Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Sitter och försöker lära mig att använda VST Expression i Cubase 5. Är ganska rookie på MIDI överhuvudtaget skall väl tilläggas.

Det går bra för mig att anväda VST Expressions när jag använder de ljud i HALionOne som slutar på VX (dvs de som har en förbyggd Expression Map). Om jag försöker använda någon annan plugg, tex Kontakt 4 så får jag inte artikulationerna att påverka ljudet något. Jag har försökt bygga en egen Expression Map till dessa.

Är det så att samplingarna i Kontakt 4 inte stödjer VST Expression eller gör jag bara något enkelt fel? Tjackade Kontakt 4 för bara en vecka sedan så jag har bara hunnit leka lite.

Annons
Postat
Hej!

Sitter och försöker lära mig att använda VST Expression i Cubase 5. Är ganska rookie på MIDI överhuvudtaget skall väl tilläggas.

Det går bra för mig att anväda VST Expressions när jag använder de ljud i HALionOne som slutar på VX (dvs de som har en förbyggd Expression Map). Om jag försöker använda någon annan plugg, tex Kontakt 4 så får jag inte artikulationerna att påverka ljudet något. Jag har försökt bygga en egen Expression Map till dessa.

Är det så att samplingarna i Kontakt 4 inte stödjer VST Expression eller gör jag bara något enkelt fel? Tjackade Kontakt 4 för bara en vecka sedan så jag har bara hunnit leka lite.

Det måste ju finnas Expression Maps för det aktuella instrumentet för att det ska funka.

Sen måste ju instrumentet ha den aktuella artikulationen med för att det ens ska vara någon mening, dvs Staccato, Sustained, Crescendo eller vad man nu ska använda...

Det enda jag känner att de syftar till är ju att man får upp keyswitches direkt i midifönstret, nåt häftigare än så är det ju inte. Kan man sina switchar så tror jag man kan lira ändå...

Postat

Fel 😉 Du kan styra artikulationerna hur du vill och kalla dem vad du vill. Det du behöver kolla upp är bara så att tangenten (t ex C0) som står bredvid artikulationerna i vänsterspalten överensstämmer med den tangent som står i rutan "1st articulation" uppe till höger; detta efter att du tagit reda på vilka keyswitchar som gäller för just det Vsti du vill påverka. I rutan längst ner till höger kan man även dela in artikulationerna i grupper, men det känns oftast onödigt. Välj Group 1 på alla så blir det enklast. Sedan väljer du vad du vill kalla dem under "art 1" i mittfönstret.

Postat
Fel 😕 Du kan styra artikulationerna hur du vill och kalla dem vad du vill. Det du behöver kolla upp är bara så att tangenten (t ex C0) som står bredvid artikulationerna i vänsterspalten överensstämmer med den tangent som står i rutan "1st articulation" uppe till höger; detta efter att du tagit reda på vilka keyswitchar som gäller för just det Vsti du vill påverka. I rutan längst ner till höger kan man även dela in artikulationerna i grupper, men det känns oftast onödigt. Välj Group 1 på alla så blir det enklast. Sedan väljer du vad du vill kalla dem under "art 1" i mittfönstret.

JO, det är möjligt...

Det jag menade var ju bara att det måste ju först FINNAS olika artikulationer för att du ska kunna använda dem.

När du klickar i tex staccato så är ju egentligen det enda som sker att kanske F0 trycks in, som i EWQLSO kanske...

Visst är det överskådligt och bra dock...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.