Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är en privat musikproducent som under en lång tid har skrivit och producerat elektronisk musik. Nu har det kommit till den graden att jag har fått förfrågningar om att spela live, jag har nog med material för att endast ha med egna låtar, men vad ska jag göra på scenen?! Vad gör artister på scenen? Vad använder det? Vad för sorts hårdvara respektive mjukvara behöver man? Det jag är ute efter är egentligen namn på de olika aktiviteter (?) man förväntas göra så att jag kan kolla upp dem och såsmåningom lära mig dem. Så berätta gärna allt ni vet förväntas av en artist i Ed Banger-anda!

Annons
Postat

Svåra frågor. Se cool ut, det räcker nog långt.

Många band gör inte ett skit mer än att stå rätt upp och ner och spela, det bara ser ut som att det är en j-a fart på vidjorna eftersom kamerorna åker runt överallt som skållade råttor.

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Hej Nasse!

Jag vet inte vem Ed Banger är, men om du har eget material för ett helt gig, så utgå från låtarna 😮

Vad betyder de för dig, vad hade du för tankar när du skrev dem, vad vill du förmedla med dem osv.

Vilket/vilka uttryck du sedan väljer för att konkretisera väljer du själv.

I mellansnack, visuellt, teatralt, osv...

Börja i liten skala och bygg på när du ser vad som funkar/inte funkar.

Det tar tid att bygga en liveakt!

Postat

Att spela elektronisk musik live behöver inte vara så svårt, men du kan ju variera allt i oändlighet. En del spelar bara musiken rakt upp och ner, och lägger energin på att röja på scenen. Visa att du gillar musiken, och att du gillar att vara ute. Se på Slagsmålsklubben, de är omåttligt populära och gör inte mycket musikaliskt på scenen. Folk kommer för musiken och stämningen. Vill du, så kan du ta med synthar själv och spela till musiken.

Postat
Jag är en privat musikproducent som under en lång tid har skrivit och producerat elektronisk musik. Nu har det kommit till den graden att jag har fått förfrågningar om att spela live, jag har nog med material för att endast ha med egna låtar, men vad ska jag göra på scenen?! Vad gör artister på scenen? Vad använder det? Vad för sorts hårdvara respektive mjukvara behöver man? Det jag är ute efter är egentligen namn på de olika aktiviteter (?) man förväntas göra så att jag kan kolla upp dem och såsmåningom lära mig dem. Så berätta gärna allt ni vet förväntas av en artist i Ed Banger-anda!

Skaffa nån schysst midicontroller och Ableton Live, sen mixar du ihop låtarna och glitchar skiten ur dem med BeatRepeat 😳

Postat

du skall definitvt kolla in ableton live. med en schysst kontroller som du kan utan och innan kan du hålla bättre publikkontakt.

råder dig starkt att köra med en projektion bakom dig +VJ utan blir det inte samma grej.

sen kan du ju såklart spöka ut dig i lustiga kläder. det upphöjer alltid ett uppträdande!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.