Jump to content
Annons

Vad behöver jag för att mixa analogt?

Recommended Posts

Postat

Att mixa med riktiga reglar är det enda!! Kul att fler tänker lika. Tycker verkligen om min Tascam 2488 mklll digitalporta. Man kan ju hissa och sänka fem sex reglar samtidigt. Det gillar jag.

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Oki..Så du kör porta?? jag tänkte fortfarande köra det i datorn men själva eq analogt på mixern...ska bara bestämma mig hur jag ska göra..om det blir en zed16r eller nåt gammalt bord och nytt ljudkort...

Postat
hittade en likadan mixer med 24 kanaler för 5000 i göteborg...men tror du att denna är ett alternativ eller??

Körde på en Mackie 8-bus tidigare och tycker att de har oförtjänt dåligt rykte. Låter helt ok för de pengarna. 5000 tycker jag är ett kap!

Postat

alright

Postat

analogfreak: ja det är klart den är men den kostar ju fan en hel bonnagård...men det är väl det som ska till...

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
analogfreak: ja det är klart den är men den kostar ju fan en hel bonnagård...men det är väl det som ska till...

Nej du får den för mindre än 50k 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

jag vet....som hittat....🙂

Postat

analogfreak: vad kör du för mixerbord???

Postat
analogfreak: vad kör du för mixerbord???

Yamaha DM1000 (digitalbord)

Har nyss flyttat så jag håller på att bygga studio så det är därför man inte ser några kablar kopplade ännu.

Studion har varit nerpackad i snart 8 månader pga att jag i somras flyttade till ett ställe jag vantrivdes på och beslöt mig för att flytta igen.

Så snart kan jag komma igång... 🙂

Postat

åfan...hoppas det blir bättre nu då!...är du nöjd med mixern? om mna har digitalmixer behöver man väl inga ad/da omvandlare?

Postat

måste bara fråga vad är OMNI IN omni ut??

Postat

Digitalborden har inbyggda AD/DA och Yamaha har faktiskt riktigt bra AD/DA.

Yamaha har nära samarbete med Steinberg och har en väldigt bra DAW-styrning för Steinbergs DAW.

Postat

coolt jag kör ju nämnligen cubase...ska kika lite närmare på detta alternativ, har den schysst equalizer osv?

Postat

hur är det med yamaha, billigare i england det också?

Postat

jaha va fam den ligger ju på 50 lök den också....

Postat
coolt jag kör ju nämnligen cubase...ska kika lite närmare på detta alternativ, har den schysst equalizer osv?

Jag tycker den är jättebra för den skär precis där jag vill att den ska skära.

Man kan välja mellan 2 olika lägen där det andra läget är mer som en analog EQ som påverkar signalen på ett traditionellt sätt.

Det finns Add-On effekter till borden som låter riktigt bra. Dom effekterna ingår numer när man köper borden.

Postat

okej...hur mycket gav du för ditt?

Postat
jaha va fam den ligger ju på 50 lök den också....

Sen måste du köpa interfacen också beroende på vilket format du ska köra.

Postat
okej...hur mycket gav du för ditt?

Det är irrelevant eftersom Yamaha har höjt sina priser. 🙂

01v96 skulle kunna vara ett alternativ om du tycker Dm1000 blir för dyrt.

Postat (redigerat)

okej...hmmm....

Redigerat av BJORNANDERSSON
Postat

tack för länken...ska kika på den...interfacet, är det i rackformat eller?

Postat
tack för länken...ska kika på den...interfacet, är det i rackformat eller?

Nej det sätter man i en slot på baksidan bordet.

Postat

yamaha01v96my16at.l.jpg

Det här interfacet skulle jag rekommendera eftersom det default finns 8 ADAT I/O på 01v96. Med det här interfacet får du ytterligar 16 I/O vilket ger dig 24 ADAT I/O.

Postat

alright...borde ju få ett jävligt bra bord även i det där yamahabordet som du länka till....vad är det som skiljer det och dm1000?

jobbar du som producent eller?

Postat

oki...så bordet och detta interface sen är det bara att köra??

Postat

Förutsatt att du har 24 ADAT I/O i datorn så där kan jag rekommendera RME HDSPe Raydat.

products_hdspe_raydat_4.jpg

Postat

okej....nice...får kolla va det landar på...

Postat
alright...borde ju få ett jävligt bra bord även i det där yamahabordet som du länka till....vad är det som skiljer det och dm1000?

jobbar du som producent eller?

Nej jag driver inget företag eftersom det skulle vara svårt att få det att gå runt.

Dm1000 har 48 kanaler medan 01v96 har 32. Dm1000 har full automation vilket inte 01v96 har.

Dm1000 har 2 slotar för Mini-YGDAI kort medan 01v96 har 1 slot.

Men bägge borden har motoriserade faders och kan syncas via studiomanager med ditt DAW. Du behöver inte spara inställningar i bordet utan alla inställningar

i bordet sparas tillsammans med DAW-projektet. Varje gång du öppnar ett projekt så kommer det en dialogruta ifall du vill syncronisera bordet mot projektet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.