Jump to content
Annons

Hur micka? samt tips till mick för ändamålet?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Inljudet från webbkameran låter till och med bättre (naturligare) än när jag mickar stärkaren med min sm58?

På inspelningen som jag bifogat har jag maxat gainen på mixern osv. Mickar snett från sidan med ca en halvmeters avstånd, och bortsett från att det är en slaskinspelning där det låter ostämt pga akustiska gitarren är dåligt intonerad, så är ljudet extremt burkigt och grötigt/förvrängt i förhållande till hur det låter irl då ljudet låter rätt bra.

Nu vill jag inte använda webbkamera micken för inspelning då kvaliteten är kass och inputen är för hög.

Så vad bör jag tänka på i det här fallet? tips, idéer?

Samt om någon kan rekommendera en annan mick? Jag hade tänkt köpa en kondensator/dynamisk sång mick. Funkar det bra för uppmickning av stärkare eller är det bättre att köra typ en beta 57a för mickning av stärkare och en separat dynamisk/kondensator mick för sång?

Kan tillägga att jag måste ha låg output från stärkaren då den låter bäst så, och att jag kör med billigaste phonic mixern samt ett M-audio audiophile 2496.

brukit_ljud_d_lig_intonering_solo.mp3

Annons
Postat

Inte behöver du vara en halvmeter bort...räcker med 15-20 cm från konan. testa olika vinklar, nog ska det gå att få SM58 att låta hyffsat!?

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat
eller tom ännu närmre.... visst måste det gå att få en sm58 att låta ok?

ju närmre jag mickar desto grötigare och förvrängt upplever jag ljudet?!

Där jag sitter placerad i förhållande till stärkaren tycker jag ljudet låter som bäst. Är det ett vettigt alternativ att skaffa en mick med hög input å placera den längre ifrån?

Postat
ju närmre jag mickar desto grötigare och förvrängt upplever jag ljudet?!

Där jag sitter placerad i förhållande till stärkaren tycker jag ljudet låter som bäst. Är det ett vettigt alternativ att skaffa en mick med hög input å placera den längre ifrån?

Du ska kunna få bra resultat med en din mick, det låter som om du missar någonting.

Placera micken snett inåt mot konen, inte rakt framifrån, nära, och testa att laborera med insignalen, så att du inte får för hög signal in.

Stärkaren skall vara på hög volym men det skall inte dista in i ljudkortet, se till att du har headroom.

Mikrofonen du använder tål ju i princip vad som helst, men den kan ju fortfarande vara trasig.

Postat

Annars kan du ju strunta i stärkaren och micka upp ackeguran direkt i 45 graders vinkel mot resonans hålet vid 12 bandet!

Ett annat tips är att göra en high shelf så att du slipper proximity effekten (det basiga som bara låter kasst, speciellt på A strängen runt 440 Hz)

/tim

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.