andreashc Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Har det hänt att någon av er har skurit runt 1000hz på elgitarr och fått bra resultat? Jag sitter på jobbet och kom och tänka på om det kanske skulle kunna vara något att testa... Fortfarande för att få det tajta, ogrumliga och mer kompakta ljudet med en tydlig diskant. Jag vill trycka ihop den och lägga den på sin plats. Gitarren är jäkligt kaxig mot mig..hjälp mig att slå tillbaka...
Gilbert Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Har det hänt att någon av er har skurit runt 1000hz på elgitarr och fått bra resultat?Jag sitter på jobbet och kom och tänka på om det kanske skulle kunna vara något att testa... Fortfarande för att få det tajta, ogrumliga och mer kompakta ljudet med en tydlig diskant. Jag vill trycka ihop den och lägga den på sin plats. Gitarren är jäkligt kaxig mot mig..hjälp mig att slå tillbaka... Exakt var du ska skära eller höja måste du ta reda på själv genom att lyssna men det vanligaste tillvägagångssättet är att svepa (med ett relativt smalt Q-värde och ordentligt med gain) och leta efter saker som ”låter illa/fel” och sedan dippa där med lämpligt Q-värde och mängd.
Demonproducenten Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 som gilbert säger - hur kom du fram till just 1000Hz förresten?
Claes Holmerup Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 Jäpp - det är bara att testa att svepa med eq och ser var du behöver lägga den för att det ska låta så bra bra som möjligt (eller var det låter minst dåligt... 😛 ). Om du inte får ljudet tillräckligt "kompakt", så behöver du kanske laborera med kompressor också...?
rockstone Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 lånar tråden lite, om man tex upptäcker att gittaren låter bäst på 5000hz som exempel och att den inte typ låter varken bra eller illa mellan 100 och 500 hz skall man då höja den vi 5000 och sänka den massor vid 100-500 för att ge andra instrument mer plats i mixen eller skall man helt enkelt låta bli att eq-a vid 100-500, hoppas ni förstår...svårt att förklara men
Claes Holmerup Postat 27 januari 2010 Postat 27 januari 2010 lånar tråden lite, om man tex upptäcker att gittaren låter bäst på 5000hz som exempel och att den inte typ låter varken bra eller illa mellan 100 och 500 hz skall man då höja den vi 5000 och sänka den massor vid 100-500 för att ge andra instrument mer plats i mixen eller skall man helt enkelt låta bli att eq-a vid 100-500, hoppas ni förstår...svårt att förklara men Man brukar generellt rekommendera att man ska sänka det som låter sämre, hellre än att höja det som låter bättre. Det har visserligen sin förklaring i analogvärlden, där en höjning också innebär mer brus från själva eq:n - men kan vara något att ha i bakhuvudet även i den digitala världen, eftersom eventuellt brus kan bli tydligare när man höjer, även om eq:n i sig inte tillför något ytterligare brus än det som finns från början... Låter något frekvensområde varken bra eller illa, så är det lämpligast att inte röra det - om man inte behöver justera det för att få plats med andra instrument i mixen förstås... 🙂
andreashc Postat 28 januari 2010 Trådstartare Postat 28 januari 2010 Hej. Att jag kom fram till just 1000hz var mer en sån här "undra vad som händer om man gräver lite där, kommer då frekvenserna runt 2000hz fram mer? Dom låter ju bra.. Undra om det är vanligt...bäst och kolla hur andra har resonerat kring det..." Men jag kom till studion och testade, och det blev inte alls vad jag väntat mig. Däremot blev det lite bättre av att smala till frekvensområdet på överhängen lite. Nu har dom en liten pusch vid ca 8000-9000. Då blev gitarrerna plötsligt lite tydligare. absolut så kan kompressor vara en bra lösning, men det känns lite som att gå förbi problemet. Att ge instrumenten sin plats känns som att det är något man gör med hjälp av EQ, sen kan man förbättra och förstärka med kompressorer, sen sisst tar man fram effekterna... Har jag fel? I rockmusik som jag sysslar mest med så känns allt ofta väldigt gitarrbaserat. Därför känner jag att det är viktigt för mig att få dom att låta tydligt och att kännas. Det som saknas i det jag gör är den här "spetsen"/"taggen"/"rivet". Det är det som jag kallar för att få gitarren att låta tajt och kompakt. Det är den som "känns". För mig blir den spetsen väldigt rund och mjuk, men ändå ok tror jag. Men jag vill få den spetsig och hård. Har ni varit med om samma sak? Några tips? mvh Andreas
