debatt Postat 25 januari 2010 Postat 25 januari 2010 (redigerat) Har problem med nyligen installerade Wavelab Lite - masteringprogram. Det handlar till att börja med om att låtar skapade i Cubase LE (1), men som ska öppnas i Cubase Ess 4 måste "väckas" först för att kunna höras i Cubase Ess 4. Det sker genom att jag byter drivrutin från förinställda M-Audio till ASIO Duplex och tillbaka till M-Audio på några sekunder. Om jag inte klickar så hörs ingenting, men gör så kan jag höra låtarna i Cubase Ess 4 som är skapade i Cubase LE (1)! Därefter provade jag (sent igår natt) att göra en Audio Mixdown i Cubase Ess 4 av ett sånt stycke ursprungligen skapat i Cubase LE (1). Efter gjorda inställningar av format, bits etc så tickade stapeln på som det alltid brukade göra, som jag minns det i Cubase Ess 4, men sedan skulle jag öppna den skapade Audio Mixdownskapade filen i Wavelab Lite (programmet jag installerade). Men när jag gör det, så finns inga vågformer och inget hörs ju i Wavelab Lite då naturligtvis!! Filen startar inte heller automatiskt, vilket sker när jag öppnar andra filer skapade i Cubase Ess 4 från början och Audio Mixdownade [dvs utan inblandning från Cubase LE (1)]. För ja.... det fungerar att spela upp sådana filer i det Wavelab Lite jag installerat. Kan jag installera mitt gamla Cubase LE (1) samtidigt som jag har mitt nya Cubase Ess 4 installerat redan på datorn? Varför blir det sånt beskrivet knas i Wavelab Lite? Gamla Wavelab Lite (som kom samtidigt som Cubase LE (1)) kan öppna filer korrekt som jag skapat i nyare köpta Cubase Essential 4 och audio mixdownade där också, borde det då inte klara av filer skapade i ursprungligen Cubase LE (1), men audio mixdownade i Cubase Essential 4? 😆 brunch//:debatt Redigerat 26 januari 2010 av debatt
debatt Postat 26 januari 2010 Trådstartare Postat 26 januari 2010 Ingen som känner igen detta? Hörde från en igår om att han haft samma strul med Pro Tools - att filerna inte gick att öppna sedan i Wavelab eller Audacity, efter mixdown.
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Låter som filassociationsproblem i systemet om du försöker öppna genom att dubbelklicka på filen. Vad är det för filändelse (*.xxx)? Har du försökt att öppna via Wavelab?
debatt Postat 26 januari 2010 Trådstartare Postat 26 januari 2010 (redigerat) Låter som filassociationsproblem i systemet om du försöker öppna genom att dubbelklicka på filen. Vad är det för filändelse (*.xxx)? Har du försökt att öppna via Wavelab? Filändelsen är väl .wav antar jag och det är ju just Wavelab Lite jag pratar om. Jag dubbelklickar f.ö. alltid på datorn... Problemet är alltså de låtar jag skapat i Cubase LE (1) och som jag ännu inte gjort audio mixdown av. Gör jag en audio mixdown av dem nu i Cubase Essential 4 (vilket är det program jag NU har installerat på min dator) så kan jag inte öppna eller höra dem i Wavelab Lite. Låtar jag skapat i Cubase LE (1) och tidigare gjort audio mixdown av i Cubase LE (1) har jag inga problem att öppna och höra i Wavelab Lite. Låtar jag skapat i Cubase Essential 4 och gjort audio mixdown av i Cubase Essential 4 har jag inga problem med att öppna och höra i Wavelab Lite. 😉 Redigerat 26 januari 2010 av debatt
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Filändelsen är väl .wav antar jag och det är ju just Wavelab Lite jag pratar om.Jag dubbelklickar f.ö. alltid på datorn... "antar"... varför inte kolla? 😛
debatt Postat 26 januari 2010 Trådstartare Postat 26 januari 2010 (redigerat) "antar"... varför inte kolla? 😛 Har inte tillgång till programmet och ljudkortet och hdd-n här. Men är 99.99% säker. 😄 La till text i messet ovan: Problemet är alltså de låtar jag skapat i Cubase LE (1) och som jag ännu inte gjort audio mixdown av. Gör jag en audio mixdown av dem nu i Cubase Essential 4 (vilket är det program jag NU har installerat på min dator) så kan jag inte öppna eller höra dem i Wavelab Lite. Låtar jag skapat i Cubase LE (1) och tidigare gjort audio mixdown av i Cubase LE (1) har jag inga problem att öppna och höra i Wavelab Lite. Låtar jag skapat i Cubase Essential 4 och gjort audio mixdown av i Cubase Essential 4 har jag inga problem med att öppna och höra i Wavelab Lite Redigerat 26 januari 2010 av debatt
debatt Postat 26 januari 2010 Trådstartare Postat 26 januari 2010 ... kan jag därför installera Cubase LE (1) också? Kan man ha två olika Cubase samtidigt på datorn?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.