Guitar Nilsson Postat 25 januari 2010 Postat 25 januari 2010 Blev uppringd av en kille från http://artistplatsen.se/ Han tyckte jag och mitt bluesband borde hänga ut oss där med lite ljudklipp osv... Kostade lite grann, men inte så blodigt tyckte jag, man ser olika alternativ om man klickar på "bli medlem". Hemsidan ser snygg ut och har lagom mycket skrift tycker jag, kanske jag har för omoderna idéer? Och den unge herrn jag pratade med lät både seriös och trevlig. Kanontrevlig utan att vara tillgjord alls, eller typ hjärntvättad robotpratare som telefonförsäljare brukar vara. Om jag fattade rätt så funkar det så att företag, eller krogar, läser på deras sida, sen ringer de direkt till mig och gör upp om ev spelning. Det låter i teorin mycket bättre än det jag varit med om, alltså att krogen ringer till en bokare och gör upp om pris mm, sen ringer bokaren mig och berättar vad man kommit överens om. Det som är skit med det är att sen när man kommer till krogen stämmer dessa två berättelser inte överens för fem öre. Bokaren har sagt mig att "krogen vill höra tunggungs bluesdrag i två timmar, ni får 7000 kr". Väl på plats säger arrangören att han vill ha fyra timmar mogendans och att gaget är 250 kr minus skatt. Delat på sju man, vaför är ni bara tre illa klädda gamla raggare, ni lovade att ni skulle vara sju med en tjej som sjunger saxpartygodingar???" Så att prata direkt med arrangören tycker jag är bättre. http://artistplatsen.se/ tar inte heller nån bokningsavgift, de nöjer sig med årskostnaden. Enligt vad killen påstod så hade de band som gått med verkligen också fått speljobb tack vare sidan, det hade de kollat upp. Han sa visst (jag har dåligt minne) att de ringde upp företag och krogar mm. Han satt på Stureplan nånstans och ringde. Kan det här vara bättre än röran på Youtube? Tuben är ju gratis i alla fall...?
Tophe Postat 25 januari 2010 Postat 25 januari 2010 Blev uppringd av en kille från http://artistplatsen.se/ Han tyckte jag och mitt bluesband borde hänga ut oss där med lite ljudklipp osv... Kostade lite grann, men inte så blodigt tyckte jag, man ser olika alternativ om man klickar på "bli medlem". Hemsidan ser snygg ut och har lagom mycket skrift tycker jag, kanske jag har för omoderna idéer? Och den unge herrn jag pratade med lät både seriös och trevlig. Kanontrevlig utan att vara tillgjord alls, eller typ hjärntvättad robotpratare som telefonförsäljare brukar vara. Om jag fattade rätt så funkar det så att företag, eller krogar, läser på deras sida, sen ringer de direkt till mig och gör upp om ev spelning. Det låter i teorin mycket bättre än det jag varit med om, alltså att krogen ringer till en bokare och gör upp om pris mm, sen ringer bokaren mig och berättar vad man kommit överens om. Det som är skit med det är att sen när man kommer till krogen stämmer dessa två berättelser inte överens för fem öre. Bokaren har sagt mig att "krogen vill höra tunggungs bluesdrag i två timmar, ni får 7000 kr". Väl på plats säger arrangören att han vill ha fyra timmar mogendans och att gaget är 250 kr minus skatt. Delat på sju man, vaför är ni bara tre illa klädda gamla raggare, ni lovade att ni skulle vara sju med en tjej som sjunger saxpartygodingar???" Så att prata direkt med arrangören tycker jag är bättre. http://artistplatsen.se/ tar inte heller nån bokningsavgift, de nöjer sig med årskostnaden. Enligt vad killen påstod så hade de band som gått med verkligen också fått speljobb tack vare sidan, det hade de kollat upp. Han sa visst (jag har dåligt minne) att de ringde upp företag och krogar mm. Han satt på Stureplan nånstans och ringde. Kan det här vara bättre än röran på Youtube? Tuben är ju gratis i alla fall...? Jag skulle aldrig betala för en sådan tjänst... Ser mer ut som en flashig version av gula sidorna, förutom att det troligtvis inte är så många arrangörer som går in och tittar på sidan. Många liknande tjänster har kommit och gått.
