Jump to content
Annons

Vad behöver jag för att mixa analogt?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Kollar lite på zed-16r men vet inte om det kankse är lite overkill..

vad behlver jag för att kunna skicka signalen från datorn till mixerbordet och tillbaka igen?

jag vill kunna mixa med mixerbordet, kommer jag då att få köra dyra ad/da omvandlare? hur kopplar jag? har jobbat med mixerbord i livesammanhang tidigare bara..

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Du behöver ett ljudkort med många analoga in/ut - eller ett ljudkort med ADAT-anslutningar, som du sedan kopplar in externa AD/DA-omvandlare på.

...eller då ZED 16R, där du har både ljudkort, omvandlare och analog mixer samlat i en burk och troligen blir en billigare lösning...

Sedan kan du förstås få ännu bättre ljudkvalitet om du går upp på dyrare omvandlare och dyrare mixer - men det springer iväg snabbt som 17 i pengar när man vill upp bara ett litet snäpp till... Det vill också till att du har lyssning som kan återge den bättre ljudkvaliteten, för att du ska kunna uppskatta den ordentligt - och då springer det iväg i ännu mer pengar... 😏

Postat

Om du förklarar varför du vill mixa på mixerbordet så kan vi enklare hjälpa dig.

Ljudkvalitetsmässigt får du nog punga upp med rätt mycket innan det blir bättre eller åtminstone likvärdigt som att mixa internt i datorn..

Men det finns ju andra aspekter, som att en mixer blir mer "hands on".

drloop (oregistrerad)
Postat

Skall du göra nåt mer än bara sätta EQ och ställa nivåer så får du skaffa dig en massa outboards, kompressorer, delayer, reverb....

Postat (redigerat)

Jag vill mixa analogt på ett mixerbord för att jag har jobbat med mixerbord förut och kan det, när jag sitter och ska mixa i datorn blir jag på något sätt ljudblind och mixar istället med ögonen...

Det blir med hög sannolikhet ett zed-16r när jag samlat ihopa bra med stålar för att fixa detta...

Vad snackar vi för pengar lars?? 20.000? 30.000 40.000 50.000?

jag har ju bara 8 i/o på mitt ljudkort just nu så lär ju behöva ett nytt sånt också om jag inte väljer zed-16r. Vad jag sett så finns det nästan bara motu 24i/o att tillgå men det kostar ju cirka 10 lax + att jag behöver pci kortet till de med? sen behöver jag väl ad/da omvandlare också? eller är dfet inbyggt i de flesta bord?

Redigerat av BJORNANDERSSON
alex30free (oregistrerad)
Postat

beror ju oxå på hur många kanaler du behöver!?! minst 16???

Sedan är frågan om det räcker med 16 kanaler där du har lite knappar du kan vrida på för EQn eller liknande så passar ju oxå en midi kontroller eller 2!

T.ex. jag gillar oxå att mixa "för hand" (bokstavligen talat), men jag använder 2 stycken Behringer BCF2000, 16 kanaler och klistrar längs ner på en remsa med tejp som jag skriver på (likt man gör på ett analogt bord) !?!

Vill du dock har analoga EQn, komprimera summan, skickar signalerna fram och tillbaka (utan fördröjning - latency) så är det ju ett analogt bord du rent av behöver!

Postat

jag behöver ett bra analogt bord...cirka 20 in ut...vad behöver jag köpa för bord?

Postat

har du kollat på Mackie's ONYX serie...de har väl ett bra pris!?!?

Blackbird (oregistrerad)
Postat
har du kollat på Mackie's ONYX serie...de har väl ett bra pris!?!?

Jobbar live med en sån. bra ljud. Om jag mins rätt så har den så du kan koppla den till dator utan några konstigheter. inget jag själv använder dock

Postat

För kvalitet med dom antal kanaler du vill ha 100 000 och uppåt.

Sedan tilkommer kostnaderna för AD , DA , Kablar , Ljudkort etc etc.

Finns lite fynd att göra på begagnat marknaden , kan du löda så kan du hitta riktiga kap som behöver fixas lite för att funka 100 %.

Postat

Precis...du har direct outs som du kopplar direkt in i ljudkortet och spelar in, sen med return från ljudkortet in i mixern...så kan du mixa analogt!

Det finns några liknande, typ Soundcraft, Allen&heath, men Mackie ger mest för pengarna!

Jobbar live med en sån. bra ljud. Om jag mins rätt så har den så du kan koppla den till dator utan några konstigheter. inget jag själv använder dock
Postat
Jag vill mixa analogt på ett mixerbord för att jag har jobbat med mixerbord förut och kan det, när jag sitter och ska mixa i datorn blir jag på något sätt ljudblind och mixar istället med ögonen...

Det blir med hög sannolikhet ett zed-16r när jag samlat ihopa bra med stålar för att fixa detta...

jag har ju bara 8 i/o på mitt ljudkort just nu så lär ju behöva ett nytt sånt också om jag inte väljer zed-16r. Vad jag sett så finns det nästan bara motu 24i/o att tillgå men det kostar ju cirka 10 lax + att jag behöver pci kortet till de med? sen behöver jag väl ad/da omvandlare också? eller är dfet inbyggt i de flesta bord?

