Guitar Nilsson Postat 21 januari 2010 Trådstartare Postat 21 januari 2010 Snart finns det program som även rättar till det som Eilert Pilarm sjunger. Man kan välja mellan 100 språk.
joachime Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Jisses... så talar den som inte har någon som helst aning om vad som spritsar fram ur dess mun. Starkt jobbat, Bozo! Inga postningar före morgonkaffet. Så lyder de inofficiella forumreglerna.
Valle Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Problemet som jag ser det är att sångaren tappar inspirationen och blir less efter 15 tagningar. Sen är det roliga över. Magin är borta. Då är det kanske bättre att välja en tidig tagning och rätta till de små fel som finns. Hmm... visst, men... Å ena sidan: Jag skulle inte vara främmande för att låta en sångare "ta om" 15 gånger — om jag redan från början visste att det är en duktig sångare som rimligen borde klara av sitt uppdrag. Möjligtvis hade jag vid ett tidigare stadium gått vidare i arbetet och låtit komma tillbaka när sångaren fått vila upp sig lite. Å andra sidan: Det är inte särskilt svårt att avgöra när en sångare sjunger hellre än bra, vilket man i så fall lätt kan konstatera redan vid de första tagningarna. Då undrar jag om det trots allt inte är bättre för självkänslan, inspirationen och magin att antingen be sångaren sjunga på ett annat sätt, eller föreslå om-arr. Hellre det än, "nä du, jag tror fan vi får köra dig genom en aotootuunerrr"; inte särskilt sexigt!
Demonproducenten Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Problemet som jag ser det är att sångaren tappar inspirationen och blir less efter 15 tagningar. Sen är det roliga över. Magin är borta. Då är det kanske bättre att välja en tidig tagning och rätta till de små fel som finns. den som gnäller över tappad inspiration efter femton tagningar när det hela bottnar i för lite övande innan man klev in i studion ska ha en spark i röven oprofessionellt som en basist som inte sätter sin grejer för att man inte övat - ingen skillnad
desvaenger Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Vem tappar inte inspirationen efter en tid, det är mänskligt. Jag tappar iaf känslan för vad jag gör när jag börjar bli uttråkad pga. att det är för monotont. Men som någon sade kan man ju göra något annat och återkomma till sjungandet senare. Men det är inte alla gånger man kan det heller, ibland behöver man sången för att kunna fortsätta bygga på låten.
gumpbert Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Jisses... så talar den som inte har någon som helst aning om vad som spritsar fram ur dess mun. Starkt jobbat, Bozo! Men å andra sidan, det förklarar ju lite din inställning till frågan — trots allt! Inget ont utan gott! 😛 Känns det bättre nu?
Apep Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Det är ganska så intressant att det finns så många som tycker om att sätta upp regler för hur man kan vara kreativ. "Nej det där får man inte använda" "Nej så får man inte göra" Vi har en massa ny kul teknik och massor av ny teknik som kommer komma i framtiden, varför inte använda den om man tycker det är kul och givande? Sista instrumentet är inte gjort än... ....inte sista autotunern heller.
Valle Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Känns det bättre nu? Ja, absolut! Ett stort tack till dig! 😛
Valle Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Det är ganska så intressant att det finns så många som tycker om att sätta upp regler för hur man kan vara kreativ. "Nej det där får man inte använda" "Nej så får man inte göra" Vi har en massa ny kul teknik och massor av ny teknik som kommer komma i framtiden, varför inte använda den om man tycker det är kul och givande? Sista instrumentet är inte gjort än... Hmm... Om du med "många" syftar på inläggsförfattare i den här tråden, så gick igenom tråden och kunde faktiskt inte se något inlägg som vill "sätta upp regler". Däremot kan jag läsa många inlägg med åsikter om tonkorrigering. Samt vissa... "roliga". Andras åsikter kan väl knappast vara något problem för ens kreativitet — varken din, min eller gumpberts.
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2010 Trådstartare Postat 22 januari 2010 Om vi ska prata om fusk, tycker jag det isåfall är *mer* fusk att använda sig av obearbetade slingor som någon annan gjort och förmedlat via t.ex. samplingsskivor. Ja visst är det nö-fusk. Det som retar mig mest är när man i radion hör någon rappare tar en svinkänd låt rakt av och på några ställen i låten snackar lite skit innan orginalet utan ändringar åter ljuder i radion. Och efteråt säger idioten till radiopratare att "det där var XX med rapparen XX" Fast vi nyss hört nån gammal Beatles eller annan hitlåt. Tycker jag, helt Säkert.
