Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Behöver snabba svar, ska ivÀg idag till stan och handla ett nytt ljudkort. NÀr jag ringde musikbörsen sÄ rekommenderade killen EMU 0404 istÀllet för fireboxen som jag hade tÀnkt att köpa. Vad Àr skillnaden och vilket Àr bÀttre? Fireboxen Àr med firewire och emu 0404 Àr usb.

Vilken borde jag köpa?

Tacksam för hjÀlp!

Annons
Postat

Presonus Firebox

+ Bra mikpreamp

+ Firewire ger extra lÄg latency

+ Har fler utgÄngar

- Vilket firewirechipset har du i datorn?

// 96 kHz D/A, men spelar det nÄgon roll?

E-MU 0404 USB

+ Bra mjukvarupaket medföljer, bantade versioner av vÀldigt mÄnga musikprogram

+ USB 1.1 funkar och finns i alla datorer, inte lika kÀnsligt som Firewire

- USB ger inte jÀttebra latency och drar lite mer kraft av CPU

// 192 kHz D/A, men spelar det nÄgon roll?

BÄda Àr ett bra val, men vet du att du har en bra Firewire-port skulle jag tagit Firebox.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hittade ett prisvÀrt PCIe-kort som har bÄde 1394a och 1394b som har TI-chipset. Observera att priset Àr exkl moms.

http://www.dustin.se/pd_5010167892.aspx

Redigerat av Analogfreak
Postat

Tack för alla snabba svaren. Nu Àr jag riktig förvirrad. Gick ner till musikbörsen och frÄgade killen dÀr som hade koll pÄ ljudkort och sÄnt. Han rekommenderade EMU 0404:an. Det var usb 2.0 som var snabbare Àn gamla usb och att EMU Àr lite bÀttre pÄ att uppdatera drivrutiner. Fireboxen lÀt ocksÄ bra.šmen han tyckte att EMU Àr mer stabil.

Sen om vi kommer till firewire porten sÄ har jag ingen aning om vad för firewire chip jag har. Köpte datorn frÄn PC City det Àr en mÀrkes dator: Packard bell.

Ljudkortet ska inte anvÀndas för att spela in ett band eller nÄgot. Ska bara anvÀnda mick preampen för att kunna spela in sÄng och rap, sen Àr det bara beat skapande som gÀller. DÄ sÄ sa killen att EMU var ett bÀttre val.

Jag ska gÄ ner immorn igen och handla, kunde inte köpa nu idag eftersom jag var osÀker.

SĂ„ vilken skulle ni ha rekommenderat ?

Behöver svar sÄ snabbt som möjligt, sÄ snÀlla nÄn?

Postat

Om FW fungerar pÄ din dator sÄ Àr FW generellt ett bÀttre val och FireBox Àr överlag ett bÀttre kort (lÀs; kan mer).

Postat
Om FW fungerar pÄ din dator sÄ Àr FW generellt ett bÀttre val och FireBox Àr överlag ett bÀttre kort (lÀs; kan mer).

Okej.. jag e f*n helt snurrig i huvudet nu... Hörde att presonus ska sluta tillverka Firebox och koncentrera sig mer pÄ Audiobox som, Àr usb versionen av Firebox.

Va e de jag ska göraaaaa 😉

Postat

Trots att det Àr USB2 kan jag lova dig att du inte fÄr nÄgon fördröjning som stör alls med 0404:an. Ett mycket bra kort för prisklassen tycker jag.

Postat
Trots att det Àr USB2 kan jag lova dig att du inte fÄr nÄgon fördröjning som stör alls med 0404:an. Ett mycket bra kort för prisklassen tycker jag.

Tackar för svaret!, men ja tror att de kommer bli en EMU 0404, ska kolla med butiken ifall man kan testa ljudkortet eller nÄgot. Ifall de gÄr o testa sÄ fÄr jag se vilken som passar mig..

Att fireboxen kommer slutat tillverkas sa killen i butiken. Dom kommer att jobba mer med audiobox.

Postat

Det blev tillslut en Presonus Firebox, Hoppas att ja blir nöjd med den! Nu e de bara att formatera till XP!

Uppdaterar trÄden sÄ snabbt allt e klart...

Tack till alla som har hjÀlpt!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

XP is the Shit!

Se till att uppgradera till SP3 😄

Redigerat av Analogfreak
maart (oregistrerad)
Postat

grattis till ett bra köp!

Postat
XP is the Shit!

Se till att uppgradera till SP3 😉

+1 pÄ det hörru AF!

/CHAE

Postat (redigerat)

Tack alla, har inte hunnit formatera Ă€nnu men hoppas att allt fungerar sĂ„ som det ska. PĂ„ presonus hemsia stĂ„r det: Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FireBox, fattade inte sĂ„ bra â˜ș Är ingen data expert men ifall jag uppgraderar till SP3 kommer den att fungera?

Sen en frÄga till. Ska jag ha strömadaptern inkopplad?

AnvÀnder stationÀr.