ONSatan Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 (redigerat) För mig blir den spetsen väldigt rund och mjuk, men ändå ok tror jag. Men jag vill få den spetsig och hård. Hm, om vi definierar "spets" och "hårdhet" lika så är väl det nått man (i teorin) kan fixa med lite EQ? Jag tycker gitarrer blir "vassare" om man med EQ sänker runt 150-500Hz och höjer runt 12-16kHz. Kombinerar man detta med multibandskompressor som komprimerar ihop botten så kan de bli väldigt vassa (och jobbiga att lyssna på). (och tvärt om med EQ och kompressor när man vill ha dem "varmare"). Men, nu kanske vi inte definierar vasst och "hårt" på samma vis... ? Hoppas någon som är mindre lekman kan utveckla. Cheers! Redigerat 28 januari 2010 av ONSatan
Anders F Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Hejsan Att skära gitarrer gör jag alltid i mixen. Ibland så kan det bli ett automatiserat filter om det behövs mycket skärning ihop med andra instrument, men att gitarren låter tunn ensam. Men 1Khz har jag aldrig kommit upp till. Max har väll varit mellan 300-400hz. Om du behöver skära mer så kanske du ska kika på de andra instrumenten mer. Det frekvensområde som jag tycker är känsligast på elgitarr är mellanregistret. Om du har en duktig gitarrist så spelar han dynamiskt vilket ger bra känsla, men kan även ställa till problem då mellanregistret gärna sticker iväg i mellåt. Detta löser jag oftast med en multibandskompressor som får ta hand om mellanregistret just när det sticker iväg för mycket. Kompressor på gitarr kan ställa till det om man inte är försiktig. Den kan lätt göra gitarren livlös och odynamisk. Så jag brukar oftast först testa att paralellkomprimera den för att få mer kontroll, men åndå "illusion" av dynamiskt spel. Sedan är det ju det klassiska att man aldrig kan säga något generellt, men dessa saker är några av de saker jag brukar ta till som ofta funkar bra och hjälper till med de problem som jag finner vanligt förekommande. Nästa problem är ofta rummet, men det är en annan femma 😲 MVH Anders
djbolton Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Jag har någon gång sänkt gitarrerna mellan 1000 och 3000 Hz för att få plats med sången, men det är ju en annan sak... /Johan
laxlaxlax Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Man brukar generellt rekommendera att man ska sänka det som låter sämre, hellre än att höja det som låter bättre. Det har visserligen sin förklaring i analogvärlden, där en höjning också innebär mer brus från själva eq:n - men kan vara något att ha i bakhuvudet även i den digitala världen, eftersom eventuellt brus kan bli tydligare när man höjer, även om eq:n i sig inte tillför något ytterligare brus än det som finns från början...Låter något frekvensområde varken bra eller illa, så är det lämpligast att inte röra det - om man inte behöver justera det för att få plats med andra instrument i mixen förstås... 🙂 Brukar man rekommendera att inte höja reglar för att det också tillför mer brus?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 (redigerat) Brukar man rekommendera att inte höja reglar för att det också tillför mer brus? Som Claes sa så är det bättre att skära det som låter illa än att höja det som låter bra. En regel bör ligga på max 0dBU för att inte ge mer brus än nödvändigt. Redigerat 28 januari 2010 av Analogfreak
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.