Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag e jäkligt sugen på å hooka upp mig med en sån!

http://www.thomann.de/se/vermona_drm_1_ink..._eing_chrom.htm

Lär ju finnas få saker som knockar det sanna analoga å flexibla.

MEN... Jag har några frågor jag hoppas nån schysst själ kan svara på:

Hur connectar jag detta? Den har endast TRIGGER via midi, men betyder det att jag kan använda en DAW för å trigga, tex Cubase eller FL, eller behövs en analog sequencer? Finns det några fördelar med en analog sequencer i jämförelse med datorn? Och den har ju outs för alla spår. Så... Det bästa e å koppla vart å ett spår till en individuell mixerkanal med lite auxeffekter på, och även nån kompressor å kanske nått filter som "Resonator" eller nått sånt? Eller? Så hur gör man...? En snubbe på Youtube använder en Korg beatbox för triggning, tex.

Jag ville ha detta som kompliment. Kör annat som "grundtrummaskin", men detta ska fungera som skruvad trummloop/liknande som ligger ÖVER det andra. Dvs jag tar grundbastrumman, snaren, toms, HH etc, "grundljuden", från andra källor å Vermonan e tänkt å fungera som källa mest för exprimentella, skruvade ljud. Jag gillar djup minimal techno, det e mest det jag vill göra, asså musik med en bastant "grund" å så ligger det mer svävande samt atmosfäriska ljud ovanpå. Om ni förstår vad jag menar.

Alla filosofier runt detta e välkomna! Bara skriv!

Vh Fredrik.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

En rolig pryl... men dyr.

Flexibelt är nog ett ord jag inte skulle använda i det här fallet, meckigt är nog mer ordet. Däremot snabbjobbat vad det gäller att ratta själva trumljudet.

Eftersom du inte verkar ha någon erfarenhet med analoga prylar och midi så skulle jag kanske först titta på att göra trumljud i en plugg får att få grunderna hur man skapar trumljud.

Principen är den samma oavsett du använder en analogsynt eller en plugg.

Att koppla den till en mixer och använda outboards innebär att din slutnota på investeringen inte kommer att stoppa på 8 000 spänn, snarare 2-8 000 spänn till om det skall bli nåt av det.

Då är det bättre att spela in trumma för trumma in i din DAW. Har du ett ljudkort med två ingångar kan behöver du bara spela in 4 gånger för att få in alla ljuden i din DAW.

Jag kan ge ett tips på en gratisplugg som är bra genomtänkt:

http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php

Eller använd någon mjukvarusynt för att generera "analoga" trumljud. Jag använder själv gärna Thor i Reason som jag tycker är kanon för inte bara trumljud.

Har en också moog som jag ibland gör swoschar och trumljud på och samplar av.

Så mina tankar är nog att det är mycket skrik för lite ull, speciellt om man inte har erfarenhet av analoga prylar innan.

Om jag skulle lägga pengarna på nåt analogt skulle jag hellre satsat på en modulsynt för att kunna göra lite mer för pengarna än bara pang, schwossch...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.