Annons
Postat
När jag spelar in Akustist gitarr med min Röde K2 så blir originalinspelningen väldigt konstig. Eller rättare sagt, den får väldigt lite högre frekvenser så jag måste boosta upp diskanten i min EQ hur mycket som helst. Då låter det liksom överansträngt och distat.

hur brukar det fungera. ska originalinspelningen låta torr som fan, för att senare tweaka till ljudet för att det ska låta bra ?

någon annan som har en Röde K2 och hur låter det för er ?

Jag har haft min K2 ett tag nu och jag vet inte hur fan jag ska få ut rent och kraftigt ljud ur den..

Kolla röret! K2an mår dessutom bra av att man uppgraderar till kvalitetsrör!

Jag kör Telefunken NOS rör in Mina (har 4a), men tex JJ Electronics/Tesla 6DJ8/E88CC är betydligt bättre än det ElectroHarmonix som K2 leveraras med!

/ptr

Postat

A cool !

Var köper man de nya rören och vad brukar de kosta ?

Kolla röret! K2an mår dessutom bra av att man uppgraderar till kvalitetsrör!

Jag kör Telefunken NOS rör in Mina (har 4a), men tex JJ Electronics/Tesla 6DJ8/E88CC är betydligt bättre än det ElectroHarmonix som K2 leveraras med!

/ptr

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har hittat en kille som har några enstaka Siemens E88CC (6DJ8 / 6922) NOS-rör som jag får köpa. Av vad jag hört så ska Siemens och Telefunken vara likvärdiga. 😉

Redigerat av Analogfreak
drloop (oregistrerad)
Postat

Använder du rätt sida av micken?

Postat (redigerat)

Jag har den upprätt (sladden neråt) och "Guld pricken" vänd mot gitarren.. det är väl rätt eller ?

Använder du rätt sida av micken?
Redigerat av dagsljus
drloop (oregistrerad)
Postat

Prova gärna att spela in med andra sidan. Någon kan ha tagit isär micken och råkat vända på membranet.

Postat

Nej det verkar som den är åt rätt håll..

Ni som har köpt ett annat rör till K2'an. Vad betalade ni och vilken sort köpte ni ?

Prova gärna att spela in med andra sidan. Någon kan ha tagit isär micken och råkat vända på membranet.
Postat (redigerat)

Jag har köpt rör från ett gäng olika säljare..

JJ/Tesla kan man köpa från tex Akkelis Audio i Göteborg (tar 275:- + frakt för ett E88CC Goldpin), mina Telefunken och Mullardardrör köpte jag från crawthorne tubes i England (priserna varierar), Siemensrören jag testat köpte jag på tyska ebay från för en struntsumma, andra firmor du kan kolla på är :

Swedish Radiotube Shop

Tango tubes

The Tube Depot

LH Musik & Audio

för att nämna några... Ett ospecat E88CC kostar från 230.- och uppåt! NOS-rör (New Old Stock) kostar ofta många gånger 5-6 gånger mer med lite tur, ibland avsevärt mycket mer.. .. Och tänk på att Elektronrör till viss mån är färskvara! Det upplyser sällan musikbutiken om när man skaffar rörmickar för första gången... Jag för bok på mina rörmickar, så att jag på nån timme när vet hur många timmar rören fått jobba! (Jag kanske är i nitiskaste laget... 🙂 )

Olika rör låter olika! .. Som sades ovan, tex. Siemens och Telefunkenrör (Generellt) har ganska lika grundkaraktär, men jag upplever att telefunkenrörern låter den där viktiga aningen "renare" .. Om den upplevelsen bara finns i mina öron eller är på riktigt är av mindre betydelsefullt, tycker jag! ☺️

Man får helt enkelt testa fram vad som passar just sitt användningsområde! Ren generellt dock, tycker jag att JJ/Teslarören är en bra kompromiss! Och om man behöver 4 matchade rör som jag, så blir det alvarligt mycket billigare än om man skall köpa NOS-Telefunken!

/ptr

Redigerat av ptr
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag har köpt rör från ett gäng olika säljare..

JJ/Tesla kan man köpa från tex Akkelis Audio i Göteborg (tar 275:- + frakt för ett E88CC Goldpin), mina Telefunken och Mullardardrör köpte jag från crawthorne tubes i England (priserna varierar), Siemensrören jag testat köpte jag på tyska ebay från för en struntsumma, andra firmor du kan kolla på är :

Swedish Radiotube Shop

Tango tubes

The Tube Depot

LH Musik & Audio

för att nämna några... Ett ospecat E88CC kostar från 230.- och uppåt! NOS-rör (New Old Stock) kostar ofta många gånger 5-6 gånger mer med lite tur, ibland avsevärt mycket mer.. .. Och tänk på att Elektronrör till viss mån är färskvara! Det upplyser sällan musikbutiken om när man skaffar rörmickar för första gången... Jag för bok på mina rörmickar, så att jag på nån timme när vet hur många timmar rören fått jobba! (Jag kanske är i nitiskaste laget... 😉 )

Olika rör låter olika! .. Som sades ovan, tex. Siemens och Telefunkenrör (Generellt) har ganska lika grundkaraktär, men jag upplever att telefunkenrörern låter den där viktiga aningen "renare" .. Om den upplevelsen bara finns i mina öron eller är på riktigt är av mindre betydelsefullt, tycker jag! ☺️

Man får helt enkelt testa fram vad som passar just sitt användningsområde! Ren generellt dock, tycker jag att JJ/Teslarören är en bra kompromiss! Och om man behöver 4 matchade rör som jag, så blir det alvarligt mycket billigare än om man skall köpa NOS-Telefunken!