Guitar Nilsson Postat 25 januari 2010 Trådstartare Postat 25 januari 2010 Jag skulle aldrig betala för en sådan tjänst... Ser mer ut som en flashig version av gula sidorna, förutom att det troligtvis inte är så många arrangörer som går in och tittar på sidan. Många liknande tjänster har kommit och gått. Det är väl så... Även om killen lät seriös. Det vill ju till att arrangören hittar dit också. Är man med på tuben är det ju enkelt att bli hittad.
ZeroX Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 har oxå fått ett telesamtal därifrån. taskig uppföljning och när jag ber dem redovisa resultat så dog det ut. Vi skippar det! /Mvh Micke, RIP OFF Det är väl så... Även om killen lät seriös. Det vill ju till att arrangören hittar dit också. Är man med på tuben är det ju enkelt att bli hittad.
Guitar Nilsson Postat 29 januari 2010 Trådstartare Postat 29 januari 2010 De ringde tillbaka nyss. Jag sket i å svara idag, liksom jag gjorde igår... Så här säger Eniro: 1. Marketing Tel. 070-813 44 80
ZeroX Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Till mig hade de detta nummer 0708134485 De ringde tillbaka nyss. Jag sket i å svara idag, liksom jag gjorde igår... Så här säger Eniro: 1. Marketing Tel. 070-813 44 80
Umemagnus Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 jag finns upplagd där (sen nåt år tillbaks) det var gratis att lägga upp sig... Lever nu oavkortat på alla gigs som jag får via deras site... helt underbart, mitt liv har totalt förändrats och jag lever livet... ...äh, fan.... det har inte gett ett dugg.. Se då till att inte betala för tjänsten... det är ju då riktigt bortkastade pengar...
Guitar Nilsson Postat 30 januari 2010 Trådstartare Postat 30 januari 2010 jag finns upplagd där (sen nåt år tillbaks) det var gratis att lägga upp sig... Lever nu oavkortat på alla gigs som jag får via deras site... helt underbart, mitt liv har totalt förändrats och jag lever livet... ...äh, fan.... det har inte gett ett dugg.. Se då till att inte betala för tjänsten... det är ju då riktigt bortkastade pengar... Ju längre internet finns och fylls med allting, ju mindre chans att någon hittar nåt där. Det är nog direktkontakt i telefon som gäller nu, lika som för 25 år sen.
imaster Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Det är annars klockrent för oss (soon-to-be) Event Managers som vill slippa browsa runt på tuben och myspace. Det är ju dock en förutsättning att fler än jag kollar där efter band att hyra. Eftersom jag inte kommer arrangera en enda spelning i Sverige i år...
Tophe Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Det är annars klockrent för oss (soon-to-be) Event Managers som vill slippa browsa runt på tuben och myspace. Det är ju dock en förutsättning att fler än jag kollar där efter band att hyra. Eftersom jag inte kommer arrangera en enda spelning i Sverige i år... Vill man verkligen vara med det händer nya intressanta saker så är det nog till stor del youtube, myspace och facebook som gäller... Nätverkande är ju helt ovärderligt för musiker och arrangörer. Nu kan man göra det extremt mycket mer effektivt än att samla visitkort och sitta och förklara sig på telefon.
imaster Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Vill man verkligen vara med det händer nya intressanta saker så är det nog till stor del youtube, myspace och facebook som gäller... Nätverkande är ju helt ovärderligt för musiker och arrangörer. Nu kan man göra det extremt mycket mer effektivt än att samla visitkort och sitta och förklara sig på telefon. Mest för musiker faktiskt, som arrangör finns det alltid tio andra band man kan välja. För stora musikhändelser är det klart att man får se till att göra lite research men när man vill ha lite lagom underhållning på en middag, invigning, utställning eller nåt liknande så är det enormt mycket lättare att ha en sida som Artistplatsen för ibland går det så långt att man hellre skippar musiken än att behöva leta sig fram till nåt vettigt via t.ex. myspace eller youtube.
