Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en cd Albert Lee och Hogans Heroes. I konvolutet kan man bla läsa att de lovar, och tom pekar upp till Gud, att de inte använt tonkorrigering på sången. Man måste alltså anta att Lee o Hogan tycker att pitchtillrättning är ett fult knep hederliga musiker inte bör använda. Vad tycker ni?

Annons
  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

I popmusik, helt okej tycker jag. Tycker det är okej i allt så länge man inte kan skrika rakt ut "FAN VAD DET LÅTER FEJK". Sen finns det ju låtar där man VILL att det ska låta fejk, men det är en annan femma. 😲

edit: förtydligande

Redigerat av Munkie
drloop (oregistrerad)
Postat

Rätt använt hörs det inte.

Tack vare dessa verktyg kan man ta till vara tagningar som kanske har ett grymt uttryck men lite svajigt tonmässigt.

Postat

Om man sjunger in gamla visor och psalmer (känner en galning som sjunger sånt) så bra man bara kan, och sen blir illamående över surheten på vissa fraser, är det ok då? Han jag tänker på sjunger blues utan att den där fula falskheten kommer fram. Tror ni han skulle kunna ha nytta av en automatisk stämdosa?

drloop (oregistrerad)
Postat

En automatisk stämdosa brukar bli lite kass.

Det fina med tex Melodyne och liknande verktyg är att man med försiktighet kan justera sången.

Postat

Jag var i början väldigt negativ till auto tune men eftersom en ljudteknikers jobb är att få det att låta så bra som möjligt så finns det ingen anledning att bara för sakens skull avstå från att använda dessa verktyg. Sen att vissa ”artister” måste köra varje stavelse genom fanskapet är en annan historia…

Postat
En automatisk stämdosa brukar bli lite kass.

Det fina med tex Melodyne och liknande verktyg är att man med försiktighet kan justera sången.

Absolut, jag använder mycket hellre Melodyne och jobbar "manuellt" då man har mer kontroll.

Postat

Som tekniskt "korrigeringsverktyg" i t.ex. situationer som drloop är inne på och när man vet att omtagning av diverse skäl är omöjlig — helt OK.

Som medveten effekt på sång — helt OK.

Som bristdöljare genom en hel jävla låt, på "sångare" som inte kan sjunga i nivå med vad som rimligen förväntas av någon som kallar sig sångare och som sedan "undanhåller" faktum att sången är "preparerad" — fruktansvärt pinsamt! Fruktansvärt! Örk! Tvi!

Tycker Valle!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Som tekniskt "korrigeringsverktyg" i t.ex. situationer som drloop är inne på och när man vet att omtagning av diverse skäl är omöjlig — helt OK.

Som medveten effekt på sång — helt OK.

Som bristdöljare genom en hel jävla låt, på "sångare" som inte kan sjunga i nivå med vad som rimligen förväntas av någon som kallar sig sångare och som sedan "undanhåller" faktum att sången är "preparerad" — fruktansvärt pinsamt! Fruktansvärt! Örk! Tvi!

Tycker Valle!

Det är nya tider... även sångare/sångerskor som är kända och som folk tror har en bra pipa har förvånansvärt låg lägsta nivå.

Citerar en kamrat "Vore bättre om dom spenderade lite mer tid hos sångpedagogen och lite mindre tid på gymmet".

Så tyvärr så börjar det du kallar för bristdöljare bli allt för vanlig, Valle.

Redigerat av drloop
Postat

Någon som har testat en TC VoiceTone Correct? Han jag känner som tycker han sjunger falskt har kommit på att han säkert gör det live med, så då kan en sån stompbox kanske bättre på det hela även live? Han förstår sig inte på datorer heller så liknade datorprogram kan han inte använda. VoiceTone Correct har även compressor, de-esser och nån sorts automatisk eq.shape...

http://www.tc-helicon.com/voicetonecorrect.asp

Om det är skamligt med tonecorrection är det väl egentligen fult även med reverb och kompressor? Och elgitarrer? Ja tom mikrofoner. Förr sjöng alla utan mikrofoner, det fanns ju ingen elektricitet heller.

Postat
Om det är skamligt med tonecorrection är det väl egentligen fult även med reverb och kompressor? Och elgitarrer? Ja tom mikrofoner. Förr sjöng alla utan mikrofoner, det fanns ju ingen elektricitet heller.

Nä hörru... nu gick det lite för långt va? 😛

drloop (oregistrerad)
Postat
Någon som har testat en TC VoiceTone Correct? Han jag känner som tycker han sjunger falskt har kommit på att han säkert gör det live med, så då kan en sån stompbox kanske bättre på det hela även live? Han förstår sig inte på datorer heller så liknade datorprogram kan han inte använda. VoiceTone Correct har även compressor, de-esser och nån sorts automatisk eq.shape...

Nu tog resonemanget en spännande vändning. Jag tycker det är så där med tonkorrigering live. Om det görs subtilt men gud vad konstigt att lyssna på automatkorrigerad röst på psalm eller visa live.