Om du ska mixa en låt helt analogt istället för digitalt så behöver du D/A-omvandlare för alla kanaler du vill få ut (32? 64?) och sen en mixer med så många kanaler. Och sen en gigantisk hög med outboards (kompressorer mm). Du kan hur lätt som helst skapa ett arr i din dator som skulle kosta en miljon att replikera analogt om du skulle köpa in utrustningen 🥰 Om man absolut vill jobba analogt på tajtare budget så får man begränsa sig i sitt arbetssätt (vilket kan göra underverk för skapandet hehe)

Det verkar som du framför allt är ute efter att mixa "med fingrarna", så jag skulle nog kolla in några av de där kontrollytorna som finns, med rattar och reglar som kommunicerar med ditt inspelningsprogram. Då får man lite det bästa av två världar.

Postat

okej..ja jag har ett cc121 från steinberg o den är ju god, men där är endå inte känslan i de, trodde inte jag skulle behöva punga ut 100 000 för att få en analog mixer som duger till inspelning...det var liksom inte riktigt planen...

Postat

det behöver du inte heller...det är bara en massa snack!!

okej..ja jag har ett cc121 från steinberg o den är ju god, men där är endå inte känslan i de, trodde inte jag skulle behöva punga ut 100 000 för att få en analog mixer som duger till inspelning...det var liksom inte riktigt planen...
Postat

lyssna på det här...

http://www.myspace.com/tobiasjakobsson

Spelades in och mixades på ett vanligt mixerbord, ett Allen&heath GL2200 som är likvärdigt med Mackie Onyx eller soundcraft!!

//Alex

Postat

alright..ska lyssna i studion så jag hör riktigt:) sitter vid en laptop nu och dom högtalarna är ganska missvisande..

Postat

som sagt...en mixer med 24 kanaler kostar 1500 dollares och ett ljudkort med 24 in och ut också runt det där ...1500 dollares....

tillsammans blir det runt 3000 dollar vilket ger ~23000 SEK!

Då får du ett riktigt bra mixerbord och ett toppen ljudkort! Jag räknade här på ONYX:en och ett MOTU kort!

Postat

jag har ju ett fasttrackultra 8r idag, om jag köper ett sånt till så har jag ju två kort, kan man då koppla ihop odm två så jag har 16in/16ut? eller måste det va ett kort som har så många kanaler som ajg behöver?

Postat

i det poriset du räknat på så har du ju missat ad/da omvandlare eller det är inbyggt i motukortet?

Postat

jag känner inte till kortet, men kollar om man kan synkronisera det! Har du 2 eller fler separata enheter måste de synkroniseras om du vill köra samtidigt...brukar kallas för word clock in/out (brukar vara bnc kontakter)

2408mk3_large_r.jpg

jag har ju ett fasttrackultra 8r idag, om jag köper ett sånt till så har jag ju två kort, kan man då koppla ihop odm två så jag har 16in/16ut? eller måste det va ett kort som har så många kanaler som ajg behöver?
Postat

nej, det är priset för PCIe kortet plus själva 24 I/O!

i det poriset du räknat på så har du ju missat ad/da omvandlare eller det är inbyggt i motukortet?
Postat

okej skall kolla...men det verkar bli billigast att köpa ett zed 16r .. fast frågan är om man klarar sig på 16 kanaler i längden...hmm..

Postat

okej...nice....men endå dyrare än zed 16r....e insnöad efter all den kritik som den fått

Postat

japp...om du "bara" ska ha 16 kanaler så räcker ju ZED:en

ska du har fler blir det lite pusslande!

det är lite bökigt, men man kan ju faktiskt använder de 16 kanaler 2 gånger om du 32 tracks....då bearbetar du först de första 16, kanske lägga alla trummor på en bus, etc...så kan du ju så småningom klarar dig med 16...allt beror ju på!?

Hur hade du tänkt mixa och spela in då....!?!? Vad har du för outboards eller kör du resten bara via datorn!?

Postat

jag hade tänkt spela in mest hemma, en eller annan gång i replokalen.

Jag har bara två outbords just nu som äör tla ivory 5051 och en focusrite coicemaster..planen är att köra resten i datorn just nu men man kommer säkert över schyssta outboards nångång om man vill ha det... de e just rattandet på mixern jag inte klarar av i datorn...blir ljudblind och mixar med ögonen...för jag är van vid mixerbord i livesamanhang

Postat

förstår, jag har också samma issue med rattandet! Men har lärt mig att göra det via midikontroller tills jag får tillräckligt stort för att ha ett riktigt bord!

Som sagt, du vet bästa hur du jobbar och vad du behöver!

jag hade tänkt spela in mest hemma, en eller annan gång i replokalen.

Jag har bara två outbords just nu som äör tla ivory 5051 och en focusrite coicemaster..planen är att köra resten i datorn just nu men man kommer säkert över schyssta outboards nångång om man vill ha det... de e just rattandet på mixern jag inte klarar av i datorn...blir ljudblind och mixar med ögonen...för jag är van vid mixerbord i livesamanhang

Postat

ja jag har ett rum på 12 kvadrat som är tomt .. hittade en butik i köpenhamn där jag jobbar som ahr zed 16r på lager..ska dit o kolla en dag på det...ska se va dom släpper det för men tror inte dom kan matcha 1500 pund...men får se om man inte kan göra en eller annan deal..danskar brukar va bra o handla med bakom stängda dörrar:)

Postat

max 6000-8000 är den värd!

Postat

hittade en likadan mixer med 24 kanaler för 5000 i göteborg...men tror du att denna är ett alternativ eller??

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.