Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har spelat in en låt i cubase och allting låter bra innan export men så fort jag exporterat och lyssnar på ljudfilen så låter det förfärligt.

Det är svårt att förklara, men det är bland annat knaster det rör sig om.

Jag har testat att exportera både som wave och wma och båda låter lika hemskt. Jag har aldrig haft det här problemet förut.

Jag undrar vad det kan vara för fel, och jag tänkte att det kanske beror på att jag har använt time stretch på pianospåret, men som sagt så låter det inte konstigt när man lyssnar genom cubase.

Så, hjälp!

Annons
Postat
Bocka av menar du? 🤪

Prova både i- och urbockat i vilket fall som helst...

Det är inte så att mixen slår över nollan på masterfadern? Kan fortfarande låta problemfritt i Cubase, men så fort man exporterar och spelar upp i någon typ av media player kan det låta fruktansvärt.

Postat

Och vad menas med "mixen slår över nollan på masterfadern"? Jag är lite av en nybörjare på det här i själva verket..

Postat
Du ska exportera 44.100 khz & 16 bit inte 32 bit.

Det beror helt på vad filen ska användas till Om den ska vidare till mastering så är 32bit helt korrekt.

Postat (redigerat)

Nu kanske jag är helt fel ute, men det ser ut att vara rätt höga innivåer på kanalerna, vilket kan förklara en del.

Har inte Cubase nå't i stil med "normalize gain" eller motsvarande?

Redigerat av JohnRick
Postat

Jamen, det sänker väl bara volymen på allting? Jag testade att göra det och problemet försvann inte när jag exporterade.

Postat

kan mycket väl bero på vilken kvalitée du har valt, det ska vara minst 126kbit och stereo för mp3. 32 bit kanske

kolla så det inte är fel på din player, ex winamp. den kan vara inställd på fel drivrutiner.

eller

så kan dublex drivern vara lite jobbig i cubase. du kan prova en som ska funka i alla väder på

du kan ladda ner o prova gratis

www.asio4all.com

Postat

Tack för alla svar och tips, jag orkade inte hålla på med skiten så jag spelade in allting en gång till och då funkade det fint, så det var något problem med just den inspelningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.