Någonstans går det en gräns för mig... haha!

Äh vad sjutton, kör på om ni inte har skrupler.

Postat (redigerat)

Det är lika bra jag bekänner, det är jag som är den som har skamliga tankar att skaffa fuskapparater. Men ärligt talat är det så stor skillnad att ta till ett sånt knep för att få det att låta bra? Wahwahpedal till gitarr är ju också ett knep man kan ta till när man gjort slut på licks. Eller vanligt delay på sången? När det var nytt med mobiltelefoner var många arga på de som gick och pratade i dem på stan. Fy fan vad onödigt. Och Snoddas, inte fan behövvde han nån jävla mikrofon.

Om tio år tror jag ingen reagerar negativt om man rättar till falsksång. För mig är det bästa i livet att spela och sjunga, att spela gitarr, munspel, bas och att vissla(!) har jag väldigt lätt för. men rösten lyder inte hjärnan som jag vill. Det är som att köra bil med stora glapp i styrleder och styrsnäcka. Skrovligheten och det dåliga omfånget står jag ut med, men att det är så där falskt ibland, det är hemskt att höra.

Vad är negativt att använda det live? Om man sjunger så noggrant man kan ändå borde det väl inte låta konstigt. TC-dosan kan man koppla på nåt vis så att man i lyssningen hör både sin egen icke korrigerade röst och den korrigerade. Det ska funka nästan som en sånglärare, man lär sig att korrigera sig själv och sjunga samma ton som den korrigerade. Det låter smart, i teorin i alla fall.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

drloop var tidigare inne på det här med att behålla känslan och det är helt rätt.

Jag brukar säga såhär: Om man tar den genren jag sysslar med - cheesy west coast -musik så har sången alltid suttit perfekt på denna genrens plattor. Helt enkelt därför att där ska sången sitta, inget får vara snett och det anses inte coolt och "feeling" över sur sång.

Så, vad är då mest fusk? Att stå en hel dag och ta 190 tagningar på en vers eller att låta sångaren ta 3-4 tagningar back to back på låten när han/hon är som mest on fire och tycker att det är kul - för att sedan klippa ihop en best of-tagning och korrigera lite småsaker med autotune.

Jag jobbar iaf hellre med alternativ 2.

Mitt resonemang gäller dock sångare som faktiskt är duktiga och sjunger bra, folk som inte kan sjunga ska hellre låta falskt då - håkan hellström är ärlig.

Face it - finns ingen människa i världen som sjunger allting i 100% pitch alltid. Man kan ta om och ta om och ta om tills sångaren bara tycker det är pest, eller kan man fixa till småsura toner i en annars magisk tagning.

Postat

Ni verkar tycka ungf som jag. Antagligen tänkte många lite annorlunda (negativt) för ett antal år sen när det var nytt.

På TC-pedalens specar står det så här om bla fördröjningen:

Conversion Characteristics Sample Rate 1x1.gif 48 kHz 1x1.gif Converter 1x1.gif AKM AK4620B 1x1.gif A to D / D to A Conversion 1x1.gif 24 bit, 128x oversampling bitstream 1x1.gif A to D Delay 1x1.gif 0.65 ms 1x1.gif D to A Delay 1x1.gif 0.63 ms

Är den fördröjningen nåt man kan höra och uppleva som jobbigt?

Postat

Såg en konsert på SVTplay för inte så länge sedan. Simon & Garfunkel gjorde några låtar. Smakfullt sånär som på en sak. Art Garfunkel hade fått för sig att han behövde pitchkorrektion. Istället för att låta små-surt då och då lät han som ett spöke av sitt forna jag. Utslätat, utsmetat, opersonligt.

I studio är det en anna sak. Framförallt Melodyne, som är ett bra universalverktyg när det kommer till sång.

Postat
Såg en konsert på SVTplay för inte så länge sedan. Simon & Garfunkel gjorde några låtar. Smakfullt sånär som på en sak. Art Garfunkel hade fått för sig att han behövde pitchkorrektion. Istället för att låta små-surt då och då lät han som ett spöke av sitt forna jag. Utslätat, utsmetat, opersonligt.

I studio är det en anna sak. Framförallt Melodyne, som är ett bra universalverktyg när det kommer till sång.

Såg också på det där och tyckte mig höra korrigering på Arts röst, tänkte att han borde göra det bättre ändå utan den. Han kanske är rädd att få så taskig lyssning att han tar till fusket pga det? Tror du Paul Simon sjöng utan fusk-dosa?

Postat
Om tio år tror jag ingen reagerar negativt om man rättar till falsksång.

Jo, fast... att "rätta till" falsk-sång är ju helt i sin ordning, det borde det ju vara. Precis lika OK som med kvantisering etc.

Det som är mindre i sin ordning, det är när metoden används i största "hemlighet" och i syfte att förleda.

Tycker Valle!

Postat

Med en TC-pedal, går det inte att "slida" mellan halvtonerna? Letar den upp närmaste exakta halvton? Tycker infon om den är ganska knapphändig. Går det att ställa hur hårt den ska jobba tro? Är en sån golvpedal mycket sämre än tex Melodyn-programmet till DAW. Jag som inte kan använda datorer, shit...

