Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
  Demonproducenten sa:
ja

Kortast bästa möjliga svar! Jag tänker så här: två st omnikopplade NT2-A med bästa preampen under det upplyfta flygellocket, två CM3 i ortf ungf där pianistens huvud sitter, sen två NT1-A ett par meter från flygeln. Sen kanske man bara använder två mickar ändå till mixen...

Jag känner till en kantor här på trakten som är så nö-jävligt grym att spela klassisk musik att jag aldrig nånsin hört hans like. Men jag tror aldrig han gjort nån cd. Dags att min ambulans-studio söker upp honom!

Postat

Man vinner inget på att sätta sina "bästa" mickar närmast när man spelar in flyglar!

Är det ett nått så när bra rum instrumentet står i, så räcker det med att ställa ett AB* par rundtagande 3-4 meter ut i rummet, 2-3 meter upp, kanske en meter i sär... Och sedan är det bara att lyssna och flytta mickarna tils man hittat en naturlig klangbalans som stämmer med det som hörs i rummet!..

Stoppar man sitt huvudpar innuti flygel så missar man mycket av instrumentets inneboende dynamik, vilket funkar bra till pop eller Jazz, men till klassiskt vill man att instrumentet skall sjunga i den naturliga akustiken! Dessutom, när man närmickar, händer det ofta att man får med mekanskt skrammel från instrumentet, det är aldrig välkommet när man spelar in klassiskt!

Det är en lisa att hitta en skicklig kantor med en bra flygel, för då har man någon att öva olika mickuppställningar/tekniker på! När jag började hade jag ett gäng musikhögskoleelever att öva på, det tog åtskilliga tillfällen innan jag hittade fram till något jag tyckte var bra! Mest beroende på att jag lyssnat på en massa klassiska inspelningar av hög kvalitet och därför ville att det jag gjorde skulle låta lika bra!!

Och med tanke på att det är en kantor du hittat, tänk på att det är jäkligt kul att spela in orgel oxå!!

/ptr

*eller annan valfri mickteknik!

Postat

Testa att trycka in en stormembranare under flygeln. Mixa sedan in efter behag och kanske med ett low-pass-filter vid 80-100 Hz. Kan ibland göra underverk (men det gäller att hålla koll på fasen förstås...).

Komprimera: Ja eller nej; smaksak, men om det är klassiska stycken så ska det vara väldigt subtilt och "ej hörbart".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.