Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Låtar gjorda i Cubase LE, öppna dem i Cubase Ess 4 och sedan Audio Mixdown där och sedan öppna dem i Wavelab Lite.

Nej, det blir knas. Precis som om Cubase Ess 4 inte är bakåtkompatibelt.

Frågan blir: Kan man ha Cubase Essential 4 och Cubase LE samtidigt installerade på datorn?

Jag har kvar min gamla Cubase LE på cd... ännu så länge.

😏

//:debatt

Annons
Postat

Tro det kan bli konstigt....

Anvander du samma ljudkort som nar du forst hade LE?

Jag har mekat en del med detta, men hade aven ljudkortsbyte involverat.

Var enklare att slappa, och istallet suga in ljudfilerna in nya Cubase Essential projekt....

S

Postat (redigerat)
Tro det kan bli konstigt....

Anvander du samma ljudkort som nar du forst hade LE?

Jag har mekat en del med detta, men hade aven ljudkortsbyte involverat.

Var enklare att slappa, och istallet suga in ljudfilerna in nya Cubase Essential projekt....

S

Nej, jag bytte dator, ljudkort och Cubase-version i samma veva.

Att öppna och spela upp projektljudfilerna som skapats i Cubase LE (1) med mitt gamla ljudkort på den nya datorn, med det nya ljudkortet och med Cubase Essential 4 istället går... men bara om jag byter ljudkortsdrivrutininställning från M-Audio FTU (som det ska vara) till ASIO duplex driver och tillbaka till M-Audio FTU inom loppet av några sekunder. Annars hörs ingenting!

Problemet blir dock SENARE när jag ska göra Audio Mixdown i Cubase Essential 4 av låtar jag skapat i Cubase LE. Det verkar gå, men jag kan INTE spela upp filerna sedan så att de hörs, varken i Wavelab Lite eller i Windows Media Player. Ingen synlig vågform bildas.

Konstigt att ett program inte är bakåtkompatibelt.

Fick för mig att någon hade två versioner av samma program installerade på sin dator av anledningen att det kunde bli problem av nämnda slag, men jag kanske minns fel?!

Eftersom jag kan trixa med drivrutininställningen enligt ovannämnda beskrivning och faktiskt höra de gamla låtarna iaf, så funderade jag på att spela in dem via s/pdif in till en DAT-bandare digitalt och sedan föra in dem som wav-filer direkt in till datorns Cubase Essential 4 faktiskt. Då denna DAT-bandare bara har möjlig digital signalväg ena hållet, får jag köra analogt in eller ut (valfritt) till/från bandaren. Det är en kopieringsspärr Sony införde. En kreativ idé om det inte går på annat sätt...

😆

Redigerat av debatt
Postat
Problemet blir dock SENARE när jag ska göra Audio Mixdown i Cubase Essential 4 av låtar jag skapat i Cubase LE. Det verkar gå, men jag kan INTE spela upp filerna sedan så att de hörs, varken i Wavelab Lite eller i Windows Media Player. Ingen synlig vågform bildas.

Konstigt att ett program inte är bakåtkompatibelt.

Fick för mig att någon hade två versioner av samma program installerade på sin dator av anledningen att det kunde bli problem av nämnda slag, men jag kanske minns fel?!

ja det ska gå att ha olika versioner av cubase utan problem

du kan öppna projekt från tidigare eller enklare versioner men inte omvänt

spara alltså som nytt projekt om du fortfarande vill öppna filen i båda och skriv inte över originalet

problemet med audiomixdown har troligtvis inget med kompabiliteten att göra utan är troligen en inställning innan programmet

Postat

Jag tror att problemet har mer med ljudkortet att gora....

Datorn kan ha mer an en version av Cubase installerad, men dessa LE versioner verkar vara ljudkorts-specifika...

Det var min slutledning efter att ha kort en EMU version av LE, en Presonus version av LE4 (some inte hade Rewire) - gick sedan till Essential 4.

Lyckades dock aldrig att helt oppna EMU LE project i Presonus LE4....

Hade sedan samma problem med att oppna dessa LE versioner i Essential, och deletade alla gamla project, men sparade ljudfilerna.

Detta var inget problem for mig, eftersom jag inte anvander midi instrument i Cubase.

S

Postat
ja det ska gå att ha olika versioner av cubase utan problem

du kan öppna projekt från tidigare eller enklare versioner men inte omvänt

spara alltså som nytt projekt om du fortfarande vill öppna filen i båda och skriv inte över originalet

problemet med audiomixdown har troligtvis inget med kompabiliteten att göra utan är troligen en inställning innan programmet

Ok.

Om det går att öppna projekt från tidigare, enklare versioner men inte omvänt har det ju ingen betydelse om jag skriver över Cubase LE-originalet.

Jag ska ju egentligen inte behöva öppna dem i Cubase LE, menar jag...

Hursomhelst, tack för detta klargörande!

Kommer att se mer på detta nästa vecka.

Det är säkert en inställningssak... som så ofta annars.

🙂

Postat (redigerat)
Jag tror att problemet har mer med ljudkortet att gora....

Datorn kan ha mer an en version av Cubase installerad, men dessa LE versioner verkar vara ljudkorts-specifika...

Det var min slutledning efter att ha kort en EMU version av LE, en Presonus version av LE4 (some inte hade Rewire) - gick sedan till Essential 4.

Lyckades dock aldrig att helt oppna EMU LE project i Presonus LE4....

Hade sedan samma problem med att oppna dessa LE versioner i Essential, och deletade alla gamla project, men sparade ljudfilerna.

Detta var inget problem for mig, eftersom jag inte anvander midi instrument i Cubase.

S

Ja, tyvärr tror jag det kan stämma att en del LE-versioner faktiskt är ljudkortsspecifika. T.ex. har jag en version av Ableton som jag fick med mitt nya ljudkort M-Audio och det vete 17 om inte det står något om M-Audio Enhanced version av Ableton Live! Lite 7 på det... Bara en sån sak. Word som jag köpte/fick med när jag köpte min HP-laptop för 16000 kr fungerade bara på HPs datorer och inte alls på min nya bärbara Toshiba. Det stod t.o.m på skärmen i klartext när jag skulle installera det. Blev rejält paff då!

Jag ska dock prova lite till nästa vecka. Och vara noggrann när jag sparar projektfiler så inget försvinner. och OM jag trots allt kan spela upp gamla filer=låtar, i Cubase Essential 4, så kan jag hämta ljudet via mitt ljudkort digitalt till min DAT-bandare. Uppspelning därifrån analogt till ljudkortet och nya datorns nya Cubase Essential 4 blir en nödlösning så god som någon. För det borde ju faktiskt fungera.

Ska väl avslutningsvis poängtera att problemet egentligen är att öppna de gamla Cubase LE-spåren i Wavelab Lite, sedan de audio downmixats i Cubase Essential 4.

🙂

Redigerat av debatt
Postat
Ska väl avslutningsvis poängtera att problemet egentligen är att öppna de gamla Cubase LE-spåren i Wavelab Lite, sedan de audio downmixats i Cubase Essential 4.

har du exporterat som wav broadcast kan det bli problem att öppna i andra program

broadcast innehåller även metadata som info och text

kontrollera alltså formatet?

vissa bittal kanske heller inte kan öppnas...

kan du importera filen tillbaka till cubase eller är det också ett problem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.