Jump to content
Annons

Två Jobbiga Frågor...

Recommended Posts

Blackbird (oregistrerad)
Postat

Två stora tunga frågor:

1.

Min nyinköpta mick kan ställas in till åttakopplad stereo. MEN! hur tusan får jag det stereo. det blir ju ändåen mono källa liksom?

Tänkte ett tag att det är så att man delar signalen och kör fasvändning på ena spåret, men sen så insåg jag hur dumt det är (antar jag?!). Snälla hjläp mig!

2.

Nu till en jobbig fråga...

Har små drömmar och att utveckla min studio. Nu är min datorbaserad, ett externt firewire ljudkort med cubase. Inga konstigheter.

MEN, rätta mig om jag har fel. Har sett klipp på olika inspelnings sessioner i större studios och då verkar det som det fortfarande är en dator med i spelet. Men man har ändå världens största analoga mixerbord. Så jag undrar. hur går det där ihop.

Även en bra fråga är alla externa pluggar som de har i tusental. Hur kan de byggas in så att de funerar precis som att de vore i datorn (som en vst plugg)?*

Om någon orkar svara; TACK!

Annons
Postat
Två stora tunga frågor:

1.

Min nyinköpta mick kan ställas in till åttakopplad stereo. MEN! hur tusan får jag det stereo. det blir ju ändåen mono källa liksom?

Tänkte ett tag att det är så att man delar signalen och kör fasvändning på ena spåret, men sen så insåg jag hur dumt det är (antar jag?!). Snälla hjläp mig!

Du tänker nog på "MS" (mid side)-stereo:

http://www.wikirecording.org/Mid-Side_Microphone_Technique

Postat

1. Du har rätt. Panorera ut de två spåren och du har pseudostereo.

2. De pluggas inte ihop med datorn. Många använder dock även digitala versioner såväl som hårdvarugear, ofta UAD, ibland Waves. De externa effekterna kopplas inte ihop med datorn, utan till mixerbordet. Så kedjan blir mic-dator-mixerbord-outboardgear-mixerbord-dator, förenklat. Finns väl säkert en del hårdvarupluggar som går att koppla ihop med datorn som DSP, men inget som är särskilt vanligt. Datorerna har tillräcklig med kraft för att klara nativepluggar, annars används mest UAD, outboardgrejerna har man just för att de är analoga.

Postat

2:

I princip alla studios jobbar idag mot dator mer eller mindre. Antingen som enbart ”bandare”, allt via dator och använder bordet bara för mikrofonförstärkarna, eller oftast något mellanting av de två extremerna.

Postat

Micken är nog gjord för att ta upp ljudet som i en åtta, alltså åt bägge hållen, men det blir ändå inte stereo, den lämnar bara en monosignal. 8-kopplingen har man nytta av om man tex vill stå en på var sida och sjunga. Dessutom släcks ljudet rakt åt sidorna ut mer eller mindre, det kan man oxå ha nytta av. Om du sätter upp micken framför datorn så att kanten av membranen pekar mot datorns surrande (som du säkert kan höra i hörlurar om du har ganska mycket gain på) och lyssna i lurarna. Om micken har tre lägen cardioid, omni och 8 så tar den upp minst med surrljud från datorn i 8-läget. Men på köpet får du med rumsakustiken på baksidan micken, och det vill du nog inte. Hur som helst är det nog ingen stereomick. Vad är det för sort föresten?

Och var inte rädd att fråga om vad som helst. Det är så man lär sig. Många tycker det är kul att ge tips åt unga musikanter och hemstudiofixare. 😛

Postat
?

Kan iofs vara bra att komplettera med en mid-mikrofon... 😛 Lite snabbt och slarvigt av mig! Ingen teknik jag använder mig av särskilt ofta(läs: inte alls), så drog bara upp den bit kring 8an jag kom på från ms. Jag ber om ursäkt, dumt av mig.

Blackbird (oregistrerad)
Postat
Blackbird:

Vad är det för mikrofon?

Tja! Tack för alla svar. Det är en TSM MT47. Men så om jag fattade rätt på första frågan; Om jag delar signalen och fasvänder den så får jag någon slags "låtsas stereo"? Men som jag har fattat så kan jag inte få ena sidans intagning av ljud på ena spåret och det andra på andra liksom?

Ang. fråga två så bara tack för svaren, var nyfiken!

