Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har spelat in en lÄt i cubase och allting lÄter bra innan export men sÄ fort jag exporterat och lyssnar pÄ ljudfilen sÄ lÄter det förfÀrligt.

Det Àr svÄrt att förklara, men det Àr bland annat knaster det rör sig om.

Jag har testat att exportera bÄde som wave och wma och bÄda lÄter lika hemskt. Jag har aldrig haft det hÀr problemet förut.

Jag undrar vad det kan vara för fel, och jag tÀnkte att det kanske beror pÄ att jag har anvÀnt time stretch pÄ pianospÄret, men som sagt sÄ lÄter det inte konstigt nÀr man lyssnar genom cubase.

SÄ, hjÀlp!

Annons
Postat
Bocka av menar du? đŸ€Ș

Prova bÄde i- och urbockat i vilket fall som helst...

Det Àr inte sÄ att mixen slÄr över nollan pÄ masterfadern? Kan fortfarande lÄta problemfritt i Cubase, men sÄ fort man exporterar och spelar upp i nÄgon typ av media player kan det lÄta fruktansvÀrt.

Postat

Och vad menas med "mixen slÄr över nollan pÄ masterfadern"? Jag Àr lite av en nybörjare pÄ det hÀr i sjÀlva verket..

Postat
44.100 kHz & 32 Bit.

Var bockar man av real-time export? Hittar inget sĂ„nt 😆

Du ska exportera 44.100 khz & 16 bit inte 32 bit.

Postat
Du ska exportera 44.100 khz & 16 bit inte 32 bit.

Det beror helt pÄ vad filen ska anvÀndas till Om den ska vidare till mastering sÄ Àr 32bit helt korrekt.

Postat

Det gjorde ingen som helst skillnad pÄ ljudet iaf. Det lÄter jÀttegrumligt pÄ nÄt sÀtt, skitskumt.

Postat (redigerat)

Nu kanske jag Àr helt fel ute, men det ser ut att vara rÀtt höga innivÄer pÄ kanalerna, vilket kan förklara en del.

Har inte Cubase nÄ't i stil med "normalize gain" eller motsvarande?

Redigerat av JohnRick
Postat

Jamen, det sÀnker vÀl bara volymen pÄ allting? Jag testade att göra det och problemet försvann inte nÀr jag exporterade.

Postat

kan mycket vÀl bero pÄ vilken kvalitée du har valt, det ska vara minst 126kbit och stereo för mp3. 32 bit kanske

kolla sÄ det inte Àr fel pÄ din player, ex winamp. den kan vara instÀlld pÄ fel drivrutiner.

eller

sÄ kan dublex drivern vara lite jobbig i cubase. du kan prova en som ska funka i alla vÀder pÄ

du kan ladda ner o prova gratis

www.asio4all.com

Postat

Tack för alla svar och tips, jag orkade inte hÄlla pÄ med skiten sÄ jag spelade in allting en gÄng till och dÄ funkade det fint, sÄ det var nÄgot problem med just den inspelningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.