Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Är ny på Cubase.

Det enda jag kommer använda Cubase till i 1:a hand är att importera midifiler och ändra ljuden med hjälp av div. plugins.

Fattar allt jag behöver vad gäller plugins. Men inte nivåer etc.

När jag mixar vad ska jag ställa för nivåer så det blir en tillräckligt stark signal/ljud/volym?

Låter väldigt svagt volymmässigt när jag mixat ner till audio.

Tesade mastra i wavelab men är volymen/signalen kass från början går det ju inte att få bra endå.

Det jag vill veta är om/vad det finns för grundregler innan nedmixning och sedermera mastrin.

Bra forum detta. Har varit medlem länge men först nu har jag börjat göra egna grejjer. 😉

Annons
Postat

Alltså..

Dom allra flesta brukar ju göra en produktion först och främst, dvs kanske med både audiotracks och miditracks, alternativt bara audiotracks eller miditracks.

När man känner sig nöjd med produktionen så bounchar man (exporterar) man ut samtliga spår till WAV/AIFF eller önskat format.

När man då exporterar ut alla spår så ställer man alla reglar på 0, och tar bort samtliga effekter från spåret.

Sen importerar man spåren i ett helt nytt projekt, det innebär att du bara har wav/aiff filer att importera, och DÅ börjar du -MIXA- låten.

Det finns olika sätt, en de kanske mixar direkt i produktionen, men det känns som det är det sämsta man kan göra.

Det bästa är helt klart att importera alla spår igen, för att få "nya öron" att lyssna med och att justera ihop låten en gång till, blir nästan 100% alltid mycket bättre.

Men det du säger med nivåer osv, det är ju helt personligt vad man tycker ska låta mer/mindre än något annat!

Mvh

Marcus

Postat

Stort tack för ditt svar. Ok. Det hade ja ingen aning om. Jag gjorde en audiomixdown och mastrar då bara en enda wavefil.

Ska göra som du säger. Exportera (bounca), "nytt ord för mig" 😄 , ner samtliga midispår till Wavefiler. Å sen importera dem till cubase för att fortsätta där igen.

Det jag menar med signal/volym på slutproduktionen är inte själva signal/volym på varje spår. Det är på slutresultatet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.