Postat (redigerat)
då verkar det som det fortfarande är en dator med i spelet. Men man har ändå världens största analoga mixerbord. Så jag undrar. hur går det där ihop.

det går ihop av antingen en kombo eller delar av följande

* man har byggt studion på den tiden mixerbordet var centralt å absolut nödvändigt å valt att behålla pjäsen för att det var en stor investering av hög kvalitet som tillför något positivt till studions sound

* man är van att arbeta med mixer å tycker det tillför nåt antingen i ljudväg eller arbetsgång

* det är mycket mer lättarbetat i stora projekt att ha ett mixerbord framförallt när du trackar

* man har valt att skaffa ett mixerbord med nån särskild ljudkaraktär som man vill åt - å man vill ha detta på alla kanaler man spelar in eller mixar - man kan ju se varje kanal på en mixer som en preamp med efterföljande ljudprocessningsmöjligheter

+ det ser coolt ut

datorn har mer ersatt mtr-bandspelaren än mixer även om man gör själva mixen ofta i datorn idag ändå

men just vid inspelningen är det fortfarande en absolut tillgång imo

Redigerat av Demonproducenten
Postat
2. De pluggas inte ihop med datorn. Många använder dock även digitala versioner såväl som hårdvarugear, ofta UAD, ibland Waves. De externa effekterna kopplas inte ihop med datorn, utan till mixerbordet. Så kedjan blir mic-dator-mixerbord-outboardgear-mixerbord-dator, förenklat. Finns väl säkert en del hårdvarupluggar som går att koppla ihop med datorn som DSP, men inget som är särskilt vanligt. Datorerna har tillräcklig med kraft för att klara nativepluggar, annars används mest UAD, outboardgrejerna har man just för att de är analoga.

fattade du inte frågan eller är det bara så att du inte jobbat i nån större studio öht?

Postat
Tja! Tack för alla svar. Det är en TSM MT47. Men så om jag fattade rätt på första frågan; Om jag delar signalen och fasvänder den så får jag någon slags "låtsas stereo"? Men som jag har fattat så kan jag inte få ena sidans intagning av ljud på ena spåret och det andra på andra liksom?

Nej, du får ingen stereo alls av denna mikrofon men om du använder den i åttaläge med en till (lika dan helst) mikrofon (i njure) så kan du köra MS-stereo som jag länkat till.

Blackbird (oregistrerad)
Postat
det går ihop av antingen en kombo eller delar av följande

* man har byggt studion på den tiden mixerbordet var centralt å absolut nödvändigt å valt att behålla pjäsen för att det var en stor investering av hög kvalitet som tillför något positivt till studions sound

* man är van att arbeta med mixer å tycker det tillför nåt antingen i ljudväg eller arbetsgång

* det är mycket mer lättarbetat i stora projekt att ha ett mixerbord framförallt när du trackar

* man har valt att skaffa ett mixerbord med nån särskild ljudkaraktär som man vill åt - å man vill ha detta på alla kanaler man spelar in eller mixar - man kan ju se varje kanal på en mixer som en preamp med efterföljande ljudprocessningsmöjligheter

+ det ser coolt ut

datorn har mer ersatt mtr-bandspelaren än mixer även om man gör själva mixen ofta i datorn idag ändå

men just vid inspelningen är det fortfarande en absolut tillgång imo

Men i mitt fall där jag använder dator till inspelning och mixning. Hur kan jag få mina externa pluggar lite mer "aktiva". Vill använda de mer på ett smidigt sätt. Har nu gjort så att jag lysnar så att de effekter ska vara med låter bra och sen spelar jag in (mic-effekter-dator). Men då är det ju kört om jag vill ändra lite reverb eller något. Förstår ni min fråga?

Vill helt enkelt använda mina pluggar på ett bättre sett än just bara vid tagnings tillfället. (tex när jag mixar skulle det va kul att använda analoga effekter istället för vstpluggar)

Postat
Men i mitt fall där jag använder dator till inspelning och mixning. Hur kan jag få mina externa pluggar lite mer "aktiva". Vill använda de mer på ett smidigt sätt. Har nu gjort så att jag lysnar så att de effekter ska vara med låter bra och sen spelar jag in (mic-effekter-dator). Men då är det ju kört om jag vill ändra lite reverb eller något. Förstår ni min fråga?

Vill helt enkelt använda mina pluggar på ett bättre sett än just bara vid tagnings tillfället. (tex när jag mixar skulle det va kul att använda analoga effekter istället för vstpluggar)

Varför vill du spela in med pluggar på? Oftast (alltid) så spelar man in torrt (men kanske med en effekt i lyssningen) så man sedan kan välja hur mycket av vad som man behöver i mixläge.

Blackbird (oregistrerad)
Postat
Varför vill du spela in med pluggar på? Oftast (alltid) så spelar man in torrt (men kanske med en effekt i lyssningen) så man sedan kan välja hur mycket av vad som man behöver i mixläge.

Precis det där som jag vill ha svar på ju. Känner inte till det "riktiga" sättet. Klart att jag vet att man ska spela in torrt men jag vill ju använda mina effekter.

Så, hur gör jag för att använda de rätt??

mvh gb

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.