Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå alla ljudproffs! Är ny på detta forum. Hade tänkt höra om råd om ljudisolering och -absorption. Vi är tre pers som gör om ett förråd till replokal, men vi är knappt insatta överhuvudtaget i hela ljudgrejen. Förrådet är byggt av trä och ligger vägg-i-vägg med ett två våningars trähus.

När vi satte igång var det rätt tunna väggar med reglar i och 1 lager gipsskivor ovanpå. Det var väldigt lyhört både inne i huset och utanför förrådet. Det vi gjort hittills är att lägga på ett lager till med gips på samtliga väggar, satt 4,5 cm reglar längs väggen in mot huset, isolerade med gullfiberskivor, och sen 2 lager gips ytterligare på den väggen, 1 lager till på övriga. I taket har vi, i de sluttande delarna, isolerat med först frigolit och gullfiberisolering runt kanterna, sen 1 lager gips. Därefter gjorde vi ett nytt innertak (bilden) med reglar (bilden, gula) från vardera av de 2 tjocka takbjälkarna (bilden, gröna) i mitten av förrådstaket, ner till överkant av vardera av de parrallella väggarna. Därefter isolerade vi med gullfiberskivor mellan reglarna (cc 60), i mitten mellan takbjälkarna först frigolit och sen vädigt tjocka gullfiberskivor. Sen blev det plastfilm och ett lager gips på innertaket. Sen har vi använt fogmassa (akryl) och spackel till springor med varierat resultat. Det är vad vi hunnit med.

repl.jpg

När vi testspelade gitarr på liten förstärkare, ca 25 wattare, på nästan högsta volym så hördes det inne i huset rätt mycket om än lite dovt, och då har vi ju inte prövat trumset. Vi vill ju ta bort mer ljud än så men vill helst inte lägga ut en jäkla massa på hela kalaset.

Nu är det så att han av oss tre som fixar det här tillika boende i huset, har fått för sig att vi ska köpa 3 lager absorbenter från http://www.ljudbalans.se/ , närmare bestämt MineralSinus (50 mm träplatta), MiniSinus (ljudabsorberande skumskiva) samt Scenmolton (Kraftigt tyg). Summan för det att täcka hela rummet blev runt 30.000 kr, vilket är långt över den budget vi andra känner för att lägga ut.

Jag är inte säker på att han förstår sig på det han tänkt ut. Min lilla uppfattning jag fått av absorbenter, är att de släpper genom en del ljud utåt, men "dödar" ljudreflexer/ekon. En annan sak jag hört är att absorption är viktigast för lokaler med hårda väggar (betong el dyl), vilken låter rätt logiskt, stämmer det? Är det effektivt överhuvudtaget att göra som han tänkt, eller är det ett himla slöseri av pengar för att i första hand få bort ljud ut från lokalen? Bör vi satsa på nåt som istället isolerar och vad i så fall? Jag har även hört att man kan fixa ljudabsorption med hjälp av billigare textilier, mattor och dyl. Så det kanske är något att hellre tänka på i den frågan? Har någon tips på något företag som har passande textilier till bra priser?

Jag tar gärna imot tips om effektivare lösningar för både absorption och isolering och då gärna för lägre budget! Det måste väl inte bli så dyrt som vårat exempel? Hjälp en ljudn00b, är mycket tacksam för hjälp! 😛 ^^

Redigerat av The Creature
Annons
Postat

Om man ska ljudisolera mot trumset och basförstärkare så är det enda som ger bra resultat att bygga ”rum i rum”, d v s ett nytt rum i det befintliga rummet som inte har någom ”mekanisk” kontakt med det yttre rummet (annars så överförs energin som vibrationer i strukturen). Givetvis så är det fortfarande extremt viktigt att det inte förekommer några skarvar och ju mer massa (tjocklek) och avstånd mellan väggarna desto bättre ljudisolering i basen. Den sk. ”Triple Leaf”-effekten är också viktig att ha koll på:

http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php

Postat
Jag har även hört att man kan fixa ljudabsorption med hjälp av billigare textilier, mattor och dyl. Så det kanske är något att hellre tänka på i den frågan? Har någon tips på något företag som har passande textilier till bra priser?

Textilier (och andra tunna porösa material) absorberar bara i det högsta frekvensområdet så det är sällan en bra idé.

Det finns många bra trådar i forumet att läsa som går djupare in på detta.

Postat (redigerat)

Okej, jo jag förstår det där med rum i rum, men vi har inte utrymme till det och är tvugna att lösa det på bästa möjliga sätt.

Basfällor i varje hörn kanske vore en åtgärd för oss att tänka på i detta fall?

