Jump to content
Annons

Akustiskt pedalbygge


Emil16473

Recommended Posts

Tjena, nu ska jag äntligen snart börja bygga egen väska för pedaler för akustiskt bruk. Såhär ser det ut för tillfället:

post-20170-1264622650_thumb.jpg

Jag funderar lite på att skaffa en kompressor också av något slag, men det får i så fall bli lite senare

Jag har även en Daemon Wah men när jag koppla den till dessa pedaler blev det ett jäkla oljud..

Det jag har lite problem med just nu är altså surr och oljud som stör när jag pluggar in i PA/förstärkare osv..

Skulle det vara passande att skaffa någon typ av noise-gate i pedal form? Har hört att ISP har en helsilverfärgad liten pedal som fått bra recensioner. Risken är väl om man kör för mycket noise reduction att tonen försvinner och från akustisk synvinkel är ju det en hemsk mardröm, klangen ska fram!

Vad tror ni om detta?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och detta är för akustiskt gitarr? Är aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, låter det bra så är det ju bra. Du kanske får till en fantastiskt ton, vad vet jag.

Ordningen på pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sätta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -så att dessa effekter läggs på en så färdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (använd dessutom med måtta, särskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, är det en volympedal? Själv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sänka den färdiga tonen men behålla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. Sätter man den före overdrive/dist så ökas ju gain (dist) när man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)

Detta är lite generella råd. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan få till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det är bra att kunna grunderna iaf så man vet vad man gör. I 99 fall av 100 så det konventionella bäst, det är liksom därför det är konventionellt (tex att man sätter overdrive före reverb).

Surr och brum kan uppstå om batterier är dåliga. Det kan också uppstå jordbrum om elen är taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dåligt avskärmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra på batterier så vet du om det är elen som är problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning

Ju mer du skruvar upp volymen på pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med än utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det är ett sololjud då...

Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstärkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. Bättre då att koppla in i PA:t eller köpa en förstärkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska låta som en akustisk gitarr...

Kompressor på akustisk gitarr kan vara ett väldigt bra sätt att få fram tonen i en mix, så att man hör mer än bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivån och kan även döda dynamiken om du ställer den för hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och detta är för akustiskt gitarr? Är aningen skeptisk till behovet av en massa pedaler till akustisk gitarr, verkar enklare att ha en elgitarr om man vill latja med effekter... men du visst, låter det bra så är det ju bra. Du kanske får till en fantastiskt ton, vad vet jag.

Ordningen på pedalerna ser lite skum ut. Reverb brukar man sätta sist i signalkedjan, och dessförinnan delay -så att dessa effekter läggs på en så färdig signal som möjligt, annars brukar det bli ganska grötigt (använd dessutom med måtta, särskilt i komp!). Den stora Boss-padeln, är det en volympedal? Själv har jag satt min volympedal efter overdrive/dist men före delay/reverb. Detta för att kunna höja/sänka den färdiga tonen men behålla utklinget i rumseffekter vid volym-swells/-korrigeringar. Sätter man den före overdrive/dist så ökas ju gain (dist) när man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)

Detta är lite generella råd. Visst kan man experimentera och bryta emot "reglerna" ibland. Man kan få till ganska coola oljud genom att experimentera lite, men det är bra att kunna grunderna iaf så man vet vad man gör. I 99 fall av 100 så det konventionella bäst, det är liksom därför det är konventionellt (tex att man sätter overdrive före reverb).

Surr och brum kan uppstå om batterier är dåliga. Det kan också uppstå jordbrum om elen är taskigt dragen, och tex lysrör etc kan störa. Elgitarrer kan vara dåligt avskärmade/jordade. Prova att koppla in elen i ett annat eluttag eller testa att köra på batterier så vet du om det är elen som är problemet. Undvik att koppla in ljudutrusting i samma urtag som ljusutrustning

Ju mer du skruvar upp volymen på pedalerna desto mer brus introducerar de ofta i kedjan. Volymen bör inte vara högre med än utan en effekt, utom möjligen lite högre med overdrive/dist, om det är ett sololjud då...

Sen brukar man oftast inte köra en akustisk gura i en elgitarrförstärkare, eftersom det brukar bli ganska grötigt. Bättre då att koppla in i PA:t eller köpa en förstärkare för akustisk gitarr. Detta förutsatt att du vill att det ska låta som en akustisk gitarr...

Kompressor på akustisk gitarr kan vara ett väldigt bra sätt att få fram tonen i en mix, så att man hör mer än bara anslaget. Var lite försiktig med rattarna bara, eftersom kompressionen höjer brusnivån och kan även döda dynamiken om du ställer den för hårt.

[/url]

Yep! detta e för akustisk gura

Jag vill kunna variera mitt ljud+att pedalerna är så pass bra att jag kan använda dem när jag lirar el-gura.

Den stora gråa bosspedalen är en vanlig volympedal. Den gula lådan är en overdrive/preamp som jag använder som boost för både komp + solospel, jag har den sist i kedjan eftersom jag har den inställd på att den ska smådista lite + att den ändrar hela ljudtypen. Volympedalen fullt nerpressad anger solonivå (+7 db typ) Den höjer signalen så pass mycket så om jag väljer att ha den före alla effekter så boostar den reverb/delay/chorus (ifall jag har på dem) och det vill jag inte eftersom det inte låter bra.

"Sätter man den före overdrive/dist så ökas ju gain (dist) när man ökar volymen (fast det kanske du vill...?)" Ja det vill jag 😉

Jag har batterier i de flesta av pedalerna men jag driver dem ändå med en nätadapter ska klara av att driva ca 8 stycken 9-volts pedaler

Jag har funderat på att skaffa en kompressor faktiskt, dock vet jag inte vad som är bra, har du något förslag?

förresten, här har du en annan tråd jag skapat som handlar om samma grej: https://www.studio.se/index.php?showtopic=73321&hl=

Redigerat av Emil16473
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...