Demonproducenten Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 (redigerat) Vem tappar inte inspirationen efter en tid, det är mänskligt. Jag tappar iaf känslan för vad jag gör när jag börjar bli uttråkad pga. att det är för monotont. Men som någon sade kan man ju göra något annat och återkomma till sjungandet senare. Men det är inte alla gånger man kan det heller, ibland behöver man sången för att kunna fortsätta bygga på låten. min poäng är att om du behöver fler tagningar än du mäktar med så är du inte redo när du pratar om bygga på låten så antingen kör man slasksång eller så är du i arr stadiet fortfarande - vilket inte kräver autotuner nåt av det Redigerat 22 januari 2010 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Det är ganska så intressant att det finns så många som tycker om att sätta upp regler för hur man kan vara kreativ. "Nej det där får man inte använda" "Nej så får man inte göra" Vi har en massa ny kul teknik och massor av ny teknik som kommer komma i framtiden, varför inte använda den om man tycker det är kul och givande? Sista instrumentet är inte gjort än... ....inte sista autotunern heller. vem sätter upp regler? och vem är kreativ som lämnar över sitt skapande till en tekniker med en dataplugin?
DivineCo Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 "min poäng är att om du behöver fler tagningar än du mäktar med så är du inte redo när du pratar om buygga på låten så antingen kör man slasksång eller så är du i arr stadiet fortfarande" Absolut då det gäller en grundtagning för en lead. Däremot om man ska göra sångdubbar för både lead och ett fyrstämigt sångarr så trötnar man ganska fort och koncentrationen blir där efter. Då är det bra att man kan fuska lite i program som VocALign och Melodyne.
Demonproducenten Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 "min poäng är att om du behöver fler tagningar än du mäktar med så är du inte redonär du pratar om buygga på låten så antingen kör man slasksång eller så är du i arr stadiet fortfarande" Absolut då det gäller en grundtagning för en lead. Däremot om man ska göra sångdubbar för både lead och ett fyrstämigt sångarr så trötnar man ganska fort och koncentrationen blir där efter. Då är det bra att man kan fuska lite i program som VocALign och Melodyne. kan hålla med om att körstämmor är mer av ett traglande monotont arbete en paus sitter fint mellan varven
Valle Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Däremot om man ska göra sångdubbar för både lead och ett fyrstämigt sångarr så trötnar man ganska fort och koncentrationen blir där efter. kan hålla med om att körstämmor är mer av ett traglande monotont arbete Märkligt, då är jag väl ensam... Att skapa/arra sång och körsång i MASSOR är något av det ballaste som finns! Särskilt när man jobbar med "riktiga" röster, eller rättare sagt enskilda, genuina tagningar. 😄😕
Demonproducenten Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Märkligt, då är jag väl ensam... Att skapa/arra sång och körsång i MASSOR är något av det ballaste som finns! Särskilt när man jobbar med "riktiga" röster, eller rättare sagt enskilda, genuina tagningar. 😄😕 knappast ensam men många ser det som ett nödvändigt ont mer än nåt kreativt att lägga den fjärde dubben på andra stämman i nästa refräng också 😄
Valle Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 men många ser det som ett nödvändigt ont mer än nåt kreativt att lägga den fjärde dubben på andra stämman i nästa refräng också 😄 Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 🥰
aROCKER Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 🙂 Händer här också, mer tid till öl! 😄
therocker Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 (redigerat) Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 😄 Livet är för kort för att inte ta kortaste vägen 😆 Redigerat 22 januari 2010 av therocker
Strummindude Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 😆 Så skulle jag nog också jobba om jag inte tyckte det var så förbannat kul att sjunga in körer! 😄 Jag dubbar iofs inte varje stämma tjugotvåtusen gånger, utan som högst tre.
Valle Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Så skulle jag nog också jobba om jag inte tyckte det var så förbannat kul att sjunga in körer! 😆 Fast jag tycker att det är förbannat kul med att arra, sjunga och spela in körer. Det är bara det att det känns lite overkill att lägga om alla 12, 15 kör-stämmor på nästa refräng om den ändå är menad att låta i det närmsta likadant som den förra. Mina låtar, som är lite malltypiska, har nästan alltid tre eller fyra refränger, varav två nästan alltid är identiska (i körpartierna, alltså). Leadsång skulle jag däremot aldrig "kopiera" på liknande sätt — inte ens dubben. Sorry till Guitar Nilsson för OT.
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2010 Trådstartare Postat 22 januari 2010 Fast jag tycker att det är förbannat kul med att arra, sjunga och spela in körer. Det är bara det att det känns lite overkill att lägga om alla 12, 15 kör-stämmor på nästa refräng om den ändå är menad att låta i det närmsta likadant som den förra. Mina låtar, som är lite malltypiska, har nästan alltid tre eller fyra refränger, varav två nästan alltid är identiska (i körpartierna, alltså). Leadsång skulle jag däremot aldrig "kopiera" på liknande sätt — inte ens dubben. Sorry till Guitar Nilsson för OT. Det var väl inte OT? Kul att läsa att de flesta tycker aningens olika. Själv har jag inte en aning om hur man kopierar ett körparti i digitalportan. Fast man kan göra det om man vill.