Jag vet inte vad han fått det ifrån, men kompisen som är en av oss i detta projekt, har fått för sig att man kan "isolera" på vissa ställen på väggar, för att "ljudtrycket varierar på olika ställen". Han läser ju en massa om ljud också. Vet inte hur jag ska övertyga honom att det inte funkar så, jag har inga bra källor. Jag försökte få honom att fatta att de bara gäller för akustik me hjälp av absorbenter.

Vad säger ni om denna produkt:

Smältfolie, Bitumen 4 st.

Självhäftande Bitumen-plattor (asfaltsgummi) för vibrationsdämpande ljudisolering. Mattans höga egenvikt tar effektivt bort resonans- och vibrationsljud på bilens hjulhus, bottenplåtar m.m. Lätt att forma efter underlaget med hjälp av värmepistol. Kan även läggas i remsor. För god effekt bör minst 1/3 av underlaget täckas. Övermålningsbar. 4 plattor. Mått: 500 x 400 mm. Tjocklek: 3 mm

Är detta verkligen ljudisolering i rätta bemärkelsen, eller är det Biltema som ger en amatörbeskrivning? Det står ju att man bör täcka 1/3 av underlaget, men det kan ju inte vara isolering då, eller funkar underrede på bil kanske annorlunda jämfört med en lokal?

Vad anser ni om att täcka väggarna med detta? Bortkastade pengar? Hur mkt skulle det hjälpa mot luftöverfört ljud?

Postat

Finns det nåt sätt att verkligen fastslå att Bitumen kommer ge ett nämnvärt resultat? Jag behöver verkligen det nu, för är i tvist med kompisen, som påstår att han pratat med en anhörig som jobbar med ljudisolering och som påstår att Bitumen visst kommer ge resultat med ett lager. Kompisen har även missuppfattat oss andra och beställt prylarna, så jag måste ju komma med fakta och substans om hur värdelös denna åtgärn med Bitumen kommer vara.

Hjälp!

Det jag basserar mina åsikter på är ju främst akustiska masslagen, som säger att, för en enkelväggskonstruktion, så ökar ljudreduktionen med 6 db per viktfördubbling. Vilket ger att Bitumen i det tunna skiktet inte ger något.

Hur ska jag få honom att förstå att Bitumen inte "funkar på annorlunda sätt", för det är vad jag misstänker att han tror.

Postat

nej det ända ni kan göra är att.

1. täta den befinteliga byggnaden.

2. bygga nya inner väggar med inner tak på med luft bakom. altså inte riktigt flytande rum, men detta funkar bäst om det är betong platta som grund. stenullsisolering, trä eller stålreglar och minst 2 lager tätad gips.

sånnt bygge är det ända som funkar.

jag tror inte äns att ni kommer märka nån skillnad med Bitumen.

Postat (redigerat)

Jotack, jag är mycket medveten om det. Men det kan vara bra för absorberingsbiten sen, måste ju få ned ekot lite så det blir bättre repmiljö i rummet.

Postat
Jotack, jag är mycket medveten om det. Men det kan vara bra för absorberingsbiten sen, måste ju få ned ekot lite så det blir bättre repmiljö i rummet.

ja men det var det gilbert men, att det inte funkar. en dålig akustik behanbehandling är 100 gånger värre än att inte gör nått alls.

om man vil dempa efterklang i rum så brukar man använda regält tjock glasullsisolering i trä ramar som man häfrar tyg på. tyget är då för synskull(att det ska va fint) och har inte direkt nån påverkan på akustiken.

Postat
ja men det var det gilbert men, att det inte funkar. en dålig akustik behanbehandling är 100 gånger värre än att inte gör nått alls.

om man vil dempa efterklang i rum så brukar man använda regält tjock glasullsisolering i trä ramar som man häfrar tyg på. tyget är då för synskull(att det ska va fint) och har inte direkt nån påverkan på akustiken.

Visst, bättre än inget. Så länge man är medveten om att man inte gör mycket åt efterklangen i basen heller (som oftast är det största problemet).

Postat (redigerat)
Om man ska ljudisolera mot trumset och basförstärkare så är det enda som ger bra resultat att bygga ”rum i rum”, d v s ett nytt rum i det befintliga rummet som inte har någom ”mekanisk” kontakt med det yttre rummet (annars så överförs energin som vibrationer i strukturen). Givetvis så är det fortfarande extremt viktigt att det inte förekommer några skarvar och ju mer massa (tjocklek) och avstånd mellan väggarna desto bättre ljudisolering i basen. Den sk. ”Triple Leaf”-effekten är också viktig att ha koll på:

http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php

Alternativt om man inte orkar pilla, men det ger inte lika bra resultat -> slänga på fler lager gips tills väggen är så tung att ljudet inte går igenom. Jag tror att fler lager gips är effektivare än bitumenen.

Redigerat av desvaenger

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.