Tophe Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 (redigerat) Mest för musiker faktiskt, som arrangör finns det alltid tio andra band man kan välja. För stora musikhändelser är det klart att man får se till att göra lite research men när man vill ha lite lagom underhållning på en middag, invigning, utställning eller nåt liknande så är det enormt mycket lättare att ha en sida som Artistplatsen för ibland går det så långt att man hellre skippar musiken än att behöva leta sig fram till nåt vettigt via t.ex. myspace eller youtube. Kanske det... men ska man driva en rörelse som arrangör (och boka annat än halvfulla creedence-trubadurer) bör man nog se till att vara tillräckligt intresserad av att hitta riktigt bra musik att man spenderar ganska mycket tid med att leta. Bygga ett nätverk av artister och band helt enkelt. En event manager som inte är intresserad av att lyssna och ständigt rota efter nytt spännande material bör nog ha ett stort mått tur... Varför man nu skulle vilja pyssla med sånt om man inte tycker om att jaga bra akter. Redigerat 30 januari 2010 av Tophe
imaster Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Kanske det... men ska man driva en rörelse som arrangör (och boka annat än halvfulla creedence-trubadurer) bör man nog se till att vara tillräckligt intresserad av att hitta riktigt bra musik att man spenderar ganska mycket tid med att leta. Bygga ett nätverk av artister och band helt enkelt. En event manager som inte är intresserad av att lyssna och ständigt rota efter nytt spännande material bör nog ha ett stort mått tur... Varför man nu skulle vilja pyssla med sånt om man inte tycker om att jaga bra akter. Jag tror inte riktigt vi pratar om samma sak, trots allt. Jag håller med om att om man ska ha musiken som huvudnummer måste man hålla sig uppdaterad. Det är inget problem för mig, musik är mitt absolut största intresse. Däremot spelas det live på så många andra ställen än de som just fokuserar på musik. I mars ska jag vara med och jobba på en av världens största utställningar/konferenser för vattenindustrin (Ozwater '10) här i Brisbane och jag lovar dig att de fem som arrangerar inte har ett ögonblick över att surfa myspace. Men å andra sidan bryr sig målgruppen inte jättemycket om vilka band som spelar heller men det ska vara tre liveband. Ett på invigningen, ett under galamiddagen och ett under nedstängningen. Det finns hundratals potentiella band som dessutom passar budgeten och som publiken inte skulle ha nåt emot att se, ska man försöka leta upp alla dessa på tröga och tidsödande sidor som myspace eller tuben då? Hellre ha en sida där de står listade efter genre med en låt eller två uppe som man kan lyssna på lite kvickt och bilda sig en uppfattning. Samma sak om bandet avbokar fyra dagar innan, då finns det knappt möjlighet att sätta sig vid en dator, än mindre försöka ge sig på sidor fyllda med så mycket skit som just där alla band råkar finnas.
Tophe Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Jag tror inte riktigt vi pratar om samma sak, trots allt. Jag håller med om att om man ska ha musiken som huvudnummer måste man hålla sig uppdaterad. Det är inget problem för mig, musik är mitt absolut största intresse. Däremot spelas det live på så många andra ställen än de som just fokuserar på musik. I mars ska jag vara med och jobba på en av världens största utställningar/konferenser för vattenindustrin (Ozwater '10) här i Brisbane och jag lovar dig att de fem som arrangerar inte har ett ögonblick över att surfa myspace. Men å andra sidan bryr sig målgruppen inte jättemycket om vilka band som spelar heller men det ska vara tre liveband. Ett på invigningen, ett under galamiddagen och ett under nedstängningen. Det finns hundratals potentiella band som dessutom passar budgeten och som publiken inte skulle ha nåt emot att se, ska man försöka leta upp alla dessa på tröga och tidsödande sidor som myspace eller tuben då? Hellre ha en sida där de står listade efter genre med en låt eller två uppe som man kan lyssna på lite kvickt och bilda sig en uppfattning. Samma sak om bandet avbokar fyra dagar innan, då finns det knappt möjlighet att sätta sig vid en dator, än mindre försöka ge sig på sidor fyllda med så mycket skit som just där alla band råkar finnas. Jo, då skulle det självklart vara en bra lösing... Problemet är ju som sagt att det är alldeles för få som skulle använda tjänsten. För hörde ju sådana arrangörer av sig till produktionsbolag som hade ett nätverk av artister omkring sig.
ZeroX Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 Finns ju en del sådana sajter redan. Vad är det som säger att deras 5600 företag bokar just dig?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.