Postat (redigerat)

Men har det inte alltid varit så att "Auto Tune" eller liknande saker har använts i studios. Se på Green Day dvd "Bullet in a bibel" Där sjunger faktiskt Billie Joe Armstrong falskt lite då och då.

På plattan är ALLT perfekt 😮

Tycker jag är helt ok, han är ärlig live, hör till!

På en platta, som jag köper för att njuta vill jag inte att det är en massa falsksång som jag stör mig på!

Jag använder också Auto Tune vid en del tillfällen i studion. Trackar jag en perfekt känsla men sångaren är lite lite sur så går jag absolut in manuellt och fixar det!

Oftast så är det på pop/rock produktioner, många t.ex. rockband säger NO way, inge auto tune tack! Hellre lite falskt men ärligt. Det är som att dra på sig en stor gummi k*K när man ska ligga med bruden, sa han. Tyckte det va lite kul!

Redigerat av Alexho
Postat

Tyvärr får du räkna med att en hårdvaruburk inte kommer upp i samma kvalitet som Melodyne. Detta för att du måste köra med automatisk korrigering på allt i realtid. Det brukar finnas en viss tröghet som kan ställas in, så det behöver nog inte bli katastrof med glissandon, men det kan vara en svår kompromiss att göra bland inställningarna för att det ska bli bra. Har dock inte provat någon hårdvaru-autotune på många år, så det kanske funkar bättre numera...

Jag tycker i övrigt att out-of-tune-korrigeringen är lika lite "fusk" som när man gör omtagningar, punch in/out, korrigerar inspelad midi, korrigerar genom att klippa i rullband - eller vilken sorts korrigering man nu kan komma på.

Jag ser det som ett kanonbra hjälpmedel när man har gjort en bra tagning men råkat få några halvsura toner som kan korrigeras så att helheten blir ännu bättre. När det däremot är så illa att man behöver korrigera i princip varje ton (något man ibland hör när "artister" ska sjunga live...), så är det dock mer läge att vända sig till en sångpedagog och lära sig intonera bättre - eller börja spela något instrument i stället för att sjunga... 😮

Postat

TC-s egen demovideo är fruktansvärt usel och intetsägande. En sångerska utan gitarr eller annat instrument talar i mkrofon och knäpper av och på pedalen. Det finns ingenting att referera hennes röst mot. Helkorkat. Efter att ha letat länge hittade jag det här:

http://www.youtube.com/watch?v=_8bF3cyddLQ

Det låter ganska animerat typ, eller? Hade bara en i taget sjungit kanske det hade låtot mindre syntetiskt. Eller om de minskat på ratten för correctionen.

Jag brukar också helst försöka sätta låtarna på en tagning, eller åtminstone en vers i taget. Och sjungit har jag gjort miljoner timmar i mina dar. Har kanske skrikit sönder mig på bikermeets med Marshallstapel bredvid och ingen monitor alls.

Tips på annan vettig youtubegrej med TC voice correct pedalen mottages tacksamt. Det jag sett hittills har inte varit nåt vidare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ärligt talat så tror jag du kommer att låta som en tönt med den pedalen...

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Funkar melody som en plugin i sequensern eller är det ett program för sig??

Edit: Finns det någon demo eller nåt att kika på?

Redigerat av BJORNANDERSSON
Postat
Ärligt talat så tror jag du kommer att låta som en tönt med den pedalen...

Enligt det lilla jag sett och hört på youtube har du nog helt rätt. Det låter lite som mössen som syr om Askungens klänning. Fast fulare. Den pedalen är nog en leksak. Helvete. Fast jag googlade även fram skrivna kommemtarer att det var viktigt att ställa in korrigeringen mkt lägre än vad TC rekiomederar för att det ska låta bra. Ska man få den att låta bra är det nog ganska hårfint hur man ställer in den.

Ibland när jag hör mina sångpålägg vill jag dö och sjunka genom jorden. Att sluta sjunga och enbart spela instrument klarar jag inte. hatar det där lilla sneda. När jag hör andra sjunga liknande som tex Neil Young när han sjunger snällare meslåtar på tidiga plattor, då kan det vara rejält falskt, men det stör mig inte alls. Men när jag hör mig själv känns det fasansfullt.

Jag har bett Börsen ta hem en TC voice correct. Det räcker nog att testa den i affären med ak gitarr, mick och lurar genom en halvhyfsad mixer för att veta om den är bra eller bara Kalle Anka.

Postat
Ring the bells that still can ring

Forget your perfect offering.

There is a crack in everything,

That's how the light gets in.

~Leonard Cohen

Sammanfattar nog hur jag ser på det. Kan hålla med om att det är ok för att fixa något litet skrutt som inte går att ta om men jag tycker det roligare och mer intressant om det inte är perfekt. Därmed inte sagt att jag aldrig har fuskat vid en inspelning... :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.