Demonproducenten Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 🤪 haha det där är ju oerhört vanligt så länge man kan göra det - tempo, samma arr etc
Drake Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Såg en konsert på SVTplay för inte så länge sedan. Simon & Garfunkel gjorde några låtar. Smakfullt sånär som på en sak. Art Garfunkel hade fått för sig att han behövde pitchkorrektion. Istället för att låta små-surt då och då lät han som ett spöke av sitt forna jag. Utslätat, utsmetat, opersonligt. I studio är det en anna sak. Framförallt Melodyne, som är ett bra universalverktyg när det kommer till sång. Du menar på Rock Hall of Fame? Art var makalöst bra. Vilken inlevelse. Noterade ingen autotune. Fast skitsamma, han lyckades ju beröra mig nåt hejdlöst. Det är det som musik handlar om.
Guitar Nilsson Postat 22 januari 2010 Trådstartare Postat 22 januari 2010 hahadet där är ju oerhört vanligt så länge man kan göra det - tempo, samma arr etc Haha! Johnny Cash hade sällan körer på sina låtar så då ger jag fan i det med. Spelar in damorkesterkörer i kyrkor i stället. 🙁 Fast på CDn vi gjorde -95 kopierade vi en rundpallare på trummorna i en countrylåt och la samma rundpall även på ingången till andra refrängen. Fast då hade vi en tekniker som kunde sånt. 🤪
Linus Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Som effekt: Inte skamligt, men uttjatat Som verktyg: Inte skamligt om man använder det sparsmakat och det inte hörs att det är korrigerat. Skamligt om det inte är menat att låta korrigerat, men det är hörbart.
bastukorv Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Kan man verkligen saga att "det ar OK om man gor det for att dolja smasaker men INTE ok om man gor det avsiktligt for att dolja sangarens bristande talang" ? 😄 Antingen ar det val OK eller inte OK? Med andra ord skulle det vara ok for Carl Lewis att sprang 100m i medvind for att fa en battre tid. Medan Henrik Dagard far harva sig fram i vindstilla? 😏 //bastukorven
djbolton Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Jaha, jaja... Då ska jag bjuda på mig själv och traska rätt ut i minfältet: Med körer jobbar jag gärna i "block". T.ex, jag låter lägga samtliga röster i första refrängen; och om nästa refräng(er) inte avviker på något sätt, så kopierar jag sonika skiten. Wooohooo! Sue me! 😄 Fast... är inte det fusk? 😄
allansson Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Musik handlar inte det allra minsta om ärlighet, utan om en lyssningsupplevelse. Håller inte med riktigt. För mig som musiker så handlar musiken om att utrycka en känsla, inte bara inför en publik utan även för en själv. Det hela kanske beror vem man gör musiken för... Angående Auto-Tune så tycker jag att det i vissa tillfällen kan ha motstridig effekt. Själv tycker jag att bra sång är lika med ett bra uttryck, istället för precisa toner (även om viss tonsäkerhet i och för sig är viktig). Jag kan t.ex. inte tänka mig att Bruce Springsteens skiva "Darkness on the Edge of Town" hade varit bra om den hade haft perfekt intonerad sång.
Claes Holmerup Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Håller inte med riktigt. För mig som musiker så handlar musiken om att utrycka en känsla, inte bara inför en publik utan även för en själv. Det hela kanske beror vem man gör musiken för... Angående Auto-Tune så tycker jag att det i vissa tillfällen kan ha motstridig effekt. Själv tycker jag att bra sång är lika med ett bra uttryck, istället för precisa toner (även om viss tonsäkerhet i och för sig är viktig). Jag kan t.ex. inte tänka mig att Bruce Springsteens skiva "Darkness on the Edge of Town" hade varit bra om den hade haft perfekt intonerad sång. Jag är också musiker (har spelat bas i över 30 år - och fuskat på keyboard med kvantiseringshjälp i många år), men jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om HUR någon annan har skapat/spelat in/redigerat etc, utan för mig är det resultatet som är det enda viktiga, eftersom det ju är det jag hör. Jag blir däremot väldigt irriterad på sången om det hörs ofta att det är korrigerat - för DÅ upplever jag det som fusk - men då är ju inte resultatet bra, så det följer ändå vad jag sade innan... 😄 Varför är det nödvändigt att se uttryck och intonation som motsatser? Det är något jag aldrig har lyckats förstå när dessa frågor dyker upp. Är det inte ännu bättre att behålla känslan i framförandet och dessutom få bra intonation? Känslan i framförandet försvinner ju inte bara för att det är väl intonerat...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.