Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag tar in en loop i Cubase blir den lite upp pitchad och istället för att time stretchas till en hel bar stoppar den en takt innan..

är det någon sample rate inställning jag missat eller nåt?... har project setup på 44.100 kHz och 16 bit (vilket samplingen också är)

Kör med samma bpm som loopen också

Redigerat av Rawbert
Annons
Postat (redigerat)

Dubbelklicka på snutten som ligger på spåret. Leta upp en orange knapp med en not på uppe nånstans och klicka av den. Tadaa.

Redigerat av desvaenger
Postat
Dubbelklicka på snutten som ligger på spåret. Leta upp en orange knapp med en not på uppe nånstans och klicka av den. Tadaa.

Ahh grymt..tack. vad hände egentligen 😮

Vad ska man göra för att slippa klicka av den varje gång? Funkar ju med den audio filen jag klicka av men när jag tar in nästa så kvarstår problemet

Postat

Är inne i Pool fönstret... (läste att man ska klicka av straighten up) händer inget när man gör det....

Looparna jag tar in är 125 bpm... men när de kommer in i Pool fönstret så står det att de är 120 bpm

Postat
Det är för att tempo står som "fixed" i din transport. Ändra det

Hjälper inte... spelar ingen roll om det är tempo track eller tempo fixed (har alltid kört tempo fixed förut och inte haft några problem)

Postat
Hjälper inte... spelar ingen roll om det är tempo track eller tempo fixed (har alltid kört tempo fixed förut och inte haft några problem)

Jag har inte heller lyckats lösa det. Har dock inte försökt speciellt mycket. Jag önskar att man bara kunde stänga av hela funktionen så att allt man importerar behåller sin orginallängd.

Postat
Jag har inte heller lyckats lösa det. Har dock inte försökt speciellt mycket. Jag önskar att man bara kunde stänga av hela funktionen så att allt man importerar behåller sin orginallängd.

Men det måste ju vara något med senaste uppdateringen har aldrig haft problem med det innan

Postat

Ok.. jag installerade om Cubase och nu fungerar det som vanligt... kunde uppgradera upp till 4.0.2 efter det slutade det fungera igen

Postat (redigerat)

AAAArggh

Tänkte jo men jo 4.02 det funkar väl.. tills jag försökte köra sidechain, som kom i v 4.1 ... ok, nu sitter jag med 4.5 igen och med samma problem fortfarande

måste ju gå att lösa detta blir ju ingen work flow om man måste gå in och klicka av nåt varje gång man tar in en loop... kan väl inte vara så här för alla cubase användare???

Ljudkortet som är ett emu 1616 är inställt på 44.1

Redigerat av Rawbert
Postat
AAAArggh

Tänkte jo men jo 4.02 det funkar väl.. tills jag försökte köra sidechain, som kom i v 4.1 ... ok, nu sitter jag med 4.5 igen och med samma problem fortfarande

måste ju gå att lösa detta blir ju ingen work flow om man måste gå in och klicka av nåt varje gång man tar in en loop... kan väl inte vara så här för alla cubase användare???

Ljudkortet som är ett emu 1616 är inställt på 44.1

Hade det där problemet en sväng när jag lyssnade lite på några loopar ifrån Cubase eget bibliotek tom? De följde inte tempot även fast de ska men när man dubbelklickade på dem när man lagt dem på ett spår och ändrade gula noten så funkade det.

Postat
Hade det där problemet en sväng när jag lyssnade lite på några loopar ifrån Cubase eget bibliotek tom? De följde inte tempot även fast de ska men när man dubbelklickade på dem när man lagt dem på ett spår och ändrade gula noten så funkade det.

Jo men det är ju det som borde gå och ändra på.. som sagt, har ju bara kunnat drag and drop förut och allt har funkat som det ska.. det är ju rätt segt och hålla på och klicka på varenda sampling om man nu tex skulle göra en remix där man får med en massa filer

Måste ju finnas en lösning...

Postat
Jo men det är ju det som borde gå och ändra på.. som sagt, har ju bara kunnat drag and drop förut och allt har funkat som det ska.. det är ju rätt segt och hålla på och klicka på varenda sampling om man nu tex skulle göra en remix där man får med en massa filer

Måste ju finnas en lösning...

För mig HAR det funkat...för några dar innan jag testade det sist...? Skumt nog.

Då va det bara att klicka en gång på varje loop i Loopbrowser så spelade de i rätt tempo.

Men inte häromkvällen...

Postat (redigerat)

Ok.. prövade att dra in några loopar som jag själv bouncat från Cubase (44.1 och i 44.8) och det fungerar bra..

Problemet verkar vara när jag tar loopar från samplings CDs (Loopmasters) ... Är det nåt som är förinställt i looparna? går det att få dem att fungera riktigt?

Redigerat av Rawbert
Postat (redigerat)

Jag minns ett liknande problem i Cubase SX3, där rörde det sig om ACID-loopar, som automatiskt timestretchade när man importerade (per design) där det ibland kunde bli helt galet.

Jag lyckades aldrig lösa problemet, mest pga att jag inte använde acid-loopar så ofta och således sket i det. 😉

Testa att byta timestretch-algoritm?

Edit: En snabb sökning visade att flera upplever problem med ACID-loopar, även i C5; http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=128501 . (vet inte hur pass relevant tråden är för ditt problem, men kanske kan ge ett par ledtrådar i alla fall)

Redigerat av jp80x0

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.