Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla proffs!

Jag är så jäkla efter på det här med studio. Min dröm är att bygga en egen studio för eget musikproducerande när jag får råd. Men vart börjar man? Vad kan man göra själv och vad ska proffs göra? Vad är det man alltid behöver i grunden? Vad jag har förstått så är det ganska mycket upp till en själv numera. Praktiskt taget så verkar vemsomhelst kunna fixa en hemmastudio på ett par dar. Mycket mjukvara och ett par hårdvarusynthar så har man det.

Jag har bara jobbat i Reason som grund hittills, konstant i snart 3 år, och tro mig, man får faktiskt till ganska mycket ur ett program bara man djupforskar. Gör det mesta inom den elektroniska genren. Vet att jag har känslan för att skapa min egen musik. Men känner att jag vill ta några kliv upp för spetsa till mitt material och för att få till ljudkvalitén och soundet. Gick media med ljudutbildning som fördjupning, så en del baser kan jag. Men att bygga en egen studio känns sååå avlägset...

Detta är min dröm - att fixa kvalitétsverktyg till en bred monsterstudio för elektroniskt musikskapande, det är det jag siktar mot. Samtidigt går ryktena om att man klarar sig inom den elektroniska genren enbart med virituella verktyg nuförtiden. Har aldrig hållt på med DJ:ande ens, vilket de flesta producenter verkar ha gjort/gör.

Alla snälla och duktiga - hjälp mig med min dröm, ni som kan! Antar att jag låter pinsamt okunnig nu. Men ge mig några råd så ska ni få några % per sålt album sen!

All respekt och tusen tack till alla kunniga och givmilda inom studiokunskapen!

//M_D

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hej och välkommen till forumet.

Som du kommer märka så huserar inte bara proffs här. De flesta av oss är nog amatörer i större eller mindre utsträckning, som sitter hemma i en mindre skrubb och svettas...

Sök igenom forumet så kommer du att hitta svar på många av dina frågor - allt från budget, till hur man bygger flytande golv och isolerar sångbås.

//nemo

Postat

Jag tycker du värkar ha en ganska bra grund med Reason och en dator. Nästa steg kan vara att skaffa ett par bra monitorer om du inte redan har det. Sedan kanske du vill spela in sång då kanske du behöver ett nytt ljudkort en mic och ev en preamp. Egentligen kan man inte säga att det här borde du göra här näst. Allt beror på vad du vill göra och hur du vill göra det.

Välkommen hit i alla fall.

Postat
Samtidigt går ryktena om att man klarar sig inom den elektroniska genren enbart med virituella verktyg nuförtiden.

Japps du klarar dig mer än väl, men det är mycket tråkigare 😉

Postat (redigerat)
Detta är min dröm - att fixa kvalitétsverktyg till en bred monsterstudio för elektroniskt musikskapande, det är det jag siktar mot.

Hm. Korg Legacy , Linplug Albino , kanske en Moog V , alla som VST , kan det vara nåt ? De är dom jag hitills hört som är riktigt överjäklig mäktiga, finns några till . du behöver ett värdprogram förståss. Om du vill kunna jobba i "Proffsmiljö" (Nu kommer jag att få skit ) så är det Logic i Macmiljö som gäller eller Digidesign´s Protools och tillbehör. sedan ska du väl ha DSP-kort.

Sedan får du ju köra i 24bitar 192 Khz hela vägen. Det betyder att du kommer att behöva datakraft som kostar kraftiga pluringar. Skulle tippa att det inte stannar under 35000 :- bara datorkraften. Detta gäller om du verkligen vill köra ovan uppräknade synthar tillsammans med de grymmaste effekterna som finns.

Kostar att ligga i topp.

Redigerat av Kill All Autotuner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.