EDIT: Det stÄr: Windows XP SP2 (32- or 64-bit) or later or Vista (32- or 64-bit)

Redigerat av Mr163
maart (oregistrerad)
Postat
Tack alla, har inte hunnit formatera Ă€nnu men hoppas att allt fungerar sĂ„ som det ska. PĂ„ presonus hemsia stĂ„r det: Windows XP (32-bit & 64-bit) and Windows Vista (32-bit & 64-bit) Installer for FireBox, fattade inte sĂ„ bra 😏 Är ingen data expert men ifall jag uppgraderar till SP3 kommer den att fungera?

Sen en frÄga till. Ska jag ha strömadaptern inkopplad?

AnvÀnder stationÀr.

EDIT: Det stÄr: Windows XP SP2 (32- or 64-bit) or later or Vista (32- or 64-bit)

SP3 kommer funka.

Om du har 6-pinnars fw behöver du inte strömadaptern men jag skulle rekommendera dig att anvÀnda den ÀndÄ, om du inte har som tanke att flytta runt den en massa.

hÀr kan du lÀsa om 4-pinnars och 6-pinnars fw:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=firebox

Postat
och se till att fixa hotfixen för Winxp FW400 begrÀnsningen..

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72996

Den optimeringen har jag faktiskt inte sett, tackar!

Jag har haft Emu 0404 usb. Det var vÀldigt bra, nice med high-z/line-in/mic med phantom-matning. Men som sagt, USB slöar ner ganska ordentligt, faktiskt. En dator som vi anvÀnde firewire kort frÄn början hade vi typ 16 kanaler pÄ i cubase. Sen nÀr vi anvÀnde mitt usb kort nÄgra dagar efter sÄ började det hacka som fan med alla kanalerna pÄ.

Postat

Hej alla. Nu har jag installerat windows xp pÄ datorn. Men nu kommer det upp ett problem!

Jag har installerat allting och laddat ner senaste drivrutinerna för min Firebox.

Efter att ha installerat sÄ sÀger den att jag ska connecta fireboxen för att avsluta installationen, Men nÀr jag gör de sÄ kommer det fram en ruta och sÀger: "Firebox searching for devices..." nÄnting. Men efter ngn minut sÄ kommer samma ruta upp igen dÀr den sÀger att jag ska koppla in fireboxen och sedan klicka pÄ next för att avsluta intallationen...

Vad kan det hÀr bero pÄ?, Vad ska jag göra!

SnÀlla behöver verkligen hjÀlp med det hÀr...

alex30free (oregistrerad)
Postat

har du installerat hotfixen som jag skrev ovan?

Hej alla. Nu har jag installerat windows xp pÄ datorn. Men nu kommer det upp ett problem!

Jag har installerat allting och laddat ner senaste drivrutinerna för min Firebox.

Efter att ha installerat sÄ sÀger den att jag ska connecta fireboxen för att avsluta installationen, Men nÀr jag gör de sÄ kommer det fram en ruta och sÀger: "Firebox searching for devices..." nÄnting. Men efter ngn minut sÄ kommer samma ruta upp igen dÀr den sÀger att jag ska koppla in fireboxen och sedan klicka pÄ next för att avsluta intallationen...

Vad kan det hÀr bero pÄ?, Vad ska jag göra!

SnÀlla behöver verkligen hjÀlp med det hÀr...

Postat
har du installerat hotfixen som jag skrev ovan?

Nej det har jag inte gjort. Skulle du kunna skicka lÀnk?

Men jag anvÀnder inte SP3, utan min xp Àr SP2

Postat

det Àr same shit dÀr

Nej det har jag inte gjort. Skulle du kunna skicka lÀnk?

Men jag anvÀnder inte SP3, utan min xp Àr SP2

Postat

Skulle nÄgon kunna skicka lÀnken till hotfixen? Hittar inget pÄ google.

Tack!

Postat

kolla pÄ min lÀnk, dÀr har Pmm (Patrik) skickat hur hotfixen heter för XP SP2!

Skulle nÄgon kunna skicka lÀnken till hotfixen? Hittar inget pÄ google.

Tack!

Postat

FörlÄt ja Àr ingen dator proffs, skulle du kunna skriva nu exakt vad det e jag ska göra? Kommer det att fungera efter?

Skulle vara bra om du kunde skriva lite mer om vad ja ska göra nu. Ska jag uppgradera till SP3 eller inte? Lite mer detaljer o vad som ska laddas ner?

Jag har OHCI Compliant IEEE 1394 Host controller pÄ datorn. SÄ stÄr det i Enhetshanteraren iaf.

NÀr ja har windows vista sÄ fungerar det att installera ljudkortet men sÄ snabbt ja formaterar till xp sÄ fungerar inte den...

Postat

*Bump* ingen som vet? Kan det bero pÄ att min Firewire port pÄ datorn inte stödjer windows XP?, För nÀr ja har vista sÄ fungerar det att installera Fireboxen.

Vad Àr det ja ska göra? Borde ja gÄ över till ett USB Ljudkort?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.