Jump to content
Annons

Cubase 5 - importerad audio blir 'notchad'


Shamzi (oregistrerad)

Recommended Posts

Shamzi (oregistrerad)

Hejhej!

Jag har efter många om och med köpt cubase 5, från sx3.

Det är nog det bästa jag gjort på länge. Otrolig skillnad på de olika versionerna!

Hursomhelst så har jag ett problem.

När jag exempelvis importerar en loop, som ett audiospår i 5'an. Så blir den en aningen notchad och låter lite som om den var kompressad.

det låter som om jag skulle eq'a ner topparna en aning, och ljudet förlorar sin krispighet.

Vad kan detta bero på? är det någon inställning någonstans?

Jag har självfallet inga effekter, pluggar eller något annat på varken kanalen eller mastern.

Loopen låter som den ska i importfönstret men inte i programmet, så det är cubase som härjar.

Tacktack!

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejhej!

Jag har efter många om och med köpt cubase 5, från sx3.

Det är nog det bästa jag gjort på länge. Otrolig skillnad på de olika versionerna!

Hursomhelst så har jag ett problem.

När jag exempelvis importerar en loop, som ett audiospår i 5'an. Så blir den en aningen notchad och låter lite som om den var kompressad.

det låter som om jag skulle eq'a ner topparna en aning, och ljudet förlorar sin krispighet.

Vad kan detta bero på? är det någon inställning någonstans?

Jag har självfallet inga effekter, pluggar eller något annat på varken kanalen eller mastern.

Loopen låter som den ska i importfönstret men inte i programmet, så det är cubase som härjar.

Tacktack!

Calle

Halloj!

Förlåt för OT 😆 men hur upplevde du skillnaderna mellan SX3:an och C5:an?

Siter och grubblar på om jag som hemmapulare kan utnyttja 5:an och få ut mesta möjliga.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej!

Jag har efter många om och med köpt cubase 5, från sx3.

Det är nog det bästa jag gjort på länge. Otrolig skillnad på de olika versionerna!

Hursomhelst så har jag ett problem.

När jag exempelvis importerar en loop, som ett audiospår i 5'an. Så blir den en aningen notchad och låter lite som om den var kompressad.

det låter som om jag skulle eq'a ner topparna en aning, och ljudet förlorar sin krispighet.

Vad kan detta bero på? är det någon inställning någonstans?

Jag har självfallet inga effekter, pluggar eller något annat på varken kanalen eller mastern.

Loopen låter som den ska i importfönstret men inte i programmet, så det är cubase som härjar.

Tacktack!

Calle

Den ändras inte i tempo? Ifall det är en stor tempoförändring så påverkar det ju resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shamzi (oregistrerad)

cRiTza: Nejdå, det är ljudet som förändras.

Det visade sig hursomhelst att detta problemet försvann, och har inte återkommit.

Var nog bara något tillfälligt skumt, som gick över..

CHAE:

Jag tycker skillnaden var fantastisk.

Jag upplever att de har uppdaterat ljudmotorn, allting låter bättre! Då menar jag att det sitter bättre, och låter... ja helare på något vis.

Samtidigt är det stora skillnader strukturmässigt, och mitt arbetsflöde har förbättrats avsevärt.

Tycker att medföljande pluggar är bra, och cpu'n hålls nere.

Jag är helt nöjd med min uppdatering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...