Jump to content
Annons

Cubase slutar fungera vid Dsiolve part funktion

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Pallar inte höra nåt om att jag kör en crackad version, det är en köpt cubase essential 5 version. När jag har ett midispår med trumor, så vill jag köra dissolve part för att få dom ut på ett instrument track, dvs hihat på ett spår snare på ett osv. Men när jag trycker disolve part så kommer det upp ett medelande om att cubase ahr slutat att fungera...varför är det så???

Annons
Postat
Tjenare!

Pallar inte höra nåt om att jag kör en crackad version, det är en köpt cubase essential 5 version. När jag har ett midispår med trumor, så vill jag köra dissolve part för att få dom ut på ett instrument track, dvs hihat på ett spår snare på ett osv. Men när jag trycker disolve part så kommer det upp ett medelande om att cubase ahr slutat att fungera...varför är det så???

Då är det väl inte instrumentspår utan flera midispår du ska ha...och trumpluggen i instrumentracket? Sen ruttar du pluggen till respektive midispår.

Ta "Import midifile" istället i menyn så öppnas den till flera spår, sen vet jag inte om det är några inställningar som måste göras eller nåt.

Prova!

Postat

jaa..men om jag kör midispår kan jag ju inte använda mig att exempelvis uad pluggarna?? dom måste ju va audiospår då?

Postat
jaa..men om jag kör midispår kan jag ju inte använda mig att exempelvis uad pluggarna?? dom måste ju va audiospår då?

Kör du dina VSTi kopplade till midispår, så hittar du deras audioutgångar längre ut till höger i Cubase-mixern - och där kan du hänga in de pluggar du vill, precis som på alla andra audiokanaler. 😆

Postat

okej..ska starta upp datorn och testa igen...men är det fler som har problem med disolve part?? för så ska det ju inte va, att cubase måste stängas av för att använda den slags funktion? att det händer 1 gång är väl ok, men när det händer varenda gång är det oacepptabelt..

Postat

vad menar du med kopplade till midispår? förstår inte....det enda alternativet jag ser är ju att mixa ner till audio?? fast du säger man kan köra audio effekterna på midispåren?? hur då?

Postat
okej..ska starta upp datorn och testa igen...men är det fler som har problem med disolve part?? för så ska det ju inte va, att cubase måste stängas av för att använda den slags funktion? att det händer 1 gång är väl ok, men när det händer varenda gång är det oacepptabelt..

Det är alltså en midifil med både cymbal, kagge och så i? Ett färdigt komp liksom?

Prova då att öppna från Import-menyn som jag skrev, inte dra in den till spåret.

MEN, om du kör Cubase som jag har själv så lägg trumpluggen i racket, lägg midifilen som den är på ETT midispår som är ruttat till pluggen och sen aktiverar du utgångarna istället.

Då kan du ju lägga de effekter du vill på cymbaler, kagge och sånt separat? Så slipper du splitta midifilen?

Postat

Ska bara byta dator så ska jag visa. Hoppas att Essential ser ut lika som Cubase 5 bara...

Hang on!

Postat

okej tack...🙂

Postat

I bilden så ser du en pil, där klickar du så ser du massa outputs som ännu inte är aktiverade pga att pluggen skickar ljudet direkt till "Stereo out" som är normalt.

Antingen väljer du "Activate all outputs" eller så klickar du bara i några stycken, det beror på hur mycket du vill rutta ut.

post-17288-1264116022_thumb.jpg

Sen går du till pluggen ifråga, vilken du nu använder, bilden visar EZDrummer som är den jag har.

Tittar du under varje del av det, kagge eller så som i nästa bild där det står Trk 1, det är Stereo out i mitt fall JUST NU, om jag inte ändrar.

När du då ändrar det så kan du rutta kaggen till ett spår, virvel till ett osv så att om du kör Solo på dem så hörs bara det du ruttat dit.

post-17288-1264116567_thumb.jpg

Så kan du sen lägga dina UAD-pluggar på allt för sig.

Fråga om det är nåt du inte är med på... 🙂

Postat

jag e med! bra förklaring...tack så mycke för hjälpen...ska genast testa:)

Postat

var ringer man vid support för cubase?? är det till hamburg eller finns det nån svensk support?

Postat
var ringer man vid support för cubase?? är det till hamburg eller finns det nån svensk support?

Ursäkta men... 😛

Så skönt...var ringer man support för cubase...

Funkade det inte och VAD funkade inte i så fall?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.