Brazil Jack (oregistrerad) Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 (redigerat) Är ny här och vet inte om detta är rätt forum för denna fråga men den lyder så här: Jag funderar på att köpa en Zoom mrs 1266 med cd-brännare därför att min lilla laptop bara lönar sig att skriva på. Och eftersom jag inte har någon stereo tänkte jag använda studion att spela på. Jag spelar själv lite typ jack johnson, cat stevens , neil young-aktig musik och har i huvudsak endast en gitarr till förfogande. Har en yamaha LL 11 E med en extern preamp som tyvärr tycker jag burrar lite när jag koplar den till PA och förstärkare. Behöver jag köpa en ny? SNÄLLA!! berätta vad ni tror.... Undrar även lite vilka mickar som kan vara bra. Funderar på TSM mt87, generis GC-1 och Studio Projects B1. Är dom ok till den typ av musik jag sysslar med? Behöver jag grymma lurar för att spela in på detta viset? Några tips på märken och modeller? De vänligaste hälsningar Daniel 😉 Redigerat 7 januari 2005 av Brazil Jack
jong Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Har ingen personlig erfarenhet av Zooms portor, men eftersom jag använder väldigt många andra Zoom-produkter såsom förstärkare, multieffekter mm. kan jag säga att kvaliteten är det definitivt inget fel på. Kanske inte dom mest lättanvända maskinerna, men otroligt rejäla. Inga plastjobb här inte. 12 kanaler räcker dessutom väl för att göra seriösa produktioner. Alltså; vad jag kan säga om Zoom är att deras produkter håller högsta kvalitet. Jag skulle våga rekommendera den.
lavrell Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Är ny här och vet inte om detta är rätt forum för denna fråga men den lyder så här: Jag funderar på att köpa en Zoom mrs 1266 med cd-brännare därför att min lilla laptop bara lönar sig att skriva på. Och eftersom jag inte har någon stereo tänkte jag använda studion att spela på. Jag spelar själv lite typ jack johnson, cat stevens , neil young-aktig musik och har i huvudsak endast en gitarr till förfogande. Har en yamaha LL 11 E med en extern preamp som tyvärr tycker jag burrar lite när jag koplar den till PA och förstärkare. Behöver jag köpa en ny? SNÄLLA!! berätta vad ni tror.... Undrar även lite vilka mickar som kan vara bra. Funderar på TSM mt87, generis GC-1 och Studio Projects B1. Är dom ok till den typ av musik jag sysslar med? Behöver jag grymma lurar för att spela in på detta viset? Några tips på märken och modeller? De vänligaste hälsningar Daniel 😉 Ska du endast spela in så få spår och så enkla grejer som singer songwriter så duger den utmärkt. Nästan lite overkill att köpa musikdator och hela kitet om du endast ska syssla med sån musik 🙂 sen angående micarna så håll dig ifrån Generisen, den låter totalt crap och har väldigt låg ingångsnivå. Slå till på B1:an så är du safe 🙂 Du behöver inga "grymma" lurar men det är inte heller nåt negativt om du har det. Jag kan tipsa om Sennheisers lurar runt 1000:-, tex mina egna eh2200 🙂
martinm Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Tja! Har själv en zoom mrs 1266 med cd-brännare. Köpte min begagnad för 4500 och för det priset så är jag mycket nöjd. Det inbyggda trum- o baskompet är bra att lägga en grund att spela in till, men låter inte jättebra, så om man vill ha lite proffsigare ljud så får man lägga på andra trummor och bas. På min hemsida finns låtar som är inspelade på portan allihop. Om man är bättre musiker och producent än vad jag är så låter det naturligtvis bättre!!! 😉 http://medlem.spray.se/martinm /martinm
Brazil Jack (oregistrerad) Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 (redigerat) Ni är ju underbara! Gick med i det här forumet igår kväll och nu när jag vaknar har ni varit framme och skingrat denna fuktiga rök som så tätt slutigt sig kring min bringa. Ehh, jag ska nog sluta med metaforer. Som sagt, tack för att ni bryr er. Önskar jag kunde göra detsamma för er. (jag bryr mig alltså men jag kan nog inte hjälpa er) Bara för det har jag två frågor till. 1. MXL Marshall MCA SP1. Är det en Ok mick ifall jag inte får tag på en B1:a. 2. Tittade in i min garderob igår och insåg att den är ganska rymlig. (Det är en sån där vit stor sak med dörr som man köper att par tre stycken av och ställer mot en vägg. Typisk IKEAgrej. ) Nå, detta är allstå den mellersta av tre och ihopskruvard med dessa och även skruvad i väggen. Väggarna är alltså av 4-5cm spånplatta plus väggen mot baksidan. Jag skruvade bort dörrarna för ett tag sedan och hängde för draperi istället. Nu till min fråga. babababababooom Kan man med fördel klä väggarna med skumgummi/tyg etc. och använda det som sångbås?Vad skall man vaddera med? Är det en ny idé eller en gammal. Smart eller bara jävligt korkad? Som ni säkert redan insett är jag väldigt tacksam för alla svar. De vänligaste Daniel 🙂 Redigerat 8 januari 2005 av Brazil Jack
jong Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Ni är ju underbara! Gick med i det här forumet igår kväll och nu när jag vaknar har ni varit framme och skingrat denna fuktiga rök som så tätt slutigt sig kring min bringa. Ehh, jag ska nog sluta med metaforer. Som sagt, tack för att ni bryr er. Önskar jag kunde göra detsamma för er. (jag bryr mig alltså men jag kan nog inte hjälpa er) Bara för det har jag två frågor till. 1. MXL Marshall MCA SP1. Är det en Ok mick ifall jag inte får tag på en B1:a. 2. Tittade in i min garderob igår och insåg att den är ganska rymlig. (Det är en sån där vit stor sak med dörr som man köper att par tre stycken av och ställer mot en vägg. Typisk IKEAgrej. ) Nå, detta är allstå den mellersta av tre och ihopskruvard med dessa och även skruvad i väggen. Väggarna är alltså av 4-5cm spånplatta plus väggen mot baksidan. Jag skruvade bort dörrarna för ett tag sedan och hängde för draperi istället. Nu till min fråga. babababababooom Kan man med fördel klä väggarna med skumgummi/tyg etc. och använda det som sångbås?Vad skall man vaddera med? Är det en ny idé eller en gammal. Smart eller bara jävligt korkad? Som ni säkert redan insett är jag väldigt tacksam för alla svar. De vänligaste Daniel 😛 Jag tycker att det låter som en bra idé! Vad jag har hört har ingen tillämpat det tidigare, men man vet aldrig... Du gav faktikst mig en idé också, tänk om man skulle göra samma sak..? Ang. mikrofon så borde även Marshallmicken vara ett bra val. Dock vet jag inte så mkt om den. Kanske Claes har den på sin testsite? Jag vet inte riktigt...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.