Jump to content
Annons

Tips på någon bra microfon?

Recommended Posts

finbom (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag håller på att spela in lite röster som vi ska ha i vårat telefonisystem.

Ljudfilerna ska vara 8bitars, 8KHz och jag har problem med att få bra ljudkvalitet.

Med den mic jag har nu så måste jag använda mic boost men då hör man klar och tydligt massor av bakgrundsurr från datorn och hur man andas när man spelar in.

Och utan boost så hörs inget.

Jag använder Adobe Audtition som inspelare.

Jag letar efter någon bra mic och hoppas att någon av er kan tipsa om någon som förstärker bra utan att fånga upp alla skräpljud.

Hälsningar Magnus Finbom

Annons
Postat

Du ska nog börja med att få tyst på datorn eller byta rum. Eftersom du ska spela upp i 8bitar / 8khz så spelar det nog ingen större roll vilken mikrofon du har.

Postat

Spela in längre bort från datorn. Skit i att andas 😎

Du andas väl ändå inte samtidigt som du pratar, så då är det ju bara att redigera bort andningsljuden efteråt i Audition.

finbom (oregistrerad)
Postat

Tack!

Jo, jag har spelat in lite tidigare men aldrig med 8/8 i kvalitet.

Det är skitsvårt att få bra ljud. Och det jag märker är att när micken är inkopplad så ger det utslag på nivåmätaren direkt med några decibel med något brummande ljud.

Funderar på att ta en längre kabel och ha datorn utanför rummet.

Men hur som helst, Jag använder nu ett 150:- headtset med mick att spela in med, och jag antar att man kanske borde ha en riktig mick med "puffskydd".

Så något tips på en bra mick och var den kan köpas vore trevligt. :-)

Hälsningar Magnus Finbom

Postat

Innan Du köper mick/ puffskydd, prova att placera hedsetmicken på ett annat ställe framför munnen. Sätt handen framför munnen och andas ut kraftigt. Nu känner Du var luftstömmarna tar vägen (de som orsakar puffar och överdrivet andningsljud). Se till att micken inte hamnar där. Ett läge man brukar hamna i är strax nedanför munnen/ ovanför hakan. Detta i kombination med en längre sladd, så att Du hamnar längre ifrån datorn, torde lösa Dina problem.

Postat
Med den mic jag har nu så måste jag använda mic boost men då hör man klar och tydligt massor av bakgrundsurr från datorn och hur man andas när man spelar in.

Jag undrar om det inte är ett generellt problem med billiga ljudkort, att det blir en massa bakgrundssurr från den interna förstärkaren, inte minst när man kör "mic boost".

Det blir inte bättre om du spelar in i 44kHz och sedan konverterar det i mjukvara, va?

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.