Jump to content
Annons

Kompressor till akustisk


Emil16473

Recommended Posts

Blev o fundera på kompressor till akustisk gitarr i livesammanhang, är det någon som har provat detta o vet om det låter bra eller ej?

funderade på att det skulle vara kul o använda lite kompressor i solon med blueskänsla

Är jag galen eller tror ni det skulle låta bra?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en bra stereokompressor som jag använder live, den ena kanalen till sång, den andra till elgitarren, kör den på inserts i PA-mixern och det funkar kanonbra. Men när jag spelar akustiskt (piezomick) så har jag aldrig fått det att funka bra, det blir bara rundgång i basen, eller sån enorm sustain att det inte låter som akustisk gitarr alls. Är det på en mkt stor scen med ett stort dyrt PA går det säkert bättre, men på små ställen blir det svårt tror jag.

I så fall ska du komprimera väldigt lite. Lika frisk komprimering som när man spelar in i studio funkar knappast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev o fundera på kompressor till akustisk gitarr i livesammanhang, är det någon som har provat detta o vet om det låter bra eller ej?

funderade på att det skulle vara kul o använda lite kompressor i solon med blueskänsla

Är jag galen eller tror ni det skulle låta bra?

//Emil

Senast jag spelade akustisk gitarr (Ovation) live använde jag en "Analog man Juicer" kompressor, i kombination med en GA Pre 73, det lät hur bra som helst,

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta hjälper. Men så vitt jag vet så handlar kompressor om att utjämna dynamik. Tror att i ditt fall om du vill ha högre soloräkljud så kanske en EQ med boostfunktion vore bättre 😆 . Samt att som jag jämt tjatar om: Spela mjukare medans du/nån sjunger för att sedan kräma på när det blir "ditt" solo. HårtAnslag AB gäller vid blues och smultra solon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du ska använda en kompressor som kanske bara trycker ner peakarna, dvs topparna , och ha den väldigt svag isåfal.

För det finns inget fulare än en ackegura som blir sönderpressad via en kompressor ..

Akta dig bara för att ställa kompressorn för hårt, men annars tror jag du gör helt rätt i att använda en 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du ska använda en kompressor som kanske bara trycker ner peakarna, dvs topparna , och ha den väldigt svag isåfal.

För det finns inget fulare än en ackegura som blir sönderpressad via en kompressor ..

Akta dig bara för att ställa kompressorn för hårt, men annars tror jag du gör helt rätt i att använda en 😄

"Ackegura"? Finns det nåt fulare ord inom musik? Usch, det låter för hemskt. 😆 Akustisk gitarr, det låter vackert! 😄

Sitter man så till att man har PA-mixern inom räckhåll så är det enklare än man tror att höja och sänka lite på reglarna efter behov. Så gör jag precis hela tiden när jag spelar med mitt enmansband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...