/ptr

Rörmic-journal... vad gulligt... Sätt en liten röd rosett runt den lilla boken också... 🙂

Postat

Jag uppskattar informationen! verkligen !!

Visst håller jag med om att försäljarna borde informera om röret och att det inte håller för evigt. Men om man kan få ett JJ electronics för 200:- så kan man nog leva med det.

Hur många timmar brukar man kunna köra ett rör ? och hur fungerar det om man spelar in vid flera tillfällen på en dag. ska man stänga av/sätta på micken eller är det bättre att låta den stå på ?

Telefunken rör låter ju som en dröm.. du hade en U87 innan. de är två helt olika mickar men tycker du K2an spelar i samma division som U87an ? jag menar.. U87an hör man så sjukt mycket om.. Hur bra är K2'an med bra rör i ? det skulle vara intressant att veta om jag kommer att kunna kräma ut fint ljud ur min K2'a när jag väl har löst den här knuten..

Rörmic-journal... vad gulligt... Sätt en liten röd rosett runt den lilla boken också... 😄
Postat (redigerat)

Det är svårt att ge någon exakt tidsram, men lågnivårör som E88CC brukar hålla minst i ett par tusen timmar, vissa rör längre, vissa kortare.

Min erfarenhet är att billiga kina-rör håller kortare tid!

Jag är ett dåligt exempel eftersom jag väldigt sällan "närmickar" (spelar mest in "akustsikt"). Men, jag sålde ett par U87or och köpte 4 K2or (och fick halva pengen över!) eftersom jag tycker att dom är "likvärdiga" (men lite olika 😆 ) .. Jag använder dom mest för att spela in kör, ibland som spot-mick i en mix.. K2 är jäkligt bra på röst/röster, men jag vet inte om jag skulle spela in gitarr med en.

Jag spelar alltid in gitarr i stereo, som regel i M/S och där skulle kanske 2 K2 funka eller en K2 och en 4011/KM140/CM3 funka, fast jag har aldrig testat... Det får man nog göra nästa gång jag har en gittarist i närheten!

Dessutom, både U87 och K2 låter bättre/är beroende av att man har en bra mickförstärkare för att man skall kunna få det där lilla extra..

/ptr

Redigerat av ptr
Postat

Jag har samma erfarenhet.. Svårt att få till gitarren med micken men när jag spelar in röst låter det mycket bättre...

Vad menar du med "närmickar" ?

Vad kör du med för preamp ?

Det är svårt att ge någon exakt tidsram, men lågnivårör som E88CC brukar hålla minst i ett par tusen timmar, vissa rör längre, vissa kortare.

Min erfarenhet är att billiga kina-rör håller kortare tid!

Jag är ett dåligt exempel eftersom jag väldigt sällan "närmickar" (spelar mest in "akustsikt"). Men, jag sålde ett par U87or och köpte 4 K2or (och fick halva pengen över!) eftersom jag tycker att dom är "likvärdiga" (men lite olika 😉 ) .. Jag använder dom mest för att spela in kör, ibland som spot-mick i en mix.. K2 är jäkligt bra på röst/röster, men jag vet inte om jag skulle spela in gitarr med en.

Jag spelar alltid in gitarr i stereo, som regel i M/S och där skulle kanske 2 K2 funka eller en K2 och en 4011/KM140/CM3 funka, fast jag har aldrig testat... Det får man nog göra nästa gång jag har en gittarist i närheten!

Dessutom, både U87 och K2 låter bättre/är beroende av att man har en bra mickförstärkare för att man skall kunna få det där lilla extra..

/ptr

Postat
Vad menar du med "närmickar" ?

Jag är sällan närmare än en meter!

Så zonen innanför detta, ofta så nära som 10-30 cm, men var man placerar mikrofonen är ju så otroligt avhängigt av rummet där man spelar in!!! Det finns kilovis med skrivet om det på detta forum! (och på internet över huvudtaget!)

Vad kör du med för preamp ?

Flera, men framförallt sådana som påverkar (läs "färgar") ljudet så lite som möjligt! men för närvarande använder jag tex. DAV Broadhurst Gardens, Lake People F366, Crookwood PaintPot och dom som är inbygda i min Yamahamixer.

/ptr

Postat

Jag har nån gång varit med om den ena av två glödtrådar i de små förstegsrören i en Marshall lagt av. Förstärkaren lät, men katastrofalt dåligt och katastrofalt svagt.

Postat

Ok.. jag ska börja med att köpa ett nytt rör, sedan kolla igenom internet efter så mycket info om inspelningstekniker som möjligt..

Jag har själv ett focusrite saffire audiointerface och har endast preamps på den.. men det ska tydligen vara helt ok...

man kanske måste bli kompis med tanken om att man inte kommer få bästa bästa ljudet utan riktig preamp.. men jag ska göra det bästa av det.. !

tack för informationen!

Jag är sällan närmare än en meter!

Så zonen innanför detta, ofta så nära som 10-30 cm, men var man placerar mikrofonen är ju så otroligt avhängigt av rummet där man spelar in!!! Det finns kilovis med skrivet om det på detta forum! (och på internet över huvudtaget!)

Flera, men framförallt sådana som påverkar (läs "färgar") ljudet så lite som möjligt! men för närvarande använder jag tex. DAV Broadhurst Gardens, Lake People F366, Crookwood PaintPot och dom som är inbygda i min Yamahamixer.

/ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.