debatt Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Hej! Sedan ett tag har jag ett konstigt problem när jag dubbelklickar på min styrplatta om jag befinner mig på skrivbordet och ska klicka på en ikon. Ta t.ex. detta med att starta bredbandsprogrammet. Dubbelklick. Istället för att det ska öppna sig och förbereda anslutning så kommer det upp en lista med alternativ; Öppna, Visa, Egenskaper etc. är vad det står, tror jag. Det är runt 10 alternativ och att Öppna står överst är jag säker på. Men cirka varannan gång jag sätter igång datorn så fungerar det inte så utan istället utmärkt, dvs. då kan jag dubbelklicka på ikonen jag väljer och direkt få upp och igång programmet eller vad det nu gäller. Ingen lista med alternativ uppträder. När det vill sig riktigt illa så uppträder den där listan hela tiden på skärmen, dvs. när jag flyttar markören från ena sidan av bildskärmen till den andra, en hel del sådana listor uppträder. Vad är det? Alltså helt utan dubbelklick t.o.m. {Kör Win XP Pro och Internet Explorer 8. Laptop. 4 GB RAM. 2.26 DualCore cpu.}
Hellpig Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Det låter ju som du får högerklicksfunktionen när du vänster-dubbelklickar? Bugg i drivisarna för plattan kanske? Kolla om tillverkaren har något forum eller Googla problemet för att se om någon annan har liknande problem och eventuellt få en hint om hur man löser det.
Strummindude Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Istället för att det ska öppna sig och förbereda anslutning så kommer det upp en lista med alternativ; Öppna, Visa, Egenskaper etc. är vad det står, tror jag. Det är runt 10 alternativ och att Öppna står överst är jag säker på. Det där låter litegrann som problemen jag fick med Synaptics-prylarna efter att jag spillt vatten i min laptop. Det var förstås hårdvarurelaterat. Jag prövade med att ominstallera och uppdatera drivrutinerna, men jag fick det aldrig att lira mera. Jag fick avinstallera styrplattan i device managern och koppla in en USB-mus.
hegobald Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Klicka start->Kontrollpanelen (kan stå inställningar också). I kontrollpanelen klicka öppna ikonen Mus. Se till så att rätt alternativ är ibockat för vänster respektive högerhänta 😏
debatt Postat 21 januari 2010 Trådstartare Postat 21 januari 2010 Obs att jag inte vänsterklickar!! Jag kör med styrplatta och ingen råtta. Jag klickar två gånger på styrplattan.
Hellpig Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Obs att jag inte vänsterklickar!! Jag kör med styrplatta och ingen råtta. Jag klickar två gånger på styrplattan. Sorry - jag skrev fel, menade "Det låter ju som du får högerklicksfunktionen när du dubbelklickar på plattan?" Jag tycker fortfarande att det verkar som någon bugg i mjukvaran/drivrutinerna för plattan.
hegobald Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Gör jag också.. Sitter också med en Synoptics styrplatta.. Fortfarande finns inställningarna under ikonen Mus i kontrollpanelen 😏 Obs att jag inte vänsterklickar!! Jag kör med styrplatta och ingen råtta. Jag klickar två gånger på styrplattan.
debatt Postat 22 januari 2010 Trådstartare Postat 22 januari 2010 (redigerat) Kollade dem. Inställningarna verkar ok. Och jag har ju aldrig ändrat dem. Skulle va ifall nåt virus gått in och ändrat mina inställningar. Kan det hända? Inget virus nu iaf. Men en grej är konstig. När jag går in i Kontrollpanelen och ska köra en Felsök, så kommer det upp "Jag har problem med musen" förbockat och sedan rutan "NÄSTA". Men där kan jag ju inte klicka, för jag kör ju med styrplatta som pekdon och inte mus. Det finns inget annat alternativ att välja för att köra felsökningen tyvärr. Eller ska jag inte ta dem på orden så bokstavligt? Min heter Alps Pointing Device och drivrutinen är från 2007-12-18. Inga konflikter står det, men det kan det ju göra ändå. Jag har två gula varningsutropstecken i Kontrollpanelens Enhetshanterare. De uppkom vid min ominstallation av Win XP Pro - precis som de gjorde den allra första gången jag installerade Win XP Pro för ett år sedan. Den gången fullöste Toshiba-supporten det åt mig med att radera de gula tecknen utan att egentligen återställa funktionen, med hjälp av några trixiga knappklickningar. De kunde inte tala om orsaken till uppkomsten av de gula varningsutropstecknen. Men de visste hur de inte skulle vara synliga för mig. Datorn fungerar, även om jag ser tecknen. De finns i "Andra enheter (ett tecken) --> Nätverksstyrenhet (ett tecken)". Redigerat 22 januari 2010 av debatt
Strummindude Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Eller ska jag inte ta dem på orden så bokstavligt? Nej, kör på med felsökningen. Min heter Alps Pointing Device och drivrutinen är från 2007-12-18.Inga konflikter står det, men det kan det ju göra ändå. Leta efter en nyare och testa. Har du förresten testat med att rulla tillbaks hela systemet till en tidpunkt innan problemen uppstod? Jag har två gula varningsutropstecken i Kontrollpanelens Enhetshanterare. De har nog inget med detta att göra
Hellpig Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Uppstod problemet bara så där, hipp som happ? Eller hände det i samband med någon uppdatering eller installation? Det vore inte första gången ngt sånt ställde till det.
debatt Postat 23 januari 2010 Trådstartare Postat 23 januari 2010 Uppstod problemet bara så där, hipp som happ? Eller hände det i samband med någon uppdatering eller installation? Det vore inte första gången ngt sånt ställde till det. Detta uppstod bara sådär hupp som hopp.
debatt Postat 23 januari 2010 Trådstartare Postat 23 januari 2010 Har du förresten testat med att rulla tillbaks hela systemet till en tidpunkt innan problemen uppstod? Jag har inga sådana tidpunkter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.