Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hej!

Jag skulle slänga på en EQ, ställa in ett ganska smalt Q-värde, dra upp gainen och sedan leta mig igenom frekvenserna tills jag hittade visslingsljudet.

Beroende på hur visslingsljudet låter kan du hitta biljud både i höga och låga frekvenser. I de höga frekvenserna hittar du de skarpa, irriterande "S"en och i det låga registret kan du hitta t.ex. puffar orsakade av luften som träffar micken.

Lycka till!

Postat

Kanske ska cuta med en eq som du säger istället då.

Lyckades inte få en de esser att fånga ljuden. Satt med en spitfish som kan jobba steglöst mellan 4-12k men den hjälpte aldrig

Postat

Om en de-esser inte lyckas, så är eq-svep enda möjligheten att hitta rätt.

Applicera bara eq:n precis där sibilanserna finns - för annars kommer det att låta som om du har lagt en filt över micken. Eventuellt kan du också automatisera volymen på spåret och dra ner lite precis där sibilanserna finns.

Elof (oregistrerad)
Postat

Om du inte får bukt med det så spela in egna S och klipp in?

Det har funkat för mig. S är ju en ganska opersonlig och atonal bokstav...

Postat

njae, det är en kvinnlig talröst jag redigerar. Problemet är egentligen inte s-ljuden i sig utan det är den visslande tonen som är i vägen... 😄

Postat

Låter jobbigt i värsta fall är det tuggummi i gluggen och omtag. Om det är en vissling på riktigt så hjälper nog inte en snävt ställd EQ heller. Om det inte är hela tiden kan man kanske klippa och klistra med partier som är bra men risken är stor att det låter klippt ur sitt sammanhang ungefär som rösten som annonserar stationer på pendel, bussar och tunnelbana. Hoppas att du löser allt hursomhelst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.