Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Varför är det nödvändigt att se uttryck och intonation som motsatser? Det är något jag aldrig har lyckats förstå när dessa frågor dyker upp. Är det inte ännu bättre att behålla känslan i framförandet och dessutom få bra intonation? Känslan i framförandet försvinner ju inte bara för att det är väl intonerat...

Det är väl rätt sällan någon uttryckligen ställer dem som motsatser till varandra. De flesta strävar efter både och. Uttryck och intonation.

Är man riktigt talangfull kan man säkert kontrollera dem båda samtidigt och fullt ut.

Andra kanske tappar lite av uttrycket när de fokuserar på intonation och tvärtom.

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Det är väl rätt sällan någon uttryckligen ställer dem som motsatser till varandra. De flesta strävar efter både och. Uttryck och intonation.

Är man riktigt talangfull kan man säkert kontrollera dem båda samtidigt och fullt ut.

Andra kanske tappar lite av uttrycket när de fokuserar på intonation och tvärtom.

...men det är just därför det är så bra med korrigeringsverktyg - för då kan man fokusera på det viktiga uttrycket - och ändå se till att det blir snyggt intonerat i slutänden om man råkar hamna snett på några toner. 🙂

Själv kan jag varken eller, men jag försöker... 😄😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Om man är så dålig på att sjunga så man måste korrigera tonhöjden så kanske de som inte kan hålla balansen får ställa upp i Tour De France med stödhjul.

Postat (redigerat)

Som sagt, så finns det annat än ytterligheter också. Allt är inte bara svart och vitt, utan det finns väldigt många steg i gråskalan mellan också. 😉

Att man missar en ton här och där och behöver korrigera den för att man ska bli nöjd, innebär inte automatiskt att man sjunger så dåligt att man inte ska tillåtas sjunga.

Jag vet vissa av mina gamla "hjältar", som jag tycker sjunger ganska illa när jag lyssnar på dem i dag (något jag inte reflekterade lika mycket över när jag var yngre...). Låtarna är fortfarande bra, men när sången inte är så bra intonerad som jag skulle önska, så blir det inte samma nöje att lyssna på. I dessa fall hade pitchkorrigering gjort låtarna "magiskt bra" i stället för att "låtarna är skitbra, men...". 😉

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.