Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har lite frågor angående sångmikrofoner för studiobruk. Har en halvtaskig tysk budgetmikrofon ståendes just nu och resultaten blir inte särskilt lyckade. Speciellt inte growl som i detta fallet är huvudaktiviteten 😠

Sitter ni o klämmer på något bra tips på studiomikrofon för growl kan ni ju skriva en rad!

Har inte den bästa ekonomin så ett par tusenlappar bör räcka.

Tack på förhand!

Annons
Postat

sm57. 600 kr på blocket eller tradera. Kommer aldrig att ångra dig. Och gör du det så köper jag den av dig. man kan aldrig ha för många 57:or.

Postat

Har en sm57a. Används mest till uppmickning av gitarrförstärkaren. Men ska testa lite sång på den till helgen då!

Det är ju iofs en allroundmikrofon men skulle vilja ha en mick dedikerad till just sången.

Postat (redigerat)

Eftersom vi snackar growl så tror jag du kommer bli rätt nöjd med 57:a på sång 😄

Redigerat av MattiasA
maart (oregistrerad)
Postat
sm7b, skit bra skriksång mick, bra för massa annat också!

tycker skriksång är ett så fantastiskt begrepp 😲

det var bara det jag ville säga, ursäkta OT 🥰

Postat (redigerat)

För att inte tala om den underbara uppmaningen "skit bra skriksång"...

Ontopic:

+1 på sm57 och sm7b

Redigerat av Fertan
Postat (redigerat)

Sm57/58 och beta 58 funkar utmärkt att growla i men jag tycker jag får bättre resultat med röde nt1a om sångaren inte vill/måste hålla i mikrofonen när de skriker. Har märkt att många skriksångare/growlare växer fast i sina mikrofoner, om de inte har något i handen så kan de inte skrika ordentligt.

Redigerat av Apep
Postat

Nu har jag inte testat detta på growl, men en SM57:a tillsammans med en CM3:a eller liknande småmembranare tror jag på. Då har du lite snyggare diskant att jobba med från småmembranaren ifall det skulle behövas vid mix.

MVH

Anders

Postat

Prova att sjunga/skrika i en SM57 kopplad till en rörmarshall eller liknande, den kan ev stå i ett rum bredvid. Sen blandar du med det renare ljudet från en vanlig studiomick som tex NT1-A.

Lyssna på Iggy Pops The Passenger. Jag tror han sjunger i en SM57 kopplad till en Fender Twin Reverb, jävlar hur det låter!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.