Jump to content
Annons

Spela in extern MIDISYNT LÅÅÅTER EJ !


Neandertalaren

Recommended Posts

Tja ! Ja ska söka en musikskola, och behöver ett "backingtrack" att spela till. Tycker det är lite löjligt, menmen, så nu skall jag alltså Göra ett själv med mina hemmastudioprylar. Har en Casio synth för runt 1000 kr, med teleoutput osv, har dragit en sladd till mitt "Zoom" ljudkort, men hur ja än vrider o vänder på allt, både i mitt Cubase LE och på rattarna/ingångar i ljudkortet så FÅRT JAG INGET LJUD !!! Det kommer signaler till Cubaseprogrammet från synten, det reagerar litegrann, men, ah jag är pinsamt oteknisk faktiskt men får verkligen inte till det. Undrar om det finns någon här som kanske har någon ide om vad som kan vara galet ? Tack så otroligt mycket för uppmärksamheten.

Hälsningar Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Morsning Erik!

Vi tar en sak i sänder; först lugnar vi ner oss och tar en kaffe 😛

Vad är det för ljudkort och synth?

/CHAE

Edit: lade till lite som kanske hjälper...

post-24035-1264782462_thumb.jpg

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

AAAH ! ! 😉 Det 'är precis det där ljudkortet Faktiskt ! Zoom S2t

http://www.casio.com/products/archive/Musi...t/Introduction/ - länk till syntmodellen jag har

Ja har alldrig spelat in i midi hemma, utan bara igenom mic, men kan för mitt liv inte förstå varför det inte funkar, tycker allt stämmer med sends o ingångar osv.. Måste man installera synten eller nånting tror du ?

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har alldrig spelat in i midi hemma, utan bara igenom mic, men kan för mitt liv inte förstå varför det inte funkar, tycker allt stämmer med sends o ingångar osv.. Måste man installera synten eller nånting tror du ?

Först , Vad är det du vill åstadkomma ?

1. Vill du spela in ljuden från Casio synthen in i Cubase ? Eller

2. Vill du använda Casio som klaviatur och använda VSTi ( Virtual Instruments ) för ljuden ?

MIDI = 1 ( Ettor ) & 0 ( Nollor ) m.a.o datorkod. MIDI är bara information inte något ljud.

Men om du kopplar Stereo Out ( Headphone på din Casio ) från Casio enligt bilden ovan ( som Keyboard på bilden ) så borde det funka.

Kopplar du in en USB mellan Casio och Dator och installerar drivrutinerna bör du kunna använda Casio som Masterklaviatur i Cubase.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har alldrig spelat in i midi hemma, utan bara igenom mic

Men ditt ljudkort har inget MIDI-interface. Att koppla in telekablar för audio hjälper inget.

Komplettera med ett MIDI-interface alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och just det HÄR ljudkortet ser inte ut att ha några MIDI-portar. ALLS faktiskt. Så då blir det nog svårare. Men som Piccazzo frågar; vad är det egentligen du vill spela in?

Du kanske är helnöjd med Casio-ljuden?

Då lanjar du bara in synthen i ljudkortet (se bilden) antagligen via Output Terminal.

Vill du köra mjukvaruinstrument via synthen så verkar det som om just den HÄR modellen (efter lite googlande) inte verkar ha just MIDI-möjligheter. Däremot verkar det finnas möjlighet att plugga den via USB så då kanske det går den vägen... Men "hey" vad vet jag?

Jag trodde att de felsta synthar och dyl hade MIDI-funktion men man lär sig någonting nytt varje dag.

EDIT: jag kände mig lite som ett unikum av tur nu. Tänk att bara ha tur sådär första gången när man gissar ljudkort 😉

EDIT 2: Linus hann tokföre

EDIT 3: Ja precis Piccazzo, jag tänkte likadant där

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ditt ljudkort har inget MIDI-interface. Att koppla in telekablar för audio hjälper inget.

Komplettera med ett MIDI-interface alltså.

Hur tänkte du där nu, Linus?

Jag tänkte också "MIDI-interface borde inte vara några problem" USB-> MIDI I/O men så såg jag att han inte har några MIDI I/O. Någonstans.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du där nu, Linus?

Jag tänkte också "MIDI-interface borde inte vara några problem" USB-> MIDI I/O men så såg jag att han inte har några MIDI I/O. Någonstans.

/CHAE

Ja? Han behöver inte ha MIDI I/O i ljudkortet om han använder ett separat interface med MIDI I/O.

En USB-kabel mellan dator och interface, förslagsvis Xmidi 2x2 och en MIDI-kabel mellan interface och keyboard. Så ä're klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja? Han behöver inte ha MIDI I/O i ljudkortet om han använder ett separat interface med MIDI I/O.

En USB-kabel mellan dator och interface, förslagsvis Xmidi 2x2 och en MIDI-kabel mellan interface och keyboard. Så ä're klart!

Jaaaa, naturligtvis!

Jag stirrade mig blind på 5-pins MIDI-kablar genom hela kedjan. My bad 😉

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

ah jag är pinsamt oteknisk faktiskt men får verkligen inte till det.

Erik!

Pinsamt oteknisk eller inte, när du kirrat Linus' MIDI-lösning så är det bara att tuta och köra.

Lycka till med inspelningen och sökningen!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ! Tack för hjälpen hörrni ! Ja ska alltså fixa ett "Midi Interface", som är nåt som gör det möjligt för ljudkortet att ta in midi ? Alternativt försöka köra in skiten i USB direkt i datorn ? Alltså ja ska ge era svar lite tid o försöka förstå allt 100% :😛 Tack som fan, ha en fin fredagskväll !

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] nåt som gör det möjligt för ljudkortet att ta in midi?

Yes (egentigen att tolka 1:orna och 0:orna).

Alternativt försöka köra in skiten i USB direkt i datorn?

Jo men prova MIDI-lösningen först.

ha en fin fredagskväll!

I'm all over it, baby!

Detsamma!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

ett "Midi Interface", som är nåt som gör det möjligt för ljudkortet att ta in midi ?

Nae

Alternativt försöka köra in skiten i USB direkt i datorn ?
Ja. Keyboard till interface till datorn utan att blanda in ljudkortet överhuvudtaget.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...