Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Behöver lite hjälp.

Här kommer mitt första forums inlägg någonsin då! Spännande!

Har funderingar kring val av program för live bruk. Lirar trummor med ett pop rock band från Göteborg. Vi kör backtrack på nästan alla våra låtar när vi kör live. Kör med min 15tums Macbook Pro 2.93 Ghz 2 Duo med 4 Gb ram. Till de kör jag en 002a för att kunna skicka ett stereo spår till mixerbordet och själv kunna ha click i mina öron.

Datorer är alltid datorer och jag har fått lite olika kraschar när vi har kört live. Körde till en början med Pro Tools 7.4. Har nu de senaste kört Logic 9 och har i båda fallen gjort en lång tidslinje med tempo ändringar där 1 stereo spår har spelat upp allt backtrack. Nu har vi även fixat lampor till våra framträdanden. Så jag kör en vst plugg som omvandlar midi toner till DMX. Skall ju inte vara jobbigt för datorn. Any ways. Vanligast Kraschen har varit Disk Reads to slow. Men i Pro tools var det CPU Krasch också.

Jag körde Abelton för längesedan på min praktik. Ni som har kört eller kör Abelton och kanske har gjort eller gör något liknande. Är det det stabilaste alternativet? Eller får man leva med sådana här saker när man inte är "Proffs"

Tacksam för all hjälp!

Hade fint

Annons
Postat

Det sägs ju att Macar aldrig kraschar (😳) så det kanske är något vaj på din burk... Att PT har höga systemkrav har man ju hört förr och Logic kanske inte är helt bugfritt heller (enl. trådar man läst) så att testa Ableton är nog ingen dum idé.

Postat (redigerat)

Börja med att uppdatera drivrutinen till din Digi 002. Jag vågar nästan slå vad om att det är den som spökar.

EDIT: Om du hade Logic Studio, prova Mainstage istället. Det är gjort för livebruk.

Om du enbart behöver ett kort med 3 utgångar (stereospår + klickspår), är din 002:a kanske lite onödigt stor också. Kolla på alternativa kort? Jag använder ett ESI Gigaport HD för tillfällen då jag behöver många utgångar men inga ingångar.

Det är äkta plug&play också, du behöver inte installera några drivrutiner i Macen.

Redigerat av Linus
Postat
Det sägs ju att Macar aldrig kraschar (😄) så det kanske är något vaj på din burk... Att PT har höga systemkrav har man ju hört förr och Logic kanske inte är helt bugfritt heller (enl. trådar man läst) så att testa Ableton är nog ingen dum idé.

Om de ändå vore så gött att Macar aldrig kraschar 😳 Men tyvärr händer de även här. Får väll ge Abelton en omgång och se vad de går för helt enkelt!

tack!

Postat
Börja med att uppdatera drivrutinen till din Digi 002. Jag vågar nästan slå vad om att det är den som spökar.

EDIT: Om du hade Logic Studio, prova Mainstage istället. Det är gjort för livebruk.

Om du enbart behöver ett kort med 3 utgångar (stereospår + klickspår), är din 002:a kanske lite onödigt stor också. Kolla på alternativa kort? Jag använder ett ESI Gigaport HD för tillfällen då jag behöver många utgångar men inga ingångar.

Det är äkta plug&play också, du behöver inte installera några drivrutiner i Macen.

Tog mig en titt på Main stage för ett tag sedan. Men fick för mig att de var mer optimerat för Gitarr och synt. Kanske borde kolla upp de igen.

002an är verkligen för stor för detta syftet. Vet inte riktigt varför jag inte har kollat runt. Har tänk att det skulle kosta mig massa pengar som jag inte har.. Men ESI Gigaport HD såg ju verkligen praktisk ut. Vi drar nämligen på Europa tuné den 5 Februari.. Så man kanske borde kolla upp något sådant innan man drar.

Du har inte haft några problem med RCA kontakterna när du skickar ut grejerna till mix plats eller? Kör du rca till tele via en di box då? eller finns de någon smart lösning där?

Tack för svar Linus!

Postat
Du har inte haft några problem med RCA kontakterna när du skickar ut grejerna till mix plats eller?
Jag har lött ihop egna små korta RCA->XLR-kablar. Har skarvat på 10-15 meter XLR-kabel efter det utan märkbar förlust.
Postat
Ni som har kört eller kör Abelton och kanske har gjort eller gör något liknande. Är det det stabilaste alternativet? Eller får man leva med sådana här saker när man inte är "Proffs"

http://www.ableton.com/pages/artists/depeche_mode

det verkar duga åt depeche mode när de spelar. det har enligt deras tekniker inte svikit dom... än

men som sagt beroende på hårdvara, tredjepartspluggar och allt mellan himmel och jord är nog vissa

"setups" mer stabila än andra.

lycka till!

Postat
http://www.ableton.com/pages/artists/depeche_mode

det verkar duga åt depeche mode när de spelar. det har enligt deras tekniker inte svikit dom... än

men som sagt beroende på hårdvara, tredjepartspluggar och allt mellan himmel och jord är nog vissa

"setups" mer stabila än andra.

lycka till!

Cool! Ahh shit asså tänk om man kunde ha en tekniker. Hade varit något.

Kanske lite of topic men jag test körde med logic idag igen och fick 2 fel medelande. disk reads to slow och ett jävligt skumt medelande som sa "Deep Architecture! Plese Unpack some Folders!"

Får helt enkelt kolla in Abelton nu. 🙂

Postat
Kanske lite of topic men jag test körde med logic idag igen och fick 2 fel medelande. disk reads to slow och ett jävligt skumt medelande som sa "Deep Architecture! Plese Unpack some Folders!"

Får helt enkelt kolla in Abelton nu. 🙂

Låter i o f s som om det är något fel på din burk...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.