Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte starta en tråd om outboardutrustning eftersom det mesta på det här forumet verkar handla om pluggar och helt datorbaserade mixar.

Vad använder ni för outboard när ni mixar och spelar in? Vilka kompressorer, reverb m.m. är era favoriter?

Annons
Postat

Kan ju börja nämna mina favoritkompressorer som verkar fungera bra på det mesta.

Kör mycket med LA2:or och UA 1176, tycker dessa är fantastiska på allt från Elbas till Leadsång

Postat

De enda prylar jag har utanför datorn, är preampar, omvandlare och hörlursförstärkare. Annat kör jag i plugin-form.

Det jag kör med är i alla fall följande:

True Systems P-Solo (preamp)

Benchmark Pre-420 (4-kanals preamp)

Benchmark ADC1 (AD-omvandlare)

Benchmark DAC1 (DA-omvandlare)

RME ADI-8 DS (8-kanalig AD/DA-omvandlare)

Behringer Powerplay Pro (4-kanalig hörlursförstärkare)

På ingående: Audient MiCO (2-kanalig preamp)

Postat

Jag har bla en Rane DC24 stereokompressor. Kostade 8000 ca för några år sen, jag hittade den för 500 kr på Musikbörsen. Den är väldigt väldigt bra.

Postat

Jag använder gärna externa kompressorer vid inspelning om det finns något intressant i den studion man spelar in i.

I baslägret har jag tillgång till Empirical Labs Distressor, 1176-kloner, SSL Busskompressor-klon, SPL Transient Designers med mera. Just nu är Distressor min favorit. Adderar alltid lite smuts samtidigt som man har fantastisk kontroll över attack och release.

Uppskattar också om det finns en samling externa preampar med lite olika karaktär där man spelar in.

Slutligen är det en bonus om det finns fjäder- och plåtreverb av bra kvalitet vid mix. AKG BX5 är en favorit.

Postat

I studion jag mest är i har jag tillgång till distressorerna och jag måste hålla med om att dom är grymma på att skapa det sound man vill ha fram. SSL-buskompressorn är schysst den med men jag kan tycka att den är lite hård ibland, men passar ju grymt bra till pop och rock.

Har du provat vintage designs preamps för lunchbox? Har kört en del med dessa och de är schyssta på sång och gitarr m.m.

Är viktigt med bra preamps, som sagt skit in, skit ut. Har man spelat in med taskiga preamps kommer inte mixen att bli lika bra, har jobbat en del med millennias preamps och dom är ju helt underbara.

Postat

Måste ju också tillägga att även om detta inte är nån dyr pryl så är Yamaha rev-7 en av mina favoriter på pukor, kick och virvel när det kommer till reverb. Väljer oftast rev-7:an framför både M5000 och Lexicon 224 när jag mixar i min studio.

Postat

om en amatör får lägga sig i så är jag apnöjd med min GA pre 73.......funkar till allt 😆

Mvh

Björn

• 2 veckor senare...
Postat

Schysst, har velat prova denna nån gång men har aldrig haft möjlighet att prova någon, men ska göra det så fort tillfälle ges.

Suktar just nu efter en SPL Transientdesigner och lite fler outboardkompressorer.

Postat
Suktar just nu efter en SPL Transientdesigner och lite fler outboardkompressorer.

SPLs Transient Designer är bra, men om jag ska vara ärlig använder jag oftast Cubase Envelope Shaper och Logics Enveloper. Inte för att de låter bättre men för att de funkar tillräckligt bra.

Postat

Okej, inte provat dessa men kanske borde prova. Använder SPL Attacker en del när det behövs, tycker den funkar bra på virvel och kick m.m.

Fick hem en DBX 906 Flanger/Vocal Doubler igår, är sugen på att prova den så blir väl att man provar den till nästa mix 😉

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
De enda prylar jag har utanför datorn, är preampar, omvandlare och hörlursförstärkare. Annat kör jag i plugin-form.

Det jag kör med är i alla fall följande:

True Systems P-Solo (preamp)

Benchmark Pre-420 (4-kanals preamp)

Benchmark ADC1 (AD-omvandlare)

Benchmark DAC1 (DA-omvandlare)

RME ADI-8 DS (8-kanalig AD/DA-omvandlare)

Behringer Powerplay Pro (4-kanalig hörlursförstärkare)

På ingående: Audient MiCO (2-kanalig preamp)

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.