Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, nu ska jag Àntligen snart börja bygga egen vÀska för pedaler för akustiskt bruk. SÄhÀr ser det ut för tillfÀllet:

post-20170-1264622650_thumb.jpg

Jag funderar lite pÄ att skaffa en kompressor ocksÄ av nÄgot slag, men det fÄr i sÄ fall bli lite senare

Jag har Àven en Daemon Wah men nÀr jag koppla den till dessa pedaler blev det ett jÀkla oljud..

Det jag har lite problem med just nu Àr altsÄ surr och oljud som stör nÀr jag pluggar in i PA/förstÀrkare osv..

Skulle det vara passande att skaffa nÄgon typ av noise-gate i pedal form? Har hört att ISP har en helsilverfÀrgad liten pedal som fÄtt bra recensioner. Risken Àr vÀl om man kör för mycket noise reduction att tonen försvinner och frÄn akustisk synvinkel Àr ju det en hemsk mardröm, klangen ska fram!

Vad tror ni om detta?

//Emil

Annons
Postat

Och detta Ă€r för akustiskt gitarr? Är aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra. Du kanske fĂ„r till en fantastiskt ton, vad vet jag.

Ordningen pÄ pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sÀtta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -sÄ att dessa effekter lÀggs pÄ en sÄ fÀrdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (anvÀnd dessutom med mÄtta, sÀrskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, Àr det en volympedal? SjÀlv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sÀnka den fÀrdiga tonen men behÄlla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. SÀtter man den före overdrive/dist sÄ ökas ju gain (dist) nÀr man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)

Detta Àr lite generella rÄd. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan fÄ till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det Àr bra att kunna grunderna iaf sÄ man vet vad man gör. I 99 fall av 100 sÄ det konventionella bÀst, det Àr liksom dÀrför det Àr konventionellt (tex att man sÀtter overdrive före reverb).

Surr och brum kan uppstÄ om batterier Àr dÄliga. Det kan ocksÄ uppstÄ jordbrum om elen Àr taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dÄligt avskÀrmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra pÄ batterier sÄ vet du om det Àr elen som Àr problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning

Ju mer du skruvar upp volymen pÄ pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med Àn utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det Àr ett sololjud dÄ...

Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstÀrkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. BÀttre dÄ att koppla in i PA:t eller köpa en förstÀrkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska lÄta som en akustisk gitarr...

Kompressor pÄ akustisk gitarr kan vara ett vÀldigt bra sÀtt att fÄ fram tonen i en mix, sÄ att man hör mer Àn bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivÄn och kan Àven döda dynamiken om du stÀller den för hÄrt.

Postat (redigerat)
Och detta Ă€r för akustiskt gitarr? Är aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det ju bra. Du kanske fĂ„r till en fantastiskt ton, vad vet jag.

Ordningen pÄ pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sÀtta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -sÄ att dessa effekter lÀggs pÄ en sÄ fÀrdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (anvÀnd dessutom med mÄtta, sÀrskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, Àr det en volympedal? SjÀlv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sÀnka den fÀrdiga tonen men behÄlla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. SÀtter man den före overdrive/dist sÄ ökas ju gain (dist) nÀr man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)

Detta Àr lite generella rÄd. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan fÄ till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det Àr bra att kunna grunderna iaf sÄ man vet vad man gör. I 99 fall av 100 sÄ det konventionella bÀst, det Àr liksom dÀrför det Àr konventionellt (tex att man sÀtter overdrive före reverb).

Surr och brum kan uppstÄ om batterier Àr dÄliga. Det kan ocksÄ uppstÄ jordbrum om elen Àr taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dÄligt avskÀrmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra pÄ batterier sÄ vet du om det Àr elen som Àr problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning

Ju mer du skruvar upp volymen pÄ pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med Àn utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det Àr ett sololjud dÄ...

Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstÀrkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. BÀttre dÄ att koppla in i PA:t eller köpa en förstÀrkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska lÄta som en akustisk gitarr...

Kompressor pÄ akustisk gitarr kan vara ett vÀldigt bra sÀtt att fÄ fram tonen i en mix, sÄ att man hör mer Àn bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivÄn och kan Àven döda dynamiken om du stÀller den för hÄrt.

[/url]

Yep! detta e för akustisk gura

Jag vill kunna variera mitt ljud+att pedalerna Àr sÄ pass bra att jag kan anvÀnda dem nÀr jag lirar el-gura.

Den stora grÄa bosspedalen Àr en vanlig volympedal. Den gula lÄdan Àr en overdrive/preamp som jag anvÀnder som boost för bÄde komp + solospel, jag har den sist i kedjan eftersom jag har den instÀlld pÄ att den ska smÄdista lite + att den Àndrar hela ljudtypen. Volympedalen fullt nerpressad anger solonivÄ (+7 db typ) Den höjer signalen sÄ pass mycket sÄ om jag vÀljer att ha den före alla effekter sÄ boostar den reverb/delay/chorus (ifall jag har pÄ dem) och det vill jag inte eftersom det inte lÄter bra.

"SĂ€tter man den före overdrive/dist sĂ„ ökas ju gain (dist) nĂ€r man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)" Ja det vill jag 😉

Jag har batterier i de flesta av pedalerna men jag driver dem ÀndÄ med en nÀtadapter ska klara av att driva ca 8 stycken 9-volts pedaler

Jag har funderat pÄ att skaffa en kompressor faktiskt, dock vet jag inte vad som Àr bra, har du nÄgot förslag?

förresten, hÀr har du en annan trÄd jag skapat som handlar om samma grej: https://www.studio.se/index.php?showtopic=73321&hl=

Redigerat av Emil16473

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.