Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Har en liten idé om att först gör jag en ganska luftig digital stereomix, sen kör jag den analogt genom en analog rackmixer jag har och trycker upp vollen lite, är så förtjust i ljudet från min Rane DC24 kompressor. Kan det vara nåt för att få ett mjukt lite gammaldags ljud? 😛 Det-var-bättre-förr-Håkan.
Demonproducenten Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Har en liten idé om att först gör jag en ganska luftig digital stereomix, sen kör jag den analogt genom en analog rackmixer jag har och trycker upp vollen lite, är så förtjust i ljudet från min Rane DC24 kompressor. Kan det vara nåt för att få ett mjukt lite gammaldags ljud? 😛 Det-var-bättre-förr-Håkan. vad är det för mixer? varför kör du inte bara genom kompressorn om det är det du vill ha?
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 vad är det för mixer?varför kör du inte bara genom kompressorn om det är det du vill ha? Njaeoueao. Det är inte tekniskt möjligt med min digitalporta tror jag, Men om jag bränner en cd först och sen kör tillbaka den analogt från cd-spelare genom kompressorn in i portan igen, och ev gör lite små eq-justeringar och sen bränner en ny cd så kan jag få det att funka, och att även kunna lyssna sen vad som blev bäst. Ungefär så tänkte jag ned Rexoxrullen, den komprimerade på ett väldigt fint sätt, men tyvärr stal den en hel del diskant också.
Demonproducenten Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Njaeoueao. Det är inte tekniskt möjligt med min digitalporta tror jag ah glömde ju att du inte sitter med en vanlig dator å ett vettigt ljudkort där ser du 😛
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 ahglömde ju att du inte sitter med en vanlig dator å ett vettigt ljudkort där ser du 😛 Ni som har ljudkort och Mikrosoffs otäcka burkar, kan ni införliva en analog outbordsburkskompressor i slutmixen då?
Gilbert Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 (redigerat) Ni som har ljudkort och Mikrosoffs otäcka burkar, kan ni införliva en analog outbordsburkskompressor i slutmixen då? Givetvis, om man har rätt hårdvara. Men: https://www.studio.se/index.php?showtopic=67218 Redigerat 27 januari 2010 av Gilbert
Demonproducenten Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Ni som har ljudkort och Mikrosoffs otäcka burkar, kan ni införliva en analog outbordsburkskompressor i slutmixen då? jadå 😛 med rätt dsp-kort kan man ansluta outboards direkt i mixen annars tänkte jag i detta fallet att du mixat ihop låten, skickar ut mixen genom två utgångar in i kompressorn, tillbaka ut från kopressorn till ljudkortets inputs å så spelar du in vad som kommer där det borde du ju kunna göra på din porta också? kan du inte mixa ner en mix till två kanaler å skicka ut den samtidigt som du plockar in nytt på två andra?
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 Givetvis, om man har rätt hårdvara. Men: https://www.studio.se/index.php?showtopic=67218 Blev det nåt skumt? När jag nu ska citera ser jag en blå länk, men det går inte att klicka på den?? Är idén med analog masterkomprimering nåt somliga gör?
Demonproducenten Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Är idén med analog masterkomprimering nåt somliga gör? ja inte har du uppfunnit hjulet iaf 😛
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 Blev det nåt skumt? När jag nu ska citera ser jag en blå länk, men det går inte att klicka på den?? Är idén med analog masterkomprimering nåt somliga gör? Nu fick jag länken att fungera, tack för den. Det finns tydligen andra som tänker lite lika som jag. Så det är värt att testa. Att komprimera lite garnn i flera steg tror jag är bra. Och placeboeffekten ska inte underskattas!
Guitar Nilsson Postat 27 januari 2010 Trådstartare Postat 27 januari 2010 jadå 🙂med rätt dsp-kort kan man ansluta outboards direkt i mixen annars tänkte jag i detta fallet att du mixat ihop låten, skickar ut mixen genom två utgångar in i kompressorn, tillbaka ut från kopressorn till ljudkortets inputs å så spelar du in vad som kommer där det borde du ju kunna göra på din porta också? kan du inte mixa ner en mix till två kanaler å skicka ut den samtidigt som du plockar in nytt på två andra? Jo det går det nog när jag tänker efter. Jag kan ställa varje kanal/regels effekt send så att den skickar ut mer via effekt send ju mer jag höjer regeln, och sen.... eh... på nåt vis går det nog. Jag har en seglarkompis som förr var en av värstingarna i studiobranschen Gunnar Sehlin, på den tiden (rullbandare) körde de ihop två stereospår till mastern, två spår komprimerades ganska hårt och blandades med två mer normala spår.
Linus Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 (redigerat) Att köra genom din analoga rackmixer ger inget. Summeringen i din porta är bättre. Att köra genom din Rane-kompressor däremot, visst - om du gillar soundet av kompressorn så kör på. 😛 Om du ska köra din mastring genom kompressorn så låter det riktigt omständigt att använda porta, bränna 16-bit audio cd av stereomixen och därefter mastra... En dator, ljudkort med flera in/ut och sedan analogkompressorn som en insert hade lätt varit att föredra. Redigerat 27 januari 2